Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Router +Adsl


JonatanÅman

Rekommendera Poster

Hej.

Jag har 3 datorer i ett lan hemma som är ihopkopplade med en Nexhub (8 portars med uplink port) 1st D-link DI-701 router och ett ADSL modem från Nokia.

Datorerna sitter i port1 till 3 i hubben och från upplink porten går det en crosslinked tp kabel till routerns "local port" och från "global port" en vanlig tp kabel till ADSL modemets första eth1 port.

När jag går in på någon sida på webläsaren så söker den efter ip adressen 10.0.0.3

Routern har en inbyggd DHCP och har delat ut ip nummren 192.168.0.2 till 192.168.0.4 för mina datorer.Själva routern har ip nummer 192.168.0.1

Har även internet security installerat på datorerna.

Hur gör jag för att inte webläsaren skall söka på ip adressen 10.0.0.3 ?

 

När man kopplar tp kabel direkt från datorn till eth1 kontakten på Adsl modemet funkar det perfekt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har Telia :-) 10.0.0.3 är proxy dvs om du har angett att webbläsaren ska ha proxy då söker den efter den. Förmodligen är proxyn nere - då sitter webbläsaren och tuggar på 10.0.0.3 du kan ju altid prova att ta bort proxyn (inställningar för din webbläsare).

-------------------------------------------

Celeron 667@833 - GeForce2 MX - 256MB SDRAM

EIZO FlexScan T67S 20" - WinME & W2K

-------------------------------------------

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mnja. Jag kan ha fel här men i mina öron låter det som att routern pratar med ADSL-modemet, dvs 192.168.0.1 snackar med 10.0.0.3. Sitter du på 192.168.0.2 så får du ingen kontakt. Prova att (om du har Internet Explorer) under "Verktyg/Internet Alternativ/Anslutningar/LAN Inställningar" på maskinerna 2 - 4 skriva in 192.168.0.1 som proxy. Då borde det funka.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har Internet Explorer på dina maskiner, prova följande:

 

I IE på varje maskin väljer du:

"Verktyg/Internet-alternativ/Anslutningar/LAN-inställningar"

Klicka i Proxyserver

Adress: 192.168.0.1 Port 80

 

Klart.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej. du kan pröva att på dina tre burkar skriva in 192.168.0.1 som GW, erhålla automatisk IP och inaktivera DNS'n. sen måste du kanske lämna port 1 ledig på hubben om du använder Uplinken.

Hoppas det hjälper..

 

 

pax

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1; Kan du pinga 192.168.0.1 från någon

av burkarna när du har allting i.

Om du inte kan det föreslår jag att du byter din sk, cross kabel till en vanlig tp - kabel ( eftersom en uplink port redan är cross på ).

 

Sen så din default gw ska vara 192.168.0.1 sen ev, också att dns servern kan behövas sättas till det ip:et .

 

IP adressen 10.0.0.3 är Telia proxy som sagt. Samma sak som Telias dns mail server ligger på 10.0.0.1 / Varför Telia använder dessa ip förstår jag inte eftersom det bryter mot RFC regler men det verkar telia ha uppenbart svårt att förstå vid påpekanden.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

ADSL-modemet har ingen ipadress. 10.0.0.3 är telias Proxyserver. Skippa proxyservern i alla läge.

 

T

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Lägg av å hitta på. Sluta nu. Har ni inte svaret på problemen så kan vi låta bli å svara. Routern är ingen proxyserver. Gatewayn man ställer in i TCP/IP-properties på datorn (tillsammans med DNS-servrarna) räcker för att få det å fungera. Detta ifallm an konfigurerar manuellt.

 

Kort och gott. ta bort alla proxyinställningar i datorerna och surfa sedan.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Coldbringer

Varför Telia använder RFC1918 adresser?

 

Ganska enkelt. Istället för att skicka ut unik information till varje kund vilken IP-adress DNS:erna har, proxy mm så använder man första /24 i 10.0.0 serien. Dvs 10.0.0.0 - 10.0.0.255 för denna typ av tjänster. Kunden behöver inte veta vilken DNS som är närmast honom. Eftersom han slår upp detta lokalt i sin POP så får han automatiskt den server som står "närmast" honom. Och det spelar inte direkt någon skillnad vilken tjänst man använder. Det finns många kunder med fast lina som utnyttjar Telias DNS:er som resolvers eller Telias SMTP servers.

 

Det enda problemet är att man inte kan använda första /24 i 10 serien om man skall ha access via Telia. Och att det

skulle bryta mot någon RFC är fel. Telia annonserar inte ut RFC adresserna. Dessa adresser finns bara lokalt i POP:en. Fast en sak är inte snyggt och det är att de läcker ut i DNS. Fast det är nästa omöjligt att undvika om man inte skall köra dolda DNS:er med interna zonfiler som inte syns utåt.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...