Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Konstig? fråga om Quark Xpress


Patrik F

Rekommendera Poster

Vi har ett litet problem med Quark (4.11) på jobbet. Vi jobbar på Mac, men har en Linux filserver som allt lagras på. Problemet är att Quark inte verkar komma överens med servern. När man sparat ett dokument ett antal gånger så får man till slut meddelandet "okänt fel" och filen går inte längre att spara. Enda sättet att rädda jobbet är att skapa ett nytt dokument och dra över alla sidor i översiktsläge (shift-F6). Om man föröker att "manuellt" kopiera över filen från servern till den lokala hårddisken får man felmeddelande "-39" i finder. Att jobba med dokumenten lokalt på hårddisken är extremt osmidigt då det inte bara är jag som jobbar med ett projekt. Dokumenten måste gå att nå från alla arbetsstationer (macar). Någon som känner igen problemet? Någon som isåfall lyckats lösa problemet?

 

 

/Patrik F

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag känner igen problemet. Det uppstår vanligtvis när anslutningen till servern brutits medan man arbetar och det finns så vitt jag vet ingen lösning förutom det som du nämner. Ibland uppstår det även om inte servern är nere. Jag vet inte varför. Jobbar nästan uteslutande mot Windows NT/2000-servrar med macstöd.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
johan pålsson

Jag kan tillägga att vid en direkt fråga om detta svarade Quark för inte så länge sedan mig "vi rekommenderar alltid att dokumenten sparas lokalt under tidan man arbetar med dem".

 

Det händer även på vår SUN-server..

 

Quark!=nätverk ;-)

 

/Johan

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...