Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

IDG en av bovarna !


Chakotay

Rekommendera Poster

"På konsumentens sida" - jo, pyttsan... hur ser IDG:s egen marknadsföring ut ?

 

Eftersom jag en längre tid varit intresserad av att köpa mig en flatbildläsare har jag letat efter tester på just sådana och skriver här bara om sådana, även om tillvägagångssättet förmodligen är detsamma om andra produkter.

 

På nr 5/98 av MAXIDATA står på framsidan med 5 cm höga tecken "31" och fortsättning med 3 cm höga, "bildläsare". Alldeles intill står bl.a. "Månadens stora test av bildläsare och digitalkameror".

Med stor rätt förväntade man sig att inne i tidningen finna ett test av "31 bildläsare", men där fanns bara ett fjuttigt test: "5 billiga och bra bildläsare"

Angående alla 31 bildläsarna fanns endast en "guide", alltså ungefär det som brukar stå i återförsäljarnas faktablad.

 

I nr 2/99 av MAXIDATA hade man brett på ännu mer med de bedrägliga skrivningarna på framsidan !

Där står "56 bildläsare i stor guide och test".

INNE i tidningen fanns ett test av ynka 6 bildläsare.

Angående de övriga 50 bildläsarna fanns endast en "guide".

 

Det är tydligen en utstuderad medveten metod att locka köpare genom att ha vilseledande text på framsidan - åtskilliga personer nappar nog åt sig tidningen efter att sett de bdrägligt utformade formuleringarna på framsidan.

 

Ingen kan få mig att tro att de här vilseledande skrivningarna är "misstag" !

De bedragna tidningsköparna ska ha pengarna åter, och sådan här vilseledande marknadsföring skall beivras!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Klas Karlsson

Bläddra lite i tidningen innan du köper den nästa gång. Jag tycker inte heller om falsk marknadsf. men man kan ju lista ut att de inte kan ha detaljerade tester av 56 st produkter om dom inte skall hae en väldigt tjock tidning.

 

Kolla tester på Internet istället...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...
Christian Gillinger

Svårt å bläddra i tidningarna när alla är inplastade....

 

 

Men det är alltid knepigt med första sidor. Man får ta dem med en nypa salt...

 

 

/C

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...