Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Photoshop och lager


Solen

Rekommendera Poster

Eftersom jag är nybörjare på Photoshop undrar jag följade: När man sparar en psd-fil med olika lager, kan man ju i efterhand redigera dessa lager som tex innehåller text. Ibland när jag sparar psd-filer, kan man inte öppna och redigera texten. Vad beror detta på, är det någon inställning, bilderna gör jag i rgb. Tacksam för svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå, det ska gå att redigera olika lager. Men det kräver ju att den maskin som du redigerar på har samma typsnitt som använts i originalet.

 

 

/Petra

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Per Augustsson

I menyraden, under "Lager" finns alternativet "Text". Bredvid ordet "Text" finns en liten pil, och ett av alternativen där heter "Återge lager". Om man väljer det alternativet, blir man av med möjligheten att redigera texten. Av någon anledning har du råkat göra just det. Så länge texten är redigerbar syns ett "T" till höger i textlagret.

/Pelle

PS till Petra:

Om man inte har typsnittet kvar, eller försöker redigera texten på en annan dator, som inte har samma typsnitt, får man ett meddelande om det, när man dubbelklickar på textlagret.

 

 

[inlägget ändrat 2001-02-15 18:27:25 av Per Augustsson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Per Augustsson

Tackar, tackar. Det där med hur textlagren funkar har jag ju inte räknat ut själv. (För övrigt tycker jag att kommandot "Återge lager" är lite kryptiskt, det låter som det skulle ha motsatt effekt). Jag är nämligen en sån där tråkmåns som gillar att läsa manualer. Dessutom har jag Photoshop WowBook bredvid datorn, och den boken är oumbärlig om man vill använda Photoshop maximalt. En fantastisk bok!

Rekommenderas!

/Pelle

 

[inlägget ändrat 2001-02-15 21:27:21 av Per Augustsson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag brukar också vara en sån där tråkmåns som gillar manualer. De flesta manualer har jag läst från pärm till pärm. Man hittar alltid någon godbit som man annars skulle missa om man bara körde på som vanligt. Sen är det perfekt om man har svårt att sova... :-D

 

Jag har faktiskt funderat på Photoshop WowBook men aldrig kommit till skott. Ska nog beställa den i alla fall, då du gillar den. Själv har jag några andra böcker, bland annat "Classroom in a Book" som jag tycker är relativt bra.

 

Kan du vara så gullig och ge mig ISBN-numret på WowBooken?

 

 

/Petra

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Per Augustsson

Visst; Wow!Booken har följande ISBN-nr: 0201353717. Den tar upp Photoshop 5.0 och 5.5. Den är författad av Linnea Dayton,utgiven av Peachpit Press Publications. Jag beställde den på www.bol.se, och den kostade 750 spänn. Dyr som kvicksilver, men man får en CD också, med mängder av bilder, övningar och smakprov på olika filter (från EyeCandy och Kai Power Tools,bl.a.). Själv har jag använt Photoshop sedan version 3, och jag blir fortfarande förvånad när jag hittar nya sätt att göra det där lilla extra med bilder, och med WowBooken har jag hittat ännu mer!

/Pelle

 

[inlägget ändrat 2001-02-16 08:56:38 av Per Augustsson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Pelle! :-)

Det får bli en försenad Allahjärtansdagspresent till mig själv.

 

En trevlig helg på dig (och alla andra förstås)!

 

 

/Petra

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...