Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Session...?

Per Lundkvist

Recommended Posts

Per Lundkvist

Hej och tack till er som hjälpt mig tidigare. Nu undrar jag detta: Kan man sätta "globala" variabler som fungerar mellan ASP-sidor? Ex: Variabeln X sätts till "Kalle" på sida1. På sida2 sedan vill jag använda X, går det eller måste jag på något sätt importera den från sida1? Eller om man lagrar alla variabler i en databas som sedan raderas när man går ur sidan? Vad händer då om massor med människor är inne på sidan samtidigt?

Kalle Ljung

Om du sätter ett värde i en session, så finns den kvar så länge användaren är inne på siten och normalt 20 min efter det att användaren har lämnat siten. En session kan du anropa var som helst, du behöver alltså inte importera den ifrån tex. föregående sida. Sätter su en variabel i en session på sidan ett, kan du anropa den på sidan 3.

/Kalle

Per Lundkvist

Tack. Men vad händer om en annan användare kommer in precis efter mig? Använder den personen samma sessionsvariabler då, eller är alltid sessionen knuten till en användare?

Tänkte ur säkerhetssynpunkt.

Kalle Ljung

Sessions är alltid personliga, en viss session är bunden till en viss användare.

Annars så använder man en Application.

/Kalle

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...