Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
nixon™

Blommig iMac

Rekommendera Poster

Whistler

"BTW, apropå "product activation", märk hur många nöjda kunder Quark har haft pga sin "dongle" I Sverige *Obs" Ironi*"

Kinetix har tillämpat detta sen Max intåg, de enda som inte är nöjda är de som inte kommer förbi exempelvis HV låsen.

"att förutsätta att kunderna är tjuvar ger liksom inte något sympatiskt intryck samt praktiska bekymmer"

Ingetdera.

"tänk om jag skulle behöva låsa upp min inköpta falukorv telefonledes, innan jag kunde slänga den i stekpannan*den liksom fastnar i luften halvvägs*"

Om din falukorv kostar tusentals kronor hamnar frågan i ett annat läge.

"Develop for it? I'll piss on it."

Microsoft CEO Bill Gates, about developing

applications for Steve Jobs' NeXT Computers -

which led to the demise of NeXT in 1993.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Blekis ®

"Kinetix har tillämpat detta sen Max intåg, de enda som inte är nöjda är de som inte kommer förbi exempelvis HV låsen."

Det är inte vad jag hört från dom som administrerar "dongle-enhanced" system, dom verkar ofta lätt förtvivlade över onödigt strul...

"Om din falukorv kostar tusentals kronor hamnar frågan i ett annat läge."

Inte då. Har man redan köpt en vara ska man inte behöva be om lov innan man kan använda den, och man ska inte behöva bli upplagd i ett register mot sin vilja, f*ck Micr$oft(dessbättre gör dom bort sig själva så bra nuförtiden, ängsliga miljardärer bah!)

/PaleRider

- för övrigt anser jag att Cupertino bör förstöras !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Sten-Erik Björling

Du kan köra OS X med bra prestanda på en iMac med 266 MHz klockfrekvens och med 64 MBytes minne - inkluderar även classic.

Vad kan du köra W2K i för dator med bra prestanda? Intel själva har angett att W2K "kostar" 200 MHz i klockfrekvens...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Whistler

"Det är inte vad jag hört från dom som administrerar "dongle-enhanced" system, dom verkar ofta lätt förtvivlade över onödigt strul."

Ptjaa, jag har bara haft kontakt med folk/företag + en privatbekant som använder sig av samma HV system och de är totalnöjda.

Nu talar jag iofs bara om Kinetix, har ingen erfarenhet från andra plattformar - tycker detta dravel är rent jävla -nitpicking- och obefogat, duger inte ens som ämne i regelrätta flametrådar.

"Inte då. Har man redan köpt en vara ska man inte behöva be om lov innan man kan använda den"

Man ber inte om lov, man ser till så att inte grannen snyltar på din dyra korv - man ser även till så att ingen klonar din fina korv.

"man ska inte behöva bli upplagd i ett register mot sin vilja"

LoL, så revolutionärt av dig - tänker du slopa dina personuppgifter i olika svenska databaser oxå ?

"f*ck Micr$oft"

**** SUN, **** SGI, **** svenska staten osv....

"(dessbättre gör dom bort sig själva så bra nuförtiden, ängsliga miljardärer bah!)"

Che Guevara has spoken.

Lame.....sooo lame.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Weyland
jaha du har målat den själv,blev det fint? eller har du köpt en modern Pc-låda med påklistrade plastdetaljer? Whatever, du har ändå en skarv runt CD:n och lådan och under har du ett hål för ytterligare en enhet som det sitter ett lock för som också skarvar fult mot lådan.

Plast? Du vet, pc-chassin är ofta i metall - gärna alu. Det är bara budgetapple som kör med plast ;p

Nå'n skarv har jag INTE, men du är väl inte tillräckligt tekniskt kompetent för att begripa varför? Om chassit sprutas i en färg så är det väl för fan självklart att fronterna på dvd, brännare å täckplåtar OXÅ sprutas, pucko =D

"Varje dag, precis som Mac - blir den snabbare dag för dag oxå, på något magiskt sett ;p"

Nope, vi uppgraderar våra befintliga system.. eftersom VI KAN - hahaha.. =P

/Weyland - doh, idag är du extra trög ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Sten-Erik Björling

Nu är ju MS lösning lite allvarligare än så:

Du kan bara installera programmen på en enda dator vars unika konfiguration stämplas in centralt i MS olika databaser.

Du måste avinstallera systemen och programmen om du skall installera ny hårdvara typ ethernet-kort, processor etc.

Du har enligt uppgift bara ett fåtal tillfällen till avinstallation och ominstallation av programmen och systemet.

Den unika kodning som tas fram med ditt system som bas ingår även i alla de dokument som du skapar med systemet - samma fenomen som idag men det kommer att bli värre. Detta innebär att allting som skapas i ditt system kan spåras till dig som användare - glöm anonymitet. Och glöm att använda dessa system i sammanhang med sekretess - i varje officedokument kommer även behandlingsgången mellan olika datorer att registreras.

MS kan med denna teknik göra annat som inte dongle-baserade skydd är avsedda för att klara - uppgraderingar och stora kostnader kan inte längre undvikas eftersom du inte längre har något val. Accepterar du inte MS uppdateringar med medföljande kostnader så inaktiveras all möjlighet att komma åt informationen - du blir prisgiven åt MS.

MS har alltid tagit ut mer för sina produkter inom marknader där de inte har någon konkurrens - i Frankrike kostar MS produkter ca hälften mot priserna i Sverige eftersom Corel mm är större konkurrenter inom den marknaden. Vad tror du kommer att hända med priserna för "uppgraderingarna" när kunderna inte ens kan välja längre?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Weyland
Kinetix har tillämpat detta sen Max intåg, de enda som inte är nöjda är de som inte kommer förbi exempelvis HV låsen.

Nej, det är ett helvete att administrera dessa. Det finns inte ens ett alternativ för nätverkslicenser så varenda j-a burk måste monteras med dongle.. bara stöldrisken på dessa (vilket gör att de måste monteras internt = helvetesjobb) gör det hela sanslöst irriterande.. ;)

Kinetics sög.. förstår inte varför ett trevligt företag som Discrete ska lägga sig i.. :)

/Weyland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Blekis ®

"Nu är ju MS lösning lite allvarligare än så:"

Bra Stene ! Jag rekommenderar alla att läsa hela ditt inlägg. Whistler vet redan om allt detta, det är därför den arme stackarn blir så upprörd: han vill inte att någon annan skall veta denna fruktansvärda plan*rys* - Var så säkra på att Windows XP kommer att sälja som ruttet fläsk ;)

/PaleRider

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Lappri!

Bra Stene ! Jag rekommenderar alla att läsa hela ditt inlägg.

Ja f-n Stene, det är bland det vettigaste som du skrivit hitintills ;-)

- Var så säkra på att Windows XP kommer att sälja som ruttet fläsk ;)

/PaleRider

hehehehe....:-)

--------------------------------------------------

Jag tror att det kommer finnas en världsmarknad för ungefär 5 datorer

Thomas Watson, IBM, 1943

[inlägget ändrat 2001-02-23 16:13:07 av Lappri!]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Magnus Gladh

Nu har jag inte läst på om lösningen så du har säkert rätt, fast där finns vissa frågetecken!!

Du måste avinstallera systemen och programmen om du skall installera ny hårdvara typ ethernet-kort, processor etc.

Om det stämmer så kommer den funktionen garanterat vara bort tagen till SP1 efter anstormingar av klagomål från kunder...

Den unika kodning som tas fram med ditt system som bas ingår även i alla de dokument som du skapar med systemet - samma fenomen som idag men det kommer att bli värre. Detta innebär att allting som skapas i ditt system kan spåras till dig som användare - glöm anonymitet

Tror nog att alla advokater i hela USA kommer stämma häcken av MS om den funktion finns med vid releasen, då Personlig integritet är något man inte tummar på i USA, som visa företag redan fått känna på...

MS kan med denna teknik göra annat som inte dongle-baserade skydd är avsedda för att klara - uppgraderingar och stora kostnader kan inte längre undvikas eftersom du inte längre har något val. Accepterar du inte MS uppdateringar med medföljande kostnader så inaktiveras all möjlighet att komma åt informationen - du blir prisgiven åt MS.

Så du menar med andra ord att allt det jag skapar på min dator skulle sluta fungera för att jag inte slänger in SP1 om MS känner för det... hmmm och hur skall det gå till!!! Tror du programmet frågar MS om lov för att köras...

Och som sagt tidigare, det finns redan vägar förbi skyddet och kommer garanterat att komma fler... så att XP skulle bli en flopp är lika troligt som att MAC OS X skall bli en HIT... alltså INTE ALLS...

----------------------------------------

- Magnus

- Nemo Saltat Sobrius

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Blekis ®

"Och som sagt tidigare, det finns redan vägar förbi skyddet och kommer garanterat att komma fler... "

Kan bara nämna att MS jobbar hårt på att förstärka skyddet just nu, hela deras businessplan hänger på det, säkert därför beta 2 är försenad ;) Glöm Mikrodatorns tips, det var många builds sedan det fungerade...vem vill förresten cracka någonting där alla dokument sedan kan spåras till en viss dator ? Jag tror inte hacker-communityn är speciellt intresserad av XP, det lär ingen annan heller vara, när dom får veta vad finessen med systemet är....

/PaleRider

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
nixon™
"Nå'n skarv har jag INTE, men du är väl inte tillräckligt tekniskt kompetent för att begripa varför? Om chassit sprutas i en färg så är det väl för fan självklart att fronterna på dvd, brännare å täckplåtar OXÅ sprutas, pucko =D"

Det är som att sätta läppstift på en kyckling eller plastkjolar på en Volvo 240..

"Varje dag, precis som Mac - blir den snabbare dag för dag oxå, på något magiskt sett ;p"

Nope, vi uppgraderar våra befintliga system.. eftersom VI KAN - hahaha.. =P

Eeeh, svarar du på ditt eget inlägg??

Hursomhelst kan du inte uppgradera med Superdrive, MacOS X eller GeForce 3

/nix

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Blekis ®

"Tror du programmet frågar MS om lov för att köras..."

Exakt, varje session är begränsad till "X" days - "x" är naturligtvis en variabel - därefter måste du kontakta MS via nätet eller ringa till dom, för att kunna fortsätta använda ditt program, eller - än värre - kunna komma åt dina dokument !!! MS makt över IT blir total. Vill vi verkligen ha detta ? Och betala för det dessutom ???

P.S. Jag tycker synd om MS svenska representanter som ska stå och försvara det här "debaclet" på produktvisningarna framöver, Compaq-killarna kanske kan tipsa dom om hur man bemöter missnöjda IT-chefer ? D.S.

/PaleRider

[inlägget ändrat 2001-02-23 17:22:46 av PaleRider]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Lars Silverek

Vi vill inte ha Superdrive eller MOSX. Däremot så kommer GF3 till pc i mitten av mars (ev. slutet) till pc...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Weyland

Jo, Nej (nedgradering), Jo i nämnd ordning med förbehållet att du inte heller kan uppgradera till GF3 idag. Vad är din menlösa poäng?

Det är som att sätta läppstift på en kyckling eller plastkjolar på en Volvo 240..

Nej, snarare som att motivlacka en superbird eller liknande klassiskt mästerverk ;)

PM G4 är och förblir fortfarande det mest plastiga chassi jag nå'nsin arbetat med - inte fan är det kvalite, inte heller design. Luckan framför din superdrive är det vidrigaste jag sett.. så ni sätter små plastbitar framför era superdrives medan jag ser till att fronten på enheten levereras i rätt färg alternativt sköter det personligen. Fortfarande faller ditt resonemang i smulor, kaksmulor - av den billiga sorten... =D

/Weyland

-update. "i smulor, iiii smulor.." -

[inlägget ändrat 2001-02-23 17:45:46 av Weyland]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Sten-Erik Björling

Unik id-kodning för Office-dokument finns redan idag sedan Office 97, skillnaden är att det nya id som skapas inte bara beror på nätverkskortets id utan alla en mix av alla komponenters id i datorn (t ex processorns).

Faktum är att MS går in för en tvångsmässig hyra av sina system i framtiden. De kan inte längre lita på att folk genererar inkomster via frivilliga uppgraderingar längre.

Du kommer att kunna öppna dokumenten med andra program - men det räcker att de modifierar delsegment i XML-specarna för sina format så kan man inte använda informationen fullt ut. Det verkligt värdefulla i form av användarnas egen information blir med detta funktionellt värdelöst. Om inte kunderna varit förutseende nog att lagra i mer generella format.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Weyland

Hmm.. det här skulle kunna ge ett uppsving åt ReactOS - eller vad tror ni?

/Weyland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Blekis ®

"Faktum är att MS går in för en tvångsmässig hyra av sina system i framtiden. De kan inte längre lita på att folk genererar inkomster via frivilliga uppgraderingar längre."

Ett flagrant exempel på dålig affärsmoral, konserverad gröt typ *usch*

"Du kommer att kunna öppna dokumenten med andra program - men det räcker att de modifierar delsegment i XML-specarna för sina format så kan man inte använda informationen fullt ut. Det verkligt värdefulla i form av användarnas egen information blir med detta funktionellt värdelöst. Om inte kunderna varit förutseende nog att lagra i mer generella format."

Kunderna kommer nog att vara förutseende nog att inte använda XP. Förf-n; vad är det enda Windows har som är riktigt unikt ? Jo, spelmarknaden(Office finns ändå alternativ som fungerar, om man vill). Lätt löst. Kör spel-konsol i framtiden, och Linux på din PC(eller en Mac, om dom inte blir "Gatesoised"). Gissa varför MS-bossarna har börjat få Linux-frossan, dom har ju sett sin egen produkt...

/PaleRider

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Blekis ®

"Hmm.. det här skulle kunna ge ett uppsving åt ReactOS - eller vad tror ni?"

Det har jag missat(finns bara något hundratal OS därute)...berätta mer ?

Hahahah ;) Det läste jag om för länge sen, kom inte ihåg namnet....varför inte ?

"ReactOS is an Open Source effort to develop a quality operating system that is compatible with Windows NT applications and drivers."

( http://www.reactos.com/ )

/PaleRider

[inlägget ändrat 2001-02-23 18:07:43 av PaleRider]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Lappri!

Hm, kernel 0.0.15 -verkar inte som om det är någon vidare fart på det där projektet...

--------------------------------------------------

Jag tror att det kommer finnas en världsmarknad för ungefär 5 datorer

Thomas Watson, IBM, 1943

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Weyland
Hm, kernel 0.0.15 -verkar inte som om det är någon vidare fart på det där projektet...

Nope, men tanken var god.

/Weyland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Blekis ®

"Hm, kernel 0.0.15 -verkar inte som om det är någon vidare fart på det där projektet..."

0.0.17 var det...tja, det är ju ingen lätt uppgift precis ;) Hemsidan hade iaf blivit mycket proffsigare sen jag besökte dom senast...och nu fanns det tom en emulator att köra kitet under vanliga Windows med "BOCSH" - lättare att slippa boota om under utveckling...dom gör nog framsteg - verkar vara en väldigt bra ide´faktiskt, fast jag tror nog att det hinner komma schmuckra apps till Linux innan dom är klara ;-)

/PaleRider

- för övrigt anser jag att Windows XP bör bojkottas !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Whistler

"Du kan bara installera programmen på en enda dator vars unika konfiguration stämplas in centralt i MS olika databaser."

Och ?

XP kommer att säljas som buntade lösningar och där kommer licensiering/registrering samt cop-skydd se annourlunda ut än i lösningar som släpps på privatmarknaden - försök inte spela overlord och befatta dig framförallt inte med saker du anser vara Vapor i vanliga fall eftersom inga scenarion konkret existerar idag.

Du har för vana att ´konstatera´saker som du inte har den blekaste jävla aning om.

"Du måste avinstallera systemen och programmen om du skall installera ny hårdvara typ ethernet-kort, processor etc."

Se ovan, var försiktig.

"Du har enligt uppgift bara ett fåtal tillfällen till avinstallation och ominstallation av programmen och systemet."

Rent skitsnack, du licensierar och formar din tillgång till paketlösningar/unika lösningar när du plitar ner kontrakten.

"Den unika kodning som tas fram med ditt system som bas ingår även i alla de dokument som du skapar med systemet - samma fenomen som idag men det kommer att bli värre."

äre Stene, varför upplever jag en kraftig Deja-vu nimmelse nu, påminner om något du skrev i macpressen - bara mycket svängigare och grammatiskt mer spännande.

"Detta innebär att allting som skapas i ditt system kan spåras till dig som användare"

Ahh, känslan bekräftad och klubbad - ungefär vad du ältat sedan stund1 - läs in dig på hur det de facto kommer se och vilka rättigheter du kommer ha som kund istället för att sprida anti-MS dravel.

"Och glöm att använda dessa system i sammanhang med sekretess"

LoL, same old, same old - lame fucking FUD !

"Accepterar du inte MS uppdateringar med medföljande kostnader så inaktiveras all möjlighet att komma åt informationen"

Rent FUD - tror bestämt vi behöver stämma träff IRL, vi måste definitivt diskutera genom några saker. Antingen hittar du på off the wall eller också har du missuppfattat det hela. Det mest troliga är dock att detta är din vanliga trolling.

"i Frankrike kostar MS produkter ca hälften mot priserna i Sverige eftersom Corel mm är större konkurrenter inom den marknaden"

Pch vad gör Corel om MS sänker sina priser under dem ?

Recycled FUD !

"Vad tror du kommer att hända med priserna för "uppgraderingarna" när kunderna inte ens kan välja längre?"

Kunderna kommer kunna "välja" - rikta frågan till Applekunder istället.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...