Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

/dev/console


Henrik Ohlsson

Rekommendera Poster

Henrik Ohlsson

Varje gång man stänger X-servern står det massa loggar i konsollen. Hur ser man dem även under tiden man kör X-program (i ett terminalfönster t.ex.)?

/Henrik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm...

menar du att den loggar allt till .xsession-errors?

 

Isf öppna ett terminalfönster och skriv:

tail -f ~/.xsession-errors

 

 

 

Mvh

 

/Richard

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Henrik Ohlsson

Nja. Jag vill alltså se i realtid när program skriver ut felloggar eller varningar. T.ex. om man kör KDE kommer det underliggande biblioteket (QT) att skriva ut varningar här och var när man kör. Dessa syns när jag stänger X. Hur får man upp dem i ett terminalfönster?

Kommandot tail listar ju bara slutet på felloggen när jag ber om det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Du måste tala om för KDE att den skall logga allt till en fil om du vill ha alla felmeddelandena.

 

Jag vet inte hur din rad ser ut som startar KDE mycket eftersom jag inte använder KDE :)

 

Men om vi förutsätter att kde binären heter starta-kde och att den spottar ut sig info när den är igång så kan du sparar det till filen lalle på följande sätt.

 

starta-kde > /tmp/lalle 2>&1

 

Här är en sida som beskriver detta i lite bättre: http://www.lip.pt/computing/services/systems/unix/sh/ioredirection.htm

 

Du måste alltså hitta vart någonstans kde startas och sedan lägga till 2>&1 m.m.

 

Mvh

 

/Richard

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror lite på vilket shell du kör, men om du kör bash så funkar det om du startar X med:

 

startx &>/tmp/myXlog

 

och sedan i en terminal i X:

 

tail -n1000 -f /tmp/myXlog

 

(-n1000 gör bara så att du får med de 1000 senaste raderna från loggen, vilket borde få med allt output sedan du startade X, om du börjar följa loggen direkt...)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...