Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tre Os samtidigt ?


Peter

Rekommendera Poster

Hej

jag heter Magnus, och är intresserad av att använda Linux (red hat 5.2) och undrar om du kan hjälpa mej med följande problem !

Vi är 3 st som delar på en dator hemma hos mej, hdd'n är på 13gb och är partitionerad enligt följande.

En primär partition på 50% (6.5 gb) med win 98 på.

En utökad med två logiska på 4.0 gb respektive 2.5 gb.

På den med 4 gb körs det för närvarande win-NT, den är installerad med Fat 32.

Nu till min fråga.

Kan jag installera linux på den sista partitionen, utan att sabba någon av dom andras installationer, jag har även system commander 3.09 som jag tänkte använda för att kunna boota till alla systemen, Kanske skulle NT'en installeras med Ntfs istället ( för att "gjuta"partitonen")

Eller har du något annat förslag på hur tre Os ska kunna samsas på samma maskin.?

Jag är som sagt novis när det gäller att installera linux, så jag är tacksam för en ganska detaljerad beskrivning.

Att sätta i en extra hd går inte.

Diskutera gärna min fråga med likasinnade, för jag vore jätte tacksam för ett snabbt svar.

M.V.H

Magnus B

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

Visst kan du installera Linux på logiska partition(er). Ta bara bort den sista logiska partitionen med Linux eller DOS fdisk. Sedan är det bara att skapa nya.

 

Du måste dock vara uppmärksam på att Linux rootpartition (/) inte hamnar över den 1024 cylindern. Starta Linux installationsprogram och titta på HD:s gemometri. Slutar din 4 Gb partition efter 1024 så kan du inte boota Linux om du installerar det därefter (begränsningen ligger i BIOS inte OSet). Är så fallet kanske du kan radera bägge logiska partitoner samt den utökade.

Därefter skapar du en Linux Native på ca 200 MB med / som mountpoint. Sedan skapar du en utökad p. lägger in de Win p. du önskar samt en Linux Swap (max 128 MB), /home (vad du behöver), /usr ca 600 MB /usr/local ca 400 MB.

 

Tänker du använda System Commander skall du installera LILO (LInux LOader) på "First sector of your root partition" istället för MBR.

 

Ang. din fråga om att sabba installationer kan det inte upprepas för många gånger; Backup!!! Det kan gå åt h-vte.

 

När det gäller generella instDu måste dock vara uppmärksam på att Linux rootpartition (/) inte hamnar över den 1024 cylindern. Starta Linux installationsprogram och titta på HD:s gemometri. Slutar din 4 Gb partition efter 1024 så kan du inte boota Linux om

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror det går bra med Linux på dina sista 2.5GB om du accepterar start från bootdiskett. Sedan kan du när du blivit varm i kläderna starta från en DOS-prompt i W98 med loadlin eller lägga till en rad i NTs boot.ini C:\BOOTSECT.LNX="GNU/Linux" där du fixat BOOTSECT.LNX genom att i linux köra dd if=/dev/hda7 of=/BOOTSECT.LNX bs=512 count=1 <enter> om din / (rootpartion) är hda7. Filen BOOTSECT.LNX kopierar du sedan till NTs C:\ .

Den sista metoden änvänder jag, dock med / före 1024...

Lycka till

Erik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...