Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Spannen

Vilket MX-Kort skall jag välja?

Rekommendera Poster

Spannen

Jag ska köpa ett nytt grafikkort...

ett geforce mx.

Det ska inte vara ddr-minne (har inte råd)

vilket är bäst? Hur stor är skillnaden mellan

låt säga ASUS 7100 och Winfast geforce2 mx?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Weyland

Fortfarande är det så att DDR-versionen av just Geforce2 MX-korten faktiskt ger en aning sämre prestanda än SDR-versionen. Detta pga en klantigt kastrerad buss - så du behöver inte bry dig om DDR-MX alls.

Jag antar att skillnaden är marginell - läs på tomshardware.com i MX-testet...

/Weyland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Skarre

Menar du att man inte får bättre prestanda om man väljer DDR istället för MX?

Detta låter intressant med tanke på att jag tänkt införskaffa ett kort med Geforce 2 DDR krets.

Finns denna revolutionerande information också på Tomshardware?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
AirWair

"Skarre skrev:

Menar du att man inte får bättre prestanda om man väljer DDR istället för MX?"

Vad han menar är att du väljer inte mellan DDR och MX utan mellan MX-kort med sdram eller ddr ram.

Hade MX-kortet kört med samma buss på både "ddr ram"-varianten och "sdram"-varianten så hade du valt ddr givetvis.. men nu är det så att kort med ddr ram har en 64-bitars buss och kort med sdram har en 128-bitars buss.

På de "äkta" GF2-korten, alltså inte budgetvarianten MX, är det dock en 128-bitars buss och därmed så är de betydligt kraftfullare. Hoppas du hängde med i min förklaring!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Weyland

>Detta låter intressant med tanke på att jag tänkt införskaffa ett kort med Geforce 2 DDR krets.

Nej, jag menade inte Geforce2 GTS DDR - jag menade som sades ovan Geforce2 MX DDR och Geforce2 MX SDR - dvs budgetvarianten, den finns i både DDR å SDR-version och DDR-versionen lider av ovan förklarade handikapp, dvs en halverad bussbredd.

Självklart är ett vanligt Geforce2 GTS i DDR-version snabbare än ett Geforce2 GTS i SDR-version, men det är juh annan femma ;)

/Weyland

PS. När det gäller skillnaden mellan Geforce2 MX och Geforce 256 DDR så är det vilt diskuterat... Jag såg idag på skribo ett ASUS V7700 (inte deluxe) för 2195 pix - detta är ett Geforce2 GTS (DDR såklart) och det är väl klart överkomligt? =D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gabao99

"När det gäller skillnaden mellan Geforce2 MX och Geforce 256 DDR så är det vilt diskuterat..."

Får man tag på ett GF 256 DDR för samma pris som ett MX, är detta ett givet val. MX är möjligtvis aningen snabbare i meningslöst låga upplösningar, men så fort grafikkortet belastas på allvar är DDR-minnet överlägset.

Fast det är väl svårt att hitta några exemplar nu när tillverkningen legat nere flera månader...

Mvh,

Gabriel

---------------------------------------

Recensioner av hårdvara

http://WWW.DATORTEKNIK.NU

---------------------------------------

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Weyland

>Fast det är väl svårt att hitta några

>exemplar nu när tillverkningen legat

>nere flera månader...

Jo, det kan nog vara så.. prisskillnaden mot ett billigt GF2GTS är inte så otroligt hög längre hellre, då Pro och Ultra-versionerna droppat en smula i pris och tvingat ner standardmodellen också...

/Weyland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Weyland

>Fast det är väl svårt att hitta några

>exemplar nu när tillverkningen legat

>nere flera månader...

Jo, det kan nog vara så.. prisskillnaden mot ett billigt GF2GTS är inte så otroligt hög längre hellre, då Pro och Ultra-versionerna droppat en smula i pris och tvingat ner standardmodellen också...

/Weyland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Spannen

Jag köpte iallafall ett

ASUS v7700 geforce2 GTS DDR 32mb

är det ett bra val?

pris: 2200kr

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Spannen

föresten....

det är väl värt att köpa ett

MX-kort om man hade voodoo3 innan??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
CJ Björkdahl

Själv satte jag i ett Asus GF2 MX 7100 med tv-out. (förra veckan). Detta för att primärt länka ut alla nerladdade biofilmer som jag har på hårddisken till mitt lilla "kabeltv-nätverk" i huset. (5 tv-apparater)

Jag använder min k6-3:a för detta. Det tidigare kortet ( Creative TNT1 RIVA) funkade kasst för TV / Video men hyfsat för spel.

Vad jag inte kan fatta är att TNT1-kortet fick högre poäng än GF2MX i olika tester för 3D..

TNT1 fick 3700 poäng i 3dMAX99, MX-kortet får 2900. TNT1 fick 1575 poäng i 3dMAX2000, MX-kortet får 1490......

Konstigt, eller hur ?

Hursomhelst så spelar jag ytterst lite spel, utan vill ha kortet till "kontorsjobb" och en del video.

Då funkar det utmärkt, och är billigare än G450-dualhead. ( GF2MX har "dualhead".. fast det heter inte så..)

MVH

CJB! -som snart har "gamla" grejor enough under sängen för att tillverka en dator till. (låda, grafikkort, minne, hårddisk, 24x cd.. Skall bara byta ut mobo + processor på k6-3, så har jag en dator extra "gratis".. :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Weyland

Förmodligen för att en K6-3:a inte klarar av att toppa varken TNT1 eller GF2MX - därav de dåliga resultaten..

/Weyland

3dMAX2000? Har kinetics/discrete döpt om MAX 4 eller? =P

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Weyland
det är väl värt att köpa ett

MX-kort om man hade voodoo3 innan??

Beror på din nuvarande datorspec? Iofs är det alltid värt att kasta voodoo3 åt skogen då det varken klarar mer än 16bitars färgdjup eller normal OpenGL (ja, jag vet vad jag talar om, sluta tjata om wicked å betaICD;erna).

/Weyland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
CJ Björkdahl

Weyland skriver:

"Förmodligen för att en K6-3:a inte klarar av att toppa varken TNT1 eller GF2MX - därav de dåliga resultaten.."

Nä, det tror jag inte. Över 1500 poäng för en k6-3@450MHZ med TNT1 i 3Dmax2000 är oerhört bra. Maxidata har testat system med TNT2 och 700 MHz-processorer som fått sämre eller likartade resultat.

Och sedan är det värt att nämna att k6-3 och k6-2 (!) fått resultat på över 3000 poäng i 3Dmax2000 enligt MadOnion..

Med MX...

Möjligen kan det vara så att jag har VIA-kretsar på moderkortet.. Fast egentligen är det väl bara VIA som gäller för super7..

Nä, jag gör nog så att jag "pensionerar" K6:an tillsammans med TNT1, och gör en liten nätverksdator av "spillet".

MVH

CJB!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
CJ Björkdahl

Weyland skriver:

"3dMAX2000? Har kinetics/discrete döpt om MAX 4 eller? =P"

Nä, det är jag som druckit för många folköl.. ;-)

3dMARK2000.. Finnarnas program alltså..

Tydligen bytte man namn mellan 1999 och Y2K.

MVH

CJB!/pedagogen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Weyland

>Maxidata har testat system med TNT2

>och 700 MHz-processorer som fått sämre

>eller likartade resultat.

Då måste de gjort nå't fel. Eller så var nå't allvarligt felskapt med burken. Såvida de inte använde ett VANTA eller M64, men så j-a dåliga siffror kan man väl inte få trots det..? ;)

>Och sedan är det värt att nämna att k6-

>3 och k6-2 (!) fått resultat på över

>3000 poäng i 3Dmax2000 enligt

>MadOnion..

Det kan jag gå med på, låter rimligt tycker jag - om jag överger min tidigare teori vill säga (som bara var en av de bekväma som man säger då å då ;).

/Weyland - får 82 poäng i 3DMark2000 under Win2k - säger juh en del om det programmet ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Weyland

Nä, jag gör nog så att jag "pensionerar" K6:an tillsammans med TNT1, och gör en liten nätverksdator av "spillet".

Gör en mp3-server av den. Alltid användbart :)

http://mp3sb.org/

/Weyland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
CJ Björkdahl

Weyland skriver:

"Då måste de gjort nå't fel. Eller så var nå't allvarligt felskapt med burken. Såvida de inte använde ett VANTA eller M64, men så j-a dåliga siffror kan man väl inte få trots det..? ;)"

De testade "budgetdatorer" som var konfiggade enligt tillverkaren. Var det något "fel" på datorerna, som exempelvis DMA off, så lät de bli att ändra detta. ( De anser att datorer skall testas så som de når kunden, ganska okej uppfattning enligt min mening )

TNT2 ger inte såå mycket bättre resultat än TNT1. Egentligen inte konstigt, då det är mer eller mindre samma krets. (TNT2 var egentligen det som TNT1 "skulle" vara) Det "cripplade" M64 är ju i princip en TNT1 i praktiken.

(ungefär som en GF2MX är en GF256 i praktiken)

Jag tycker det ändå är konstigt att MX presterar sämre än TNT1...

Möjligen kan det vara att moderkortet stöder bara AGP2x, och MX därmed presterar sämre.. Men det är ändå märkligt... 2D-grafiken är dock betydligt bättre.

Äsch. Jag tar och bygger en nätverksterminal / server av k6-3:an vid nästa löning.(fast den fungerar faktiskt utmärkt vid uppspelning av mpeg etc. med 2 skärmar samtidigt.)

Som server presterar k6-3 oerhört bra.

Fast jag tycker ändå det är konstigt. 3dMAX99 angav att systemet presterar 7100 poäng maximalt med TNT1, om man byter kort. Därför trodde jag att man borde fått mer än knappa 3000 poäng med

MX.... 3000 poäng är ungefär=voodoo2.

MVH

pedagogen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
CJ Björkdahl

Weyland skrev:

"Förmodligen för att en K6-3:a inte klarar av att toppa varken TNT1 eller GF2MX - därav de dåliga resultaten.."

Jag sitter här och läser Maxidata nr 1-februari 2001. På sidan 62-63 har man testat ett par "konsumentdatorer".

PC-fixarnas "Player 1.0" och Jotdata "JOT-A900S"

"Player 1.0" är en P3-866 MHz med "mitt" asuskort (7100 MX tv-ut) och den fick 2196 poäng i 3Dmark2000.

Jotdatas dator är en T-bird 900 MHz med "Geforce2 MX tv-ut" Den fick 1441 poäng i 3Dmark2000..............

Så man får väl vara nöjd när en k6-3@450

presterar knappa 1500.. (ja, jag har tweakat lite nu.. dock ingen överklockning än)

Dessa datorer var dock inte de "budgetdatorer" jag nämnde tidigare.

Budgetdatorerna var celeron 733, och duron 600,700,750. Allt ifrån integrerad grafik till MX. Burken med integrerad grafik fick typ 100 poäng.

MVH

pedagogen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Spannen

Nuvarande datorspec:

p2 400Mhz

128ram

voodoo3 (som ger konstig färg och dålig bildkvalitet) Men dock är hyffsat snabbt.

Det jag undrar hela tiden är bara:

kommer man se skillnad?

Nu med voodoo3 är det konstig färg, ibland aldees för grönt, eller rött, och dålig skärpa, och grafiken är liksom "kornig"

om man ställer den datan brevid en med tnt2 ser man klar skillnad.

Är det då mening att lägga ut 1200 spänn på ett sådant asus v7100 grejsimojs, tex om man ska spela counterstrike eller unreal tournament?

men det frågan först gick ut på var:

Är det någon skillnad mellan alla MX-kort (utan ddr minne) tex ASUS, Leadtek, Creative....

vilket är sämst vilket är bäst, och vad skiljer alla åt??

som jag förstått det är det ju ändå i stort sett samma processor på alla....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Spannen

Jag ser också här att 2 olika datorer med asus 7100 kortet har fått

2196 poäng i 3dmark 2000

dtorn är en p3 866 mhz 128 ram

en annan dator med ett annat geforce 2 mx kort fick bara 1441 poäng i 3dmark.

även om den datorn var en 900mhz Athlon

128 mb ram.

Vad är egentligen bra värden?

är 2196 bra?

vad för värde har ett Asus 7700 Geforce2 GTS med DDR minne?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
ninnuam

varför bry er om resultat från maxidata som inte vet ett dugg om hur man benchmarkar och gör tester på hårdvara?

ska ni kolla in riktigt bra benchmarks mm så ska ni gå till www.anandtech.com

skit i den där värdelösa maxidata...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
CJ Björkdahl

Spannen skrev:

"Vad är egentligen bra värden?

är 2196 bra?

vad för värde har ett Asus 7700 Geforce2 GTS med DDR minne?"

2196 är inget bra värde för en dator med Athlon / Pentium3 processor runt 8-900 MHz. Skulle tippa på runt 4000 som bra. Med GTS blir det väl runt 6000.

Bra för en k6-3 är runt 3000. (undrar hur man får det.....)

MVH

pedagogen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
CJ Björkdahl

ninnuam skrev:

"varför bry er om resultat från maxidata som inte vet ett dugg om hur man benchmarkar och gör tester på hårdvara?"

maxidata är ju ingen "tweakar-tidning". Det medges. Men jag måste ändå säga att det ger en hum om hur läget ligger till.

Köra 3Dmark2000 kan även ett barn göra.

Och ser man resultaten av köpedatorer och jämför med ens egna så vet man ju om något är "jävligt fel" med ens egna grejor. anandtech är bra, och jag besöker dom ofta. Dock gör de inte så mycket tester på hela datorer utan mest på delar. De gör inga tester alls på "svenska" datorer.

Själv bygger jag alltid allting själv.

Men det är bra att veta vad "proffsen" i datorbyggarbranschen förmår att prestera.

MVH

pedagogen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Weyland
varför bry er om resultat från maxidata som inte vet ett dugg om hur man benchmarkar och gör tester på hårdvara?

Grundat på vad?

ska ni kolla in riktigt bra benchmarks mm så ska ni gå till www.anandtech.com

Eh.. ja, och? Man ska ALDRIG förlita sig på värden från ett enda ställe, 3-4 olika sajter och/eller tidningar bör ge ungefär samma resultat innan man ska tro på det.. håll dig till en sajt och förtvina långsamt till en desperat och envis gammelsmurf ;p

/Weyland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...