Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Region. Lag eller inte?

ArtoUusikangas

Recommended Posts

ArtoUusikangas

Hejsan. Jag har en kompis som påstår att det inte är olagligt att importera region 1 filmer. Jag har ingen aning om detta påståendet är rätt eller fel? Jag menar det var ett jävla hallå ett tag sen i media om att det var så olagligt och straffbart att importera och sälja region 1 i Sverige. Någon som har rätsida på detta?

Att importera för privat bruk kan aldrig bli olagligt hoppas jag. Att importera och sälja har jag ingen koll på längre, hände det något på den fronten se'n?

/Weyland

• 4 months later...

Av naturliga skäl så finns det inga i Sverige som har licens på Region 1 filmer, eftersom de kommer från USA/Kanada. Det medför att inga svenska bolag tjänar pengar på att de säljs, och detta gör det olagligt, eftersom svenska leverantörer av film förlorar pengar på detta.

Hur som helst så är det därmed olagligt att sälja, men INTE att köpa. Inte ens i Sverige. Saken är då den att om du beställer från USA/Kanada så begår du naturligtvis inget brottslig handling, eftersom innehav eller liknande är fullt lagligt.

Det som är lite lurigt för det att det faktiskt är olagligt för amerikanska leverantörer att sälja filmer till utlandet. Det är dock så att 40% av alla region 1 filmer som säljs sälj utanför region 1, så detta är en enorm marknad de inte vill gå miste om.

Det enda som DU kan göra i samband med detta som är olagligt är att beställa från ett ställe som inte skriver på paketen att det är filmer, så du slipper tull, för att du sedan ska skita i att betala tullen. För tullen betalar man väl så gärna. Eller hur?... ;)

Det hela handlar om att man inte får imortera och sälja en produkt som någon annan äger rätten för att distribuera, i det här fallet film. Saknar en film rättighetsinnehavare för sverige är det fritt fram att importera och sälja vidare till 3dje part.

Som privatperson är det ok att importera R1or.

Man kan väl säga att lagen handlar inte om regioner utan om licenser och distributionsrättigheter. Regionsindelningen är bara ett knep från filmproducenterna att kontrollera marknaden för att kunna släppa filmer på bio och dvd vid olika tidpunkter, och givetvis sälja dessa distributionsrättigheter...

Det hade varit lika olagligt att importera och sälja dvd-film från USA även om vi inte haft regionsindelningen, den enda skillnaden hade varit att det varit så mycket enklare.

Det finns mycket info på Svenska Videodistributörers Förenings hemsida

http://www.svfvideo.com

http://www.svfvideo.com/dvd.asp

[inlägget ändrat 2001-07-16 11:43:02 av davidvpt]

det jag alltid har undrat över är att många datorer har ett lås för att byta region, ett mjukvarulås dock.

Men säg att man har köpt en film i USA och i normala fall hyr DVDs från videobutiken på andra sidan gatan..

Jag har iaf en spärr som inte tillåter mig att byta region mer än 5 gånger. Vilket betyder att jag inte kan titta på min film jag köpte i USA samt hyra DVDs hur jag vill om jag vill kunna byta region.

Det e ju lite hårt, visst, det finns milontals av program som tar bort detta men på de stationära DVD spelarna så finns det väl en hårdvaruspärr ?

Nu kan jag iaf inte titta på någon dvd eftersom jag inte har "hårdvarustöd" (satte in DVD spelaren i en annan dator). Blev en rolig överaskning när man kom hem efter att ha hyrt DVDs.

Rätta mig om jag har fel.

Men är inte region 1 den "bästa" regionen. Jag har hört att när en film "anpassas" för region 2 (eller vad det är vi har) så försämras kvaliteten och ljudet i många fall (beroende på hur stor filmen anses bli). Ibland även cd kvaliteten då den kan vara dubbelsidig.. Om detta stämmer så är det klart att man vill ha region 1 när man köper en film.

Tjoff

[inlägget ändrat 2001-07-16 12:58:39 av tjoff]

Men är inte region 1 den "bästa" regionen. Jag har hört att när en film "anpassas" för region 2 (eller vad det är vi har) så försämras kvaliteten och ljudet i många fall

Problemet är att av nån anledning så måste varenda region 2 film textas på alla europeiska språk vilket innebär att de måste klippa i filmen alternativt försämra ljudet för att få plats med textning och menyer på alla språk.

Nej du Nibbler, det stämmer inte alls.

De R2-filmer som släpps i Sverige är oftast textade på Engelska/Svenska/Finska/Norska/Danska. Det enda som är samma i europa på R2-filmer är just klippningen, språken skiftar beroende på var du köper den. Klippningen är en av de sämsta sakerna med R2. Saken är nämligen den att för att spara pengar följer man den hårdaste censuren (Tyskland), och så får vi alla den klippta versionen. Inte alls sällsynt att R1-versionen är mycket längre.

Menyerna tar upp några få Mb och textningen ännu mindre. En minut av en DVD-film tar uppskattningsvis upp 30Mb, så där har du inte mycket att spara på.

Region 1 ÄR den överlägset bästa regionen att köpa filmer från, för de har resurser att göra en välproducerad DVD, ljudet är bra och filmen överförs i 99,9% av fallen från originaltape, vilket inte alltid R2 gör.

En liten varning kan vara att R1-filmer är kodade i NTSC och R2 i PAL. Det gör att PAL (R2) kan upplevas som snyggare, för det har högre upplösning, men skaffa en TV/Projektor som klarar NTSC så ska du se på grejjer. :)

Tänkte mest på reg 1 filmer som sedan släpps som reg 2, inte reg 2 filmer som görs och släpps i sverige.

Har inte sett någon reg 1 film som sedan släppts här som inte varit textad på alla språk, dessutom brukar det finnas dubbning med ochså vilken tar en jäkla plats.

Hur som helst, det är den anledningen jag hört från andra som tror sig veta.

Hmm, det blir bara mer och mer fel. Du får nog slå lite på den som lurat i dig detta. :)

Eftersom vi har ett annat videosystem i Europa (PAL) än de har i Amerika (NTSC) så måste alla filmer göras speciellt. Det går inte att ta en R1-film och bara släppa som R2-film.

Vet inte heller vilka filmer du kommit i kontakt med. Dubbning finns i regel aldrig på R2-filmer som släpps i Sverige, såvida det inte är barnfilmer.

Sa jag det ? Att de släpper reg 1 filmer i Sverige som reg 2 ? Jag menade filmer som kommer från USA, vilket du nog förstod.

DITT argument håller dock inte, vad skulle censuren i Tyskland ha med kvalitén på filmen att göra ?

Jag kan ta ett bra exempel på en dubbad film nämligen "Supernova" den var dubbad på minst tre språk plus att texterna var i alla europeiska språk.

Dessutom klarar ALLA DVD spelare jag någonsin sett både NTSC och PAL, har du haft DVD i överhuvudtaget ??

patrik.berntsson

Det har inte med den tyska censuren att göra utan att de ska lägga på så många olika ljudspår (fler språk) och subtitles och då får dem dra ner på kvaliteten för att den ska få plats på dvdn - därför blir det sämre kvalitet...

/ patrik.berntsson

För övrigt tycker jag att det är konstigt att man kan "äga rättigheten att sälja en film i ett land. Normalt brukar ju detta kallas ha monopol.

Nibbler:

"Sa jag det ? Att de släpper reg 1 filmer i Sverige som reg 2 ?"

Ja:

"Tänkte mest på reg 1 filmer som sedan släpps som reg 2"

Personligen tycker jag att kvalitén på filmen starkt dras ner om inte hela filmen är med. Rent bildmässigt har jag dock aldrig sagt att det påverkar.

DU sade dock att filmen inte får plats på skivan på DVD-skivan, och att de därmed måste klippa filmen, vilket inte stämmer. Det finns mer än gott om plats kvar på DVD-skivan för flera ljudspår. Ett ljudspår tar nämligen upp några hundra meg (bara), så det gör inte så mycket i det stora hela. Texten är tar upp försumbart lite plats.

Supernova var ett bra exempel på en lågbudget DVD som gjorts i ett ex som ska kunna säljas precis identiskt i hela R2 (nästan). Oftast är det dock så att vi i norden har en egen version med egen textning, och ingen dubbning.

Japp! Dagens DVD-spelare klarar alla både NTSC och PAL, där slog du huvudet på spiken! Men gör alla TV-apparater det? Nej, självklart inte. Och när signalen måste konverteras till PAL från NTSC blir det en utsträckning av TV-linjerna (eftersom upplösningen på PAL är högre), vilket resulterar i sämre bild.

Och ja, jag har haft DVD-spelare i över två år, har projektor och digital förstärkare också, och läser en massa facktidningar och liknande.

Det dåliga ljudet kan bero på att de inte använt originaltape när de skapat DVDn. Händer då och då med R2.

Reefer:

Tack för tipset! Litar dock inte på folk som inte lever som de lär.

Kraantz:

Ja, det är hemskt. Precis som att McDonalds har monopol på Big Mac. Fy fan.

[inlägget ändrat 2001-07-16 21:28:55 av David Björnfoth]

Nej det sa jag inte, läs igen så fattar du nog, annars gå en kurs i kommunikation.

Ingenstans säger jag att jag tror att region 1 filmer släpps som region 2, däremot brukar de amerikanska filmerna alltid komma ut som reg 1 först, det var därför jag sa reg 1 istället för "amerikanska filmer".

Vilken idiot som helst förstår det när han läser det inlägget, förrutom uppenbarligen du.

Jag orkar inte babbla med dig, du vet ju bäst tydligen, som gaggar om NTSC och PAL trots alla spelare klarar båda.

Jag kommer faktiskt ihåg vart jag läste det jag nämnde, det var på en DVD sajt, tyvärr kan jag inte hitta den nu.

Det tycks ju ochså vara fler som vet samma sak i denna tråd som "patrik.berntsson" till exempel.

Men du har naturligtvis rätt och alla andra fel.

[inlägget ändrat 2001-07-16 22:14:33 av Nibbler]

Nej du Nibbler, det stämmer inte alls.

Öhhh? Det är väl PRECIS korrekt det som Nibbler säger - och det är PRECIS samma sak som du själv skriver? Är du hög eller? ;)

Annars vore det inget uppror om reg1 vs reg2 juh! Reg2-DVD's tappar alltid innehåll, de droppar alla bonusklipp, directors voice-overs, själva bildkvaliteten (!) och allt annat kul bara för att få plats med en massa skräp... nej tack.

David Björnfoth - bespara oss dina absurda och irrelevanta utlägg som inte tillför debatten något... ;p

--

/Weyland

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

Precis, vilket idiot som helst. Men inte jag. Uppenbarligen du.

Ditt senaste inlägg innehöll i princip bara attacker mot mig, så uppenbarligen klarar du inte att ha fel.

Om du faktiskt läst det jag skriver om NTSC och PAL så kanske det skulle bli lite klarare, vem vet. Och så kanske du kunde börja relatera dig lite mer vuxet till dessa saker? Hela principen med dessa två standarder verkar ha gått dig helt förbi, men det finns ställen du kan läsa mer på.

Ska nog också passa på att förklara, eftersom det finns en hel del nybörjare här (uppenbarligen), att R1-film och amerikansk film inte är i närheten av samma sak. Regionerna i världen är bara ett system för att kunna göra filmer obrukbara i andra handelszoner. Självklart är det så att en film från USA oftast släpps som R1 först (finns undantag), men det finns även en hel drös icke-Amerikanska filmer på R1.

Förresten ja, den där kursen i kommunikation, tipsa gärna om var du gick den så ska jag kolla upp det. Man verkar ju skippa konstruktiv kritik, och det passar mig utmärkt, för det kan jag redan.

Kanske dags att räta ut lite frågetecken...

Bland filmer som släpps idag (och har släppts det senaste året) är det extremt ovantligt att man har klippt något. Tidiga Warner-släpp som den första The Rock på R2 var klippt och en del andra filmer från den tiden. Numera klipper man alltså inte eftersom man sällan gör generella europa-släpp.

När det gäller försämringen NTSC->PAL så gäller denna "försämring" de gånger när man ser en NTSC-film på en PAL-TV. När man tillverkar en PAL-version av en film så utgår man inte ifrån NTSC-material utan från en film-master och då kan man utnyttja den högre upplösningen på PAL. På en anamorfisk PAL-film så får man mer än 40% högre upplösning än en icke-anamorf NTSC...

Utrymmet på en dvd-skiva är sällan något problem när man talar om menyer och textning, man brukar även få in två ljudspår i DD 5.1 och ett spår i 2.0. Dock får man inte med något extramaterial på en sådan skiva, och numera släpper man oftare och oftare 2-skivorsutgåvor istället för att minska på kvalitén...

"Flippers" är inte heller specielt vanligt längre. Här är det också gamla Warner-släpp som spökar. Nu har Warner skärpt sig och nyligen släppt dessa gamla synder på nya fina enkelsidiga utgåvor. Ibland händer det att man släpper en "falsk" flipper med filmen på ena sidan och extra-matrialet på den andra sidan.

Den stora skillnaden (och för en del nackdelen) är att PAL-filmer går 4% snabbare än motsvarande NTSC-variant. Detta beror på skillnader i frame-rate mellan film-matrialet och frame-raten på TV-systemet...

David Björnfoth !

Ja nu är vi ju flera med samma åsikt, hela tre stycken i denna tråd, jag, Weyland och patrik.berntsson så uppenbarligen är jag inte den enda som har denna "villfarelse".

Ta och försvinn härifrån va ? Du är bara tröttsam.

[inlägget ändrat 2001-07-17 11:30:55 av Nibbler]

Men lilla Nibbler, det är inte en åsiktsfråga detta. Det är faktiskt FAKTA det handlar om. Tror du måste reda ut begreppen. Läs det davidvpt skriver, för han förklarar bättre än vad jag gjorde, så kanske det sjunker in? Det fungerar inte riktigt så att om det är tillräckligt många som har fel så blir det rätt. Inte heller var Wayland nått bra exempel, för han har ännu mindre koll än dig.

Du behöver inte bli så defensiv och elak bara för att du har fel, det är bara mänskligt.

[inlägget ändrat 2001-07-17 12:20:47 av David Björnfoth]

Det är väl snarare jag som kommer med fakta och du med villfarelser.

Jag vet vad jag vet så vi kan sluta diskutera detta.

Det var du som började med extremt spydiga inlägg, och du forsätter i samma förnedrande stil som "lilla nibbler".

Känner du mig eller ? Vet du hur gammal jag är ? Vet du vem jag är ? Nej, det vet du inte så sluta med spydigheterna.

Du ger dig ochså på andra här som Weyland, känner du honom ?

Du är en riktig pappskalle du.

Adjö.

Mikael Pettersson

Det börjar bli lite pinsamt när man läser detta.

Båda anser att den andres "fakta" är en förolämpling, så skall det inte behöva vara. redovisa källa så kan man komma med konstuktiv källkritik istället!

Ämnet är ju ganska intressant!

Fakta:

Pal har en updateringsfrekvens på 25 bilder / sekund. NTSC har 30 bilder / sekund. anledning är att elnätet levererar med 50 hrz här och 60 hrz i USA. (dela med 2 så får man intressanta siffror, detta får man gärna rätta om jag har fel).

Då förstår man också att det blir problem när man skall spela en DVD med NTSC signal på en PAL skärm. Många Spelare har omvandlare (ej alla) det måste man tänka på om man skall köpa en dvdspelare.

Det skulle vara bra om man kunde få några bra länkar som tar ämnet.

Vad har det för inverkan på kvaliteten och innehållet?

personligen anser jag att PAL har en bättre kvalitet (har ej sett NTSC annat än på tv från amerika (där man ser hur ansikterna blir gröna när det blir signalstörning)så jag är extremt subjektiv).

Såg en intressant sak på www.svfvideo.com . "det finns ingen legal utgivning av VCD i Sverige".

Jag kanske är HELT ute och cyklar men jag har för mig att i var och varannan annons står det att DVDspelaren klarar av att spela VCD som ett säljargument,

samt CD-R/CD-RW.

hmmm, något säger mig att piratkopieringen kommer att segra.....

Nibbler:

Pappskalle? För att använda det du själv skriver så kan jag då fråga om du känner mig?

Mikael Pettersson:

Du har helt rätt i det du skriver. Det stämmer nog även att det inte går att köpa VCD-filmer lagligt i Sverige, men du kan ju å andra sidan bränna dina hemmagjorda filmer på VCD... ;)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...