Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Mac VS PC?


Azon

Rekommendera Poster

Denna tråd kan lätt utmynna i ett datorkrig (det finns ett särskilt forum för detta) så jag hoppas vi kan vara lite sakliga.

 

Själv har jag använt Mac sedan 1986 för trycksaksproduktion. Dels handlar det om gammal vana, men också för att jag anser att Macen har bättre support för färgkalibrering och typsnittshantering.

 

När det gäller att använda program finns ju alla tunga program även för PC, så det är inte där skon klämmer med mitt val. Jag betalar hellre lite extra (dels för en snygg maskin) och får ett system som funkar från "get-go".

 

Jag jobbar mest i Photoshop, FreeHand och QuarkXPress.

 

 

/Petra

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lars Silverek

Petra har alldeles rätt. I den grafiska världen är Mac fortfarande den dator som dominerar. Fast pc:n är på frammarsch...

 

Egentligen så spelar det inte så stor roll vilken typ av dator man har. Se bara till att företaget (tryckeriet, repron eller liknande) kan ta emot filer från programmet /programmen du avser använda.

Allra bäst är ju förstås att använda välkända program, typ de som Petra räknar upp.

 

/Lars

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag jobbar som originalare och använder både Mac och PC i jobbet. Jag trivs med bägge systemen men skulle inte ha något emot att byta till enbart PC om det inte vore för typsnitten. Det skulle bli alltför jobbigt att hantera material från andra byråer.

 

Jag vill inte på något sätt dra igång något datorkrig, men enligt mig är Macens enda fördel att den är branschstandard.

 

Min G4/400 (192 Mb/20 Gb) var nästan dubbelt så dyr som min P3/866 (384 Mb/90 Gb) och G4'an är klart segare, sämre utrustad och dessutom har MacOS en obehaglig vana att frysa, något man inte kan säga om W2K. De senaste åren känns det mer som om Apple sålt en skön image snarare en bra datorer.

 

Jag gillar Mac'en, den har en viss mys-faktor som PC'n saknar, men jag är inte villig att kasta mina pengar i ett stort svart hål bara för att få en snygg låda med ett instabilt system som bonus.

 

Min slutsats blir att pris/prestanda och prestanda/prestanda =) vinner PC'n, medan Macen, av praktiska och religiösa skäl, är och förblir (ett bra tag till) det självklara valet för grafiker. Inklusive mig själv...

 

//Dotgain

 

[inlägget ändrat 2001-02-01 19:29:57 av Dotgain]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Per Augustsson

Man kan mycket väl producera trycksaker på PC. Men, tryckeriet man lämnar dokumenten till, kommer (förmodligen) ändå att ta upp jobbet på en Mac, och spara om det...

/Pelle

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan mycket väl producera trycksaker på PC. Men, tryckeriet man lämnar dokumenten till, kommer (förmodligen) ändå att ta upp jobbet på en Mac, och spara om det...

 

Jepp, med den påföljden att färgerna sticker och du får omflödningar i texten...

 

Dom flesta grafiska appen på Pc är utvecklade på Mac och sedan portade, vilket innebär att dom är bättre i Macmiljö.. Bara en sån sak som att dra banor från Freehand till Photoshop och att PS sparar filerna som tumbnails gör att Macversionen blir så mycket bättre att det inte ens är värt att tänka på Pc

 

 

Det var grafiska sidan, på musiksidan är skillnaden 10x större..

 

 

/nix

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan mycket väl producera trycksaker på PC. Men, tryckeriet man lämnar dokumenten till, kommer (förmodligen) ändå att ta upp jobbet på en Mac, och spara om det...

 

Majoriteten av de tryckerier jag varit på (och det är en hel drös) brukar öppna PC-dokument på PC och Mac-dokument på Mac. Många kan ju t.o.m. rippa Word-filer (vart är världen på väg?! ;).

 

//Dotgain

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

>och att PS sparar filerna som tumbnails

 

Unikt för Mac?

 

Bara en så'n sak som att PS för Mac inte har menyknappen kvar i tredje visningsläget - hur tusan ska man då göra? ;)

 

/Weyland

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dom flesta grafiska appen på Pc är utvecklade på Mac och sedan portade, vilket innebär att dom är bättre i Macmiljö.

 

Det var sant för 5-6 år sedan. Numera är de flesta programmen likvärdiga. Flera av Adobes program är något vassare på PC (marginella skilnader). Det mesta är en vanesak. Quarken ligger däremot fortfarande efter i Windows.

 

//Dotgain

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Det var sant för 5-6 år sedan. Numera är de flesta programmen likvärdiga."

 

Det är en idag högst påtagligt..

 

Och Adobe utveclar på Mac. Därför kan du få felmedelande i PS 5.5/Windows "Lite minne, gå ut i Findern och Tilldela mer", vilket har förvirrat mee än en Pc-användare..

 

Färgkalibrering, Hantering av Postscripttypsnitt, navigationmanger, Kompabilitet på systemnivå (quickdraw/quictime), prestanda(Altivec/SMP) etc gör att Ps och en del andra grafiska apps ÄR bättre på Mac än på Pc

 

Det finns för rättvisans skull en hel del apps som funkar bättre på Pc, Quake t.ex men jag tycker att spel skall spelas på Playstation...

 

/nix

 

 

 

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2001-02-01 22:55:12 av nixon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den lilla menyknappen högst upp till höger i verktygspaletten som dyker upp i tredje visningsläget.

 

http://www.flowersfx.com/oskar/files/psbutton.jpg

 

Tredje visningsläget (vad det nu kan kallas) är det där skärmen blir svart å bara den bild man jobbar med visas i mitten tillsammans med paletterna.. allt annat göms.. I PS5 fanns den lilla knappen inte i Macversionen - vilket var ungefär katastrof om man tycker om att arbeta i det läget å inte har totalkoll på varenda kortkommando i programmet. Vet inte om det är fixat iom 6.0?

 

/Weyland

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

>Det finns för rättvisans skull en hel del apps som funkar bättre på Pc

 

Japp.. som ungefär alla existerande tunga 3D-applikationer.

 

/Weyland

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Per Augustsson

Aha. Har aldrig tänkt på det...

I mac-versionen av PS tar man (i tredje visningsläget, det heter säkert så), bort paletter och verktyg med tab-tangenten. Nån menyknapp har jag aldrig reflekterat över, kunde ju vara en bra grej.

Sen kan man alltså jobba som vanligt. Om man kan alla kortkommandon, som sagt, och vem gör det?

/Pelle

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

>Weyland, Esc knappen funkade ju att få dig i "normalläge" igen ju! ;-)

 

Men om jag inte tycker om "normalläget" då? Blir juh extra onödiga tryckningar att växla tillbaka å sedan till "mitt" favvoläge igen bara för att göra nå'n justering i 'adjust'menyn som jag alltid glömmer bort alla kortkommandona i =D

 

Syftet med svartvisningen för mig är att inte bli distraherad av GUI't ;)

 

/Weyland

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Per Augustsson

Jag har hittat vad du menade nu, Weyland. I Photoshop 5.5 för Mac får du menyraden kvar i ANDRA visningsläget, om du trycker på tab-tangenten, så att verktyg och paletter försvinner.

/Pelle

P.S. Bakgrunden blir visserligen grå, istället för svart, men det går säkert att ändra, har inte kollat det än...

 

[inlägget ändrat 2001-02-03 18:24:05 av Per Augustsson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

>Jag har hittat vad du menade nu, Weyland. I Photoshop 5.5 för Mac får du menyraden kvar i ANDRA visningsläget, om du trycker på tab-

 

Det är inte alls samma sorts visningsläge å inte det jag är ute efter - det finns ju på pc oxå å då är menyerna kvar däruppe.. men jag vill inte ha _nå't_ grännsitt alls kvar, bara en svart bakgrund ända ut.. är jag fånig? =D

 

Och ja, TAB funkar på PC oxå - sluta tjata om den funktionen hela tiden ;p

 

/Weyland

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Per Augustsson

Har man Photoshop Wow Book hemma bredvid datorn, kan man få svar på allt. Du KAN få vilken bakgrundsfärg du vill i andra visningsläget, om du gör såhär: Välj Förgrundsfärg, skift-klicka sedan med färgpytsen i den grå bakgrunden, och...VIPS! Din bakgrund har bytt färg. Sen kan man klicka bort verktyg och paletter.

/Pelle

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

>Sen kan man klicka bort verktyg och paletter.

 

Men GUIt består! Inklusive gråa menyer..

 

Det finns liksom en anledning till att det tredje visningsläget alls existerar.

 

/Weyland

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Per Augustsson

Ja, nu vet jag inte vad jag ska säga längre. Du får väl köra i tredje läget och lära dej alla kortkommandom, men det blir ju ändå lite svårt att välja filter.

/Pelle

PS Vill man ha verktygslådan kvar, trycker man på shift+(den numera ökända) tab-tangenten...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

>Du får väl köra i tredje läget och

>lära dej alla kortkommandom,

 

Nej, jag använder en PC istället juh - som jag nyss demonstrerade varför i en skärmdump ;)

 

/Weyland

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Va?! Detta ("Lite minne, gå ut i Findern och Tilldela mer"), har jag aldrig stött på i en PC-maskin...

 

Hur gör jag för att få fram detta meddelande?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...