Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hubb


*johan22*

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag har fått i uppgift att sätta in en ytterligare hubb på datorteket. Saken är den att jag inte har någon utbildning på det området och jag ser bara att det är en massa in och utgångar.

Den skall seriekopplas med en annan hub. I vilken ingång skall jag ansluta den nya Hubben? Vilken kontakt på den andra skall jag ansluta?

 

Nån som vet?

 

Johan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta är som enklast om hubbarna är av samma modell, men det går ändå.

 

Titta på hubbarnas framsidor. Har dom en port det står "Uplink" över är det dessa du ska använda. Måste inte använda dom, men varför inte. :) Oftast är det så att det står "Uplink" över en port och så går det en linje från den porten som pekar på porten brevid. Då gör du så att du tar en helt vanlig nätverkskabel och pluggar in i "Uplink"-porten på ena hubben och i andra hubben pluggar du in den i porten brevid "Uplink"-porten.

 

Dessa två portar går inte att använda samtidigt, så du kan inte köra trafik i båda. Försäkra dig om att det bara sitter en kabel i en av dessa två portar samtidigt.

 

Om det inte finns en "Uplink"-port blir det genast lite enklare. Då behöver du bara ta en korsad nätverkskabel och koppla mellan vilka portar som helst på hubbarna. En korsad kabel känns igen genom att den har röda ändar, är helgul eller helröd.

 

För att krångla till det lite extra så kan jag även påpeka att det går att koppla en korsad kabel mellan de två "Uplink"-portarna, om båda hubbarna har dessa.

 

Om bara en av hubbarna har "Uplink"-port så stoppar du en vanlig sladd i den och i valfri port på den andra hubben.

 

Lycka till!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...