Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Automatkonvertera CMYK/RGB EPS till RGB JPEG via m


johan pålsson

Rekommendera Poster

johan pålsson

Hej !

 

Jag har ett behov att automatiskt konvertera inkommande EPS:er till ett bitmappformat (helst JPG).

Konverteringen skall ske från en mapp till en annan.

 

EPS:erna kan vara från vilket program som helst och vara både CMYK och RGB, den resulterande bitmappen skall vara i RGB.

 

För att lösa detta tror jag den enda vägen är att rippa filerna mha. en mjukvarurip med någon form av färgstyrning (ICC eller kurvor)

 

Jag har testat ett program som heter PROSCRIPT som gör detta (bland annat), tyvärr så klarar inte det programmet Level2 postscript fullt ut i sin nuvarande version vilket gör att den misslyckas i ca. 30% av konverteringarna.

 

Det är dock sagt att version 2 av proscript skall klara Level2, problemet är bara att de skjuter fram lanseringen hela tiden.

 

En annan populär mjukvarurip är Ghostscript, den rippar bra men konverteringen mellan CMYK-->RGB blir tyvärr ganska skev..

 

Fråga:

 

Ni som vet vad proscript är, vet ni om något annat system som funkar på samma sätt ?

 

Om inte, vet någon om något annan mjukvarurip som skulle kunna lösa uppgiften ?

 

Mvh

 

Johan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glenn Larsson

PaintshopPro har batchkonvertering, inte helautomatisk, men en sjysst sådan, Tror även PSP stödjer EPS.

 

Hur bra den konverterar ifrån PS -> JPEG kan jag inte svara på.

 

Tror det finns en 30 dagars på http://www.jasc.com/

 

Mvh

Glenn

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

johan pålsson

Hej !

 

Tack för ditt svar.

 

Tyvärr är jag nog mer inne på ett helautomatiskt verktyg som bevakar en angiven mapp och när en EPS dyker upp konverterar den till JPG (enligt angivna regler).

 

Dock såg jag att JASC hade ett program som heter "image robot", det programmet verkar kunna scriptas för batchvis konvertering.

Ska ta och testa ut det, alla förslag mottages tacksamt :-)

 

Mvh

 

Johan Pålsson

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...