Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur många filer på en diskett?


Lisbeth Boström

Rekommendera Poster

Lisbeth Boström

Jag har en lite knäpp fråga kanske. Det är så här att jag brukar kopiera min hemsidas alla filer till diskett. Så har jag alltid gjort. Jag vet att man även kan säkerhetskopiera, men jag vill gärna ha det så här.

 

Idag skulle jag kopiera alla filer till disketten, eftersom jag gjort några små ändringar på samtliga sidor. Jag använder alltså "Skicka till". När jag kom till sista filen dök ett felmeddelande upp. "Fel vid kopiering. Systemfil kunde ej skapas". Något liknande stod det. Det fanns plats över på disketten ska jag kanske tillägga.

 

Jag provade att formatera disketten och började kopiera filerna igen. Den här gången tog jag den som inte funkade först. Då gick det bra. Istället kom felmeddelandet när jag kom till sista filen som nu alltså var en annan! Antalet filer är 122. Finns det nån slags spärr för hur många filer man kan ha på en diskett?

 

HTML-dokumenten väger ju inte så mycket, så egentligen skulle jag få plats med alla 122 på en diskett, men har nu fått dela upp dessa, och då gick det hur bra som helst. Nån som kan hjälpa mig att reda ut detta?

Hälsningar Lisbeth

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så vitt jag vet finns det ingen begränsning när det gäller antalet filer på en diskett. Det som är avgörande är filernas storlek. En vanlig diskett kan endast svälja 1.44 MB så däri ligger begränsningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Per Larsson

Skulle tro att du stött på maxgränsen på hur många filer man får ha i roten på en FAT formatterad diskett. Pröva med att lägga dem i en katalog istället. Eventuellt kan det vara så att klusterstorleken på disketten är för stor så alla filer tar upp en viss mängd data oavsett om de är mindre än minsta ett cluster. Detta gör att även om det står att du t.ex bara har 1.2MB filer på disketten så kanske de egentligen tar upp 1.44. (Jag vet inte hur stora cluster MS använder på disketter).

 

/per

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Robert Kristensson2

512 bytes per kluster. Men som någon talade om för mig nån gång här på eForum (någon Per, Pär eller Peer, det finns så många av er att det är svårt att hålla reda på), körs visst FAT8 (om jag minns rätt) på disketter. Begränsningar i roten kan det mycket väl vara, och det finns kvar i FAT16 också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lisbeth Boström

Tack för svaren! Jag anade att det var nåt sådant, men hade aldrig hört talas om det tidigare.

Hälsningar Lisbeth - en nyfiken vädurskvinna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...
Robert Kristensson2

Ja, nu har jag äntligen fått tummarna ur... och kompletterar mig själv lite grann och så.

Tack för att du fräschade upp mitt minne, Per.

FAT16 har en begränsning på 512 poster i rotkatalogen. Dock minskar detta antal när man använder långa filnamn, gick ner till runt 420 när jag testade. FAT12 bör vara ännu sämre.

 

Hoppas jag inte skrev för sent... :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...