Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Virusprogram


Anders Andersson222

Rekommendera Poster

Anders Andersson222

Finns det någon som kan rekomendera att använda virusprogram?Jag använder inte MS Office.Mina erfarenheter av virus program på PC är bara negativa,det blir bara en massa krångel.

/Anders Andersson

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Finns det någon som kan rekomendera att använda virusprogram?

 

Har kört Mac i tio år och laddat ner tusentals filer och program och bara råkat ut för virus en gång, och då fixade gammla hederliga "Disinfectant"det.

 

En sökning på Versiontracker visar följande virusprogram

 

http://www.versiontracker.com/mp/new_search.m?productDB=mac&mode=Quick&OS_Filter=MacOS&search=virus

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder Norton AntiVirus. Har aldrig haft några som helst problem med virus på min Mac.

 

När jag pluggade drabbades Macarna på min skola av makrovirus. Men det kom från MS Office på Windows-sidan och vi tog effektivt död på det med Virex. Viruset alltså - inte Windows tyvärr...

 

 

"The only problem with Microsoft is they just have no taste. They have absolutely no taste."

 

Steve Jobs i Robert X. Cringelys Triumph of the Nerds, en tv-dokumentär för amerikanska PBS.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Norton AntiVirus eller Virex.

 

"The only problem with Microsoft is they just have no taste. They have absolutely no taste."

 

Steve Jobs i Robert X. Cringelys Triumph of the Nerds, en tv-dokumentär för amerikanska PBS.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Andersson222

 

Med andra ord,ingen har egentligen haft någon nytta av ett virusprogram.Jag har haft både Mac och PC i flera år,hivat filer från internet både in och ut ur mina datorer.Det enda virus jag fått låg på en diskett,det visste jag om men ville kolla om mitt virusprogram funkade.Nej,personligen tycker jag att virus program bara är till förtret,tar upp en massa systemresurser som man kan använda till annat.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mjae, alltså nu när man använder Internet mer och mer är ju riskerna större. Det är många Macrovirus och det görs ju ansträngningar nu att även attackera Macägare så att de också sprider dessa macrovirus vidare via Microsofts programvaror.

 

 

/Petra

If you see someone without a smile, give them yours.

 

[inlägget ändrat 2001-02-18 18:33:57 av Petra Holmström]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Andersson222

 

 

Ja det är nog sant.Men risken verkar ändå väldigt liten.Något virus borde jag i sådana fall fått.På Macen använder jag inte MS Office,så får jag ett virus på den så ska jag rita ett kors i taket.

 

If you see someone without a smile, give them yours./Anders Andersson )

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med om att det är sällan virus dyker upp, men det händer ändå. Det har väl hänt mig kanske tre-fyra gången de senaste tio åren eller så. Visst är det irriterande att behöva ett extra systemtillägg som nästan aldrig behövs, men, som dom säger, better safe than sorry.

Jag kör Virex eftersom jag tycker att det märks mindre än Norton.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder Norton AntiVirus men har stängt av Auto-Protect (eller vad det nu heter) eftersom min Mac inte ville starta när tillägget var på.

 

Testar alla misstänkta filer (mest Word-dokument) manuellt istället. Funkar bra.

 

Tur att man inte har pc. :)

 

 

"Life is too short to use anything but a Mac; Windows is just not a human environment." - Roger Ebert, filmkritiker på Chicago Sun-Times

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hallå Staffan

Jag läste i några av dina tidigare inlägg att du var tvungen att stänga av Norton Antivirus' autoprotect.

Jag funderade kring en sak angående det: Jag använder Norton Antivirus och kör med Auto-protect påslaget. Vad jag däremot gjorde då jag installerade och konfigurerade programmet var att inte låta auto-protectfunktionen scanna hela HDn, utan bara valda mappar (t ex mail-attachmentmappen, netscape cache och skrivbordsmappen). Detta kanske är avgörande ifall man vill kunna köra autoprotect tillsammans med OS 9.1. Jag har absolut inga belägg för mina funderingar, det är bara det att det funkar för mig men inte för dig...

Kolla om det hjälper.

 

 

Mvh

Ivan Bakran

 

_________________________________________

Macintosh - för dem som vill lägga ner tid på resultatet snarare än verktyget...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Smart idé. Jag har inte provat. Grejen är att jag aldrig har drabbats av virus, men någon gång ska väl vara den första. :(

 

Men det är bra om man testar filer manuellt i alla fall. Det är bara att dra och släppa dem på NAV-symbolen.

 

Antivirusprogram är ett MÅSTE om man jobbar professionellt.

 

 

"Life is too short to use anything but a Mac; Windows is just not a human environment." - Roger Ebert, filmkritiker på Chicago Sun-Times

 

http://www.latimes.com/business/cutting/ttimes/20010215/t000013636.html

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...