Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Photoshop och lager


Solen

Rekommendera Poster

Eftersom jag är nybörjare på Photoshop undrar jag följade: När man sparar en psd-fil med olika lager, kan man ju i efterhand redigera dessa lager som tex innehåller text. Ibland när jag sparar psd-filer, kan man inte öppna och redigera texten. Vad beror detta på, är det någon inställning, bilderna gör jag i rgb. Tacksam för svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå, det ska gå att redigera olika lager. Men det kräver ju att den maskin som du redigerar på har samma typsnitt som använts i originalet.

 

 

/Petra

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Per Augustsson

I menyraden, under "Lager" finns alternativet "Text". Bredvid ordet "Text" finns en liten pil, och ett av alternativen där heter "Återge lager". Om man väljer det alternativet, blir man av med möjligheten att redigera texten. Av någon anledning har du råkat göra just det. Så länge texten är redigerbar syns ett "T" till höger i textlagret.

/Pelle

PS till Petra:

Om man inte har typsnittet kvar, eller försöker redigera texten på en annan dator, som inte har samma typsnitt, får man ett meddelande om det, när man dubbelklickar på textlagret.

 

 

[inlägget ändrat 2001-02-15 18:27:25 av Per Augustsson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Per Augustsson

Tackar, tackar. Det där med hur textlagren funkar har jag ju inte räknat ut själv. (För övrigt tycker jag att kommandot "Återge lager" är lite kryptiskt, det låter som det skulle ha motsatt effekt). Jag är nämligen en sån där tråkmåns som gillar att läsa manualer. Dessutom har jag Photoshop WowBook bredvid datorn, och den boken är oumbärlig om man vill använda Photoshop maximalt. En fantastisk bok!

Rekommenderas!

/Pelle

 

[inlägget ändrat 2001-02-15 21:27:21 av Per Augustsson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser