Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

2 ljudkort i en PC?


squarehead

Rekommendera Poster

En fundering...

 

Kan man sätta 2 ljudkort i en PC och få det att gå ihop med DMA och IRQ adresser? Jag antar att man inte kan använda korten samtidigt. Annars skulle jag kunna tänka mig att installera ytterligare något operativsystem och på så sätt växla ljudkort. Säg Win2000 för lite mer seriös utveckling och musikskapande, med det fina ljudkortet. Och Win98 för spel och dylikt med något SB16 kompatibelt ljudkort.

 

Anledningen till att jag undrar är ju då om det där lite finare ljudkortet som är avsett för musikproduktion inte är SB16 kompatibelt. Många gamla spel går ju genast bort då. Lite tråkigt.

 

Alltså. Kan man över huvud taget VÄLJA ett kort bland två? Eller kommer Windows vilja autodetecta båda korten så att en konflikt uppstår?

 

Samma fundering gäller egentligen för grafikkort och dylikt.

 

/ Daniel Thornberg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag har haft 3 ljudkort i min burk... har numer "bara" två..

 

..det funkar bra i Win98/ME och win2k.. i DOS är det juh en annan femma men det kan nå'n säkert svara på.

 

Välja kort gör man via windows ljudmixer där man väljer "primär" enhet... i alla applikationer som stöder det så kan man dessutom välja vilket kort som ska användas oavsett vad man valt i windows mixer. (ex. winamp, soundforge, en del spel, osv)

 

I bra musikprogram bör detta oxå gå.. så du kan ha ditt "billiga" spelkort som primär enhet samt ditt lyxkort som vald enhet i dina musikprogram.. det går utmärkt att spela spel på ett kort å låta winamp spela musik på det andra kortet samtidigt - mkt smidigt om man är flera i rummet som vill lyssna på musik från din dator på stereon men du vill spela med hörlurar samtidigt.

 

/Weyland

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad häftigt! Det trodde jag aldrig skulle gå. Men blir det inte väldigt upptaget bland IRC adresserna då?

 

Du verkar kunna en hel del om datorer. 50% av mina frågor besvaras av dig känns det som. hehe

 

Har du gjort nån egen musik också?

 

(Och du, glöm inte garderob-tråden... ;-)

 

/ Daniel Thornberg

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

>Vad häftigt! Det trodde jag aldrig skulle gå. Men blir det inte väldigt upptaget bland IRC adresserna då?

 

Nja.. inte direkt.. kör juh win2k (å nå'n gång i månaden bootar jag ME) så irq:erna delas juh vackert av de flesta enheterna utan problem på min burk iaf (ASUS K7M - snart 1.5år gammalt mobo ;)

 

>Har du gjort nån egen musik också?

 

Det var otroligt länge sedan - på Amigatiden som allt annat kreativt.. modar och mline-moduler framförallt.. å lite lir på synthen ;)

 

Garderoben är inte glömd.. som sagt, kan ta nå'ra veckor då jag är mkt upptagen med annat just nu.. men den är sticksågad i helgen å lufttrummor finns nu i den... samt att datorerna är moddade för in och utsugsfläktar och mer termometrar..

 

..ventilationstrummorna i garderoben fick ner tempen från 15 grader över rumstemp (39 grader maxnoterat) till 0-2 grader över rumstemp (just nu 24 grader) med tre burkar igång på typ 0.8kubikmeter :)

 

Nu är det dammfilter för trummorna samt nå'n form av dämpningsmattor som ska in, ska bara få tid att inhandla dessa pinaler.. funderar på så'n där svart takbeläggning på 1 cm i tjocklek ifrån obs! byggavdelning? 300 pix för typ 15m på rulle... ;)

 

Uppskattningsvis gick ljudnivåreducering från 90% till 80% iom de öppna ventilationstrummorna.. men jag räknar med att täppa till dem - å det är väldigt tyst iaf.. =D

 

/Weyland

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Ramlar in....

Mattor för ljudisolering?

Kolla på Biltema efter sånt där jox med silverbeläggning som man ljuddämpar motorer med (stoppas in i torpedväggen)

 

Borde funka satan bra..

/j

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...