Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

PC-nörd!


Kli1

Rekommendera Poster

Hej på er Macare. Har tillgång till en Mac och mitt problem består i att jag vill kunna skapa PC-formaterad CD på något sätt. Går det att göra? Har MacOS9, Toast och lite annat smått och gott. Vi från PC-världen är ju vana vid 3ställiga extensions, men de filer jag får från diverse reklambyråer har ofta inga extensions alls. Varför gör de på detta vis när de vet att man kör PC och vill ha det beställda materialet i PC-format.

Tack på förhand

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får väl tjata på reklambyråerna att de lägger till dessa "extensions", typ .psd, .qxd osv.

 

Du kan bränna CD för PC/Mac väldigt enkelt om du har Toast. Använd ISO 9660. Då Macar har lättare att läsa PC-skivor kan det ju vara elegant att formatet stöds av både Mac och PC.

 

 

/Petra

If you see someone without a smile, give them yours.

 

[inlägget ändrat 2001-02-23 00:01:09 av Petra Holmström]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det är väl bara att öppna filerna inifrån programmen på pc:n.

 

Eller så kan man (ofta) dra filerna till aliaset (ehum... ikonen) för programmet.

 

Eller sätta dit ändelserna psd, doc, xls, xlt, pct osv manuellt?

 

Filändelser.. Bah! Sån skit. Baggis. Filändelser borde förbjudas.

 

"Life is too short to use anything but a Mac; Windows is just not a human environment." - Roger Ebert, filmkritiker på Chicago Sun-Times

 

http://www.latimes.com/business/cutting/ttimes/20010215/t000013636.html

 

[inlägget ändrat 2001-02-23 00:31:38 av Staffan Kjell]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är bara att öppna dem i programmet som Staffan säger - skit i ändelsen, det är ett urkorkat DOS-påfund som även jag skulle vilja slippa för evigt.. BeOS har världens finaste lösning på detta, MIME-typer =D

 

..Amigan var iofs klart bra på det oxå, spelade ingen roll vad filen hette, dubbelklicka den å headern scannades för att öppnas i rätt program.. även en jpg-fil som hette trams.doc skulle öppnas utan problem..

 

/Weyland

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, visst. Filändelser borde vara totalförbjudet i hela det kända universum. Det är bara Windows som fortfarande befinner sig i på stenåldern.

 

Linux och Unix använder sig väl inte av filändelser såvitt jag vet? Mac OS har varit kemiskt fritt från dem sedan 1984.

 

Kom igen! Det är 2001 nu och i måsta kasta av oss denna gamla lump.

 

Men Amiga, BeOS, Atari, DOS, OS/2 osv kan vi nog lämna därhän eftersom det inte finns någon användarbas för dem.

 

Just nu är det Windows :P, Mac OS :) och Linux :| som gäller. Och Unix-varianterna.

 

Synd att det inte blev något av Be. Det var ett av de trevligaste OS världen har skådat, förutom NeXT Step. Apple kunde ha köpt Be 1997 men NeXT visade sig snabbt vara ett betydligt bättre val.

 

Jean-Louis Gassée som Apple-chef? Nej tack.

 

 

"Life is too short to use anything but a Mac; Windows is just not a human environment." - Roger Ebert, filmkritiker på Chicago Sun-Times

 

http://www.latimes.com/business/cutting/ttimes/20010215/t000013636.html

 

[inlägget ändrat 2001-02-23 09:05:58 av Staffan Kjell]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, nu tror jag inte att jag frågade hur man öppnar en fil. Det har jag lyckats att lära mig efter drygt 25 år bakom tangentbordet....

Problemet var att PC-formatera en CD på Mac för att kunna accessa den. Är den Mac formaterad så kan jag inte se någon fil och kan följdaktligen inte heller dra till ikoner, alias eller något annat. Jag kan bara dumt sitta och glo på skivan. 1:orna och 0:orna ligger så tätt att jag inte kan urskilja dem på skivan.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Petra för ett svar i rätt riktning.

Jag har inte hittat var jag kan göra några inställningar på brännaren dock. Är det i toasten man gör det eller någon annanstans? Ja, det är bra att det åtminstone är kompatibelt åt det hållet. Synd att det inte är det åt det andra bara, det hade gjort livet så mycket lättare. Tyvärr verkar det som de flesta byråer jag haft med att göra är "lätt stelbenta" och verkar ha väldigt svårt att förstå att det är jag, kunden, som betalar deras Mac-apärer! ;-) Så tyvärr spelar det ingen roll om de lägger till extention när inte CD:n går att läsa. Apropå ingenting, känner du till jfx som filformat? Vad är det för program som skapar dessa?

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Toast Pro kan bränna i formatet ISO 9660 som funkar på både Mac och pc.

 

Mac klarar inte Joliet-formatet för Windows särskilt bra och Windows kan inte läsa Macens egna cd-format (HFS heter det väl?).

 

Det är ännu bättre at göra hybridskivor med en Mac-partition och en ISO-partition för pc.

 

Filerna ligger, om jag inte missminner mig, på ISO-delen. Samma filer fast ur två perspektiv, alltså. Exakt hur man gör står i handboken till Toast Pro.

 

Men jag tror att Petra vet mer än jag om det här.

 

 

"Life is too short to use anything but a Mac; Windows is just not a human environment." - Roger Ebert, filmkritiker på Chicago Sun-Times

 

http://www.latimes.com/business/cutting/ttimes/20010215/t000013636.html

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

johan pålsson

Hej Petra !

 

Man måste slå på vilken namnstandard man vill tillåta också, alltså "allow macintosh filenames" (har jag för mig, kör toast ganska sällan).

 

Detta pga. att ISO9660 har begänsningar i hur många tecken ett filnamn får vara samt antal biblioteks(mapp)nivåer man får skapa.

 

/Johan

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

johan pålsson

Hej !

 

Hur vill du att ett operativsystem skall känna av filtypen ?

 

Filändelser torde väl vara en "quick and dirty" 70-talslösning på problemet som konstruerats i brist på annat.

 

Det är om inte annat väldigt enkelt att trigga på filändelser när man gör program.

 

Att som Mac:en ha en resurdel är en betydligt elegantare lösning, dock tycker jag att den behöver en rejäl upprustning i och med att man numera ofta flyttar filer mellan olika datorplattformar, ex. MAC-PC-UNIX osv..

 

Resultatet blir tyvärr att slutanvändaren ofta står där med en grå ikon och har inte en aning om vad det är för typ av fil (eftersom extension saknas och resursdelen förlorats på vägen).

 

Jag har hört rykten från flera håll att resurshanteringen kommer att förändras i och med OS/X, någon som vet något om detta ?

 

/Johan

 

[inlägget ändrat 2001-02-23 21:20:30 av Johan Pålsson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Faktum är att enligt Extensis som gjort en PDF-fil hur man bränner Hybrid CDs (hittar givetvis inte den nu för nedladdning) säger att man ska ställa in "Joliet (MS-DOS + Windows)" i inställningarna för ISO 9660 för att det ska funka i Windows.

 

Har man problem med för långa filnamn i Macen så kan man faktiskt ladda hem ett litet fint tillägg, Joliet Volume Access, som klarar av långa namn från PC.

 

Eller så kan man bränna en partition för Mac och en för PC på samma CD så att det inte blir några problem med filnamn åt något håll.

 

 

/Petra

If you see someone without a smile, give them yours.

 

[inlägget ändrat 2001-02-23 22:10:03 av Petra Holmström]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

>Hur vill du att ett operativsystem skall känna av filtypen ?

 

BeOS implementation med MIME-typer för filerna är väl elegant om nå't? Bara för att systemet är dött betyder det juh inte att lösningen är dålig.

 

AmigaOS och Linux lösning som scannar filheadern är dock överlägset bäst då absolut ingenting i filernas innehåll behöver ändras. Mac-lösningen är bara enververande eftersom den inte är portabel och dessutom är lika hjälplös som filändelser i Windows/DOS om nå't sätts till fel värde.. nej, filheaderscan vill vi ha :)

 

Sluta tracka ner på AmigaOS som dött - 90% av dess teknologi är överlägsen och har inte ens implementerats i dagens OS... än.

 

/Weyland

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej själv.

 

På adressen...

 

http://www.apple.com/macosx/technologies/inside.html

 

...står det så här:

 

File friendly

Mac OS X reads HFS Plus format files from its Macintosh heritage, as well as the ISO 9660 CD-ROM format.

 

Additionally, Mac OS X extends support to UFS, a flat disk system similar to the standard volume format of most UNIX operating systems, and the POSIX file system semantics, which makes it easier for developers to bring server applications to the new operating system.

 

Over a network, Mac OS X supports multiple file server protocols: AFP client (Apple File Protocol, the principal file-sharing protocol in Mac OS 8 and Mac OS 9), NFS client (Network File System, the dominant file-sharing protocol in the UNIX world), and WebDAV (an emerging Internet standard for accessing and sharing files over the web).

 

Support can be extended further with third party products if desired.

 

 

Ytterligare info finns här:

 

http://macweek.zdnet.com/2000/09/24/0924osxmap.html

 

Och här:

 

http://www.macwindows.com/MacOSXPB.html

 

 

 

"Life is too short to use anything but a Mac; Windows is just not a human environment." - Roger Ebert, filmkritiker på Chicago Sun-Times

 

http://www.latimes.com/business/cutting/ttimes/20010215/t000013636.html

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

johan pålsson

>BeOS implementation med MIME-typer för >filerna är väl elegant om nå't? Bara >för att systemet är dött betyder det >juh inte att lösningen är dålig.

 

Var lagras då mimetyperna ?

Läggs de in i början av datafilen eller lagras de separat nånstans i filsystemet ?

 

>AmigaOS och Linux lösning som scannar >filheadern är dock överlägset bäst då >absolut ingenting i filernas innehåll >behöver ändras.

 

Jo, headern måste läggas till enligt ett i förhand uppgjort format.

Problemet är bara att folk (läs applikationstillverkare) verkar ha fasligt svårt att hålla sig till filformatsspecar på ett vettigt sätt.

 

Själv har jag suttit med en hexeditor och glott i diverse postscript och PDF-filer och konstaterat att det är si och så med viljan att följa Adobes standard, inte minst från företag som tycker sig "kunna bättre", ex. Corel och MS..

 

Samma problem finns i JPG och TIF-filer.

Till och med kommersiella filterverktyg i 30kkr klassen går ofta bet på att känna igen vilken fil det är pga. detta.

 

Men.., om alla filer (oavsett plattform) kunde innehålla 20-30 bytes info om programskapare, version osv.. skulle det vara en dröm för såna som jag som jobbar med olika plattformar.

 

 

/Johan

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sten-Erik Björling

Det kommer även stöd för windows nätverksprotokoll med i installationen av OS X i form av SAMBA som både hanterar klient- och serversidan. Både fildelning och skrivardelning med windows-datorer.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fråga:

 

Hur kommer Max OS X att hantera Windows-filnamn?

 

Det har ju varit lite si och så med det i tidigare Mac-system.

 

Windows är ett mycket märkligt system - det bästa vore om vi slapp det helt och hållet. För alltid.

 

 

"Life is too short to use anything but a Mac; Windows is just not a human environment." - Roger Ebert, filmkritiker på Chicago Sun-Times

 

http://www.latimes.com/business/cutting/ttimes/20010215/t000013636.html

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej på er igen!

Har kollat runt lite på de ställen jag hittat på Mac:an och Toasten ;-) men hittar ingen inställning för ISO. Var eller rättare sagt hur gör jag den inställningen?

 

Pppplease!

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du Toast eller Toast Pro?

 

Toast (OEM-versionen) kan inte bränna i ISO-format men det kan Toast Pro.

 

 

"Life is too short to use anything but a Mac; Windows is just not a human environment." - Roger Ebert, filmkritiker på Chicago Sun-Times

 

http://www.latimes.com/business/cutting/ttimes/20010215/t000013636.html

 

[inlägget ändrat 2001-03-02 21:41:53 av Staffan Kjell]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får kolla upp det. Om det nu är Pro, var gör man det då. Jag är som sagt PC-person så det måste bli lite dadda-snack om jag ska fatta. ;-)

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Version 4.0.1.1 inte ett ord om Pro så långt ögat mitt nådde. Så det är bara att bita i det sura...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu sitter vi bara med 3.5.7 här, men där är det iaf busenkelt:

 

1. Välj ISO 9660 som format.

2. Klicka på "Data".

3. Välj fliken "Settings".

4. Välj "Naming : Joliet"

 

Sen är det bara att tuta och bränna!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...