Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Säker faxöverföring


Kryptonit

Rekommendera Poster

Finns det någon typ av säker faxöverföring,

med handskakning, kryptering eller dyligt?

Vad kräver det för utrustning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fråga signaltrupperna i armén.. :) Dom har en nätt fax med separat kryptering..

 

Fast det finns ju förståss rena affärs-faxar m.m. med kryptering och sånt.

 

Efter som ett företag som vill köpa en krypto-fax lär kräva VÄLDIGT bra skydd, så brukar dom flesta kryptofaxarna ha väldigt höga krav. Därmed en väldigt stor prislapp. Och jag blir väldigt svetting när jag tänker på att det brukar itne finnas någon standard på kryptering, därmed måste mottagaren ha samma modell av krypto-fax.

 

Låter genast lättare att skicka med krypterad email trots att det nog är osäkrare, än en fax som går point2point..

 

Dock har jag inga modeller eller märken jag kommer på just nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Jag har hört talas om någon slags apparat som kopplas mellan 2 stycken faxar (sändaren och mottagaren). Den utrustningen har dock en extremt hög prislapp...om du ska faxa privat så lönar det sig nog inte...men om du har affärshemligheter i miljonklassen så...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade lite mer information.. Hade faktiskt en Panasonic säkerhetsfax i rummet bredvid utan att jag visste om det.. :o)

Den ska inte vara speciellt dyr jämfört med normala faxar, men "båda ändar" måste ha likadana. Det går även att stänga av säkerhetsfunktionerna tillfälligt för att kunna skicka normala faxar också..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...