Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Platta skärmar och DVI


Christoffer1

Rekommendera Poster

Om man skall köpa en platt skärm är det värt att satsa på DVI?

 

Kvalitén lär bli avsevärt bättre men hur bra fungerar DVI som standard mellan prylar från olika tillverkare?

 

Är det någon som vet om Apples Cinema Display 15" använder sig av DVI eller om dom använder ngt proprietärt snitt istället?

 

/Christoffer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Motsvarar DVI "digital ingång" till skärmen (på svenska)?

 

I så fall.. blir kvaliten på signalerna mycket bättre fram till skärmen, teoretiskt! Har man ett högkvalitativt grafikkort av senare tid samt en "icke-lågbudget" anslutningskabel (eg. den vanliga kabeln som skickas med din skräm!) kommer du aldrig märka skillnaden. Så länge signalen (a/d) är av högre "kvalitet" än vad skärmen klarar att leva upp till så stämmer det nog ganska bra. Skulle bli förvånad om de skickar än dålig kabel med en ny skärm!

 

PS. Mikrodatorn tar upp lite på detta område, nr2 februari 2001. DS.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DVI motsvarar "digital ingång".

 

Det är fullt möjligt att jag inte lär märka ngn skillnad, så jag kanske inte bör hetsa upp mig för mycket över det här. Emellertid stör jag mig på det faktum att man låter bildsignalen omvandlas från ett digitalt format till ett analogt och sedan över till ett digitalt format igen.

 

Ryktesvägen har jag hört att Apples platta skärm lär vara bättre än andra platta skärmar med analoga interface just p g a att man skippar det onödiga DA/AD snittet ( vilket alltså gör det troligt att även andra skärmar med digtalt snitt är bättre än analoga dito ).

 

Funderar på att köpa en Apple Cube med platt skärm men kommer inte under några omständigheter slänga ut ~10 papp ink moms på en platt skärm som INTE går att använda tillsammans med en PC på ett tillfredsställande sätt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...