Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Upplösning!


Placinity

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag är en newbie på det här med bilder för tryck...

Jag har en bild som är 159*236 i pixlar. Som "print size" står det 5,96 cm * 8,33 cm med en upplösning på 72 pixlar/tum.

 

Jag förstår att 72 pixlar/tum är alldeles för lite för tryck...men hur gör jag för att ändra bilden så att den blir 5,3 cm * 7,4 cm med upplösningen 400 pixlar/tum? Är detta möjligt överhuvud taget?

 

Vilket är det jag ska titta på? Pixel dimensioner eller Tryckstorlek? För ibland är ju bilden mindre än den verkar vara när man kollar på den...väljer man sedan "view - actual print size" så blir det ju en annan storlek...

Men det är väl Tryckstorleken som jag ska koncentrera mig på eller?

 

Jag låter väl helknäpp men som sagt...jag kan inte så mycket om bilder för tryck...

 

Hoppas på hjälp!

 

Mvh

 

- K

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Du kan nog inte göra bilden 5,3 * 7,4 i 400 ppi utan att scanna om den. Det skulle ju kräva att antalet pixlar i bilden ökade rejält. Att förstora pixelbilder med avseende på antal pixlar är förbjudet och straffas med döden, eller åtminstone pixliga bilder.

Du ska titta på tryckstorlek och upplösning, men också på pixeldimensioner för att hålla koll på att dessa inte blir större än i ursprungsbilden. Du måste alltså hålla koll på det här när du scannar.

För övrigt behöver du nog aldrig så hög upplösning som 400 ppi. Mer än 300 behövs inte. Upplösningen på bilden bör vara 2 * rastertätheten.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Per Augustsson

Nej, man ska inte hålla på och "interpolera" (som det så tjusigt heter), för mycket i Photoshop. Och definitivt inte försöka öka upplösningen på en bild som håller 72 dpi! Man ska egentligen bestämma sig för hur stor bilden kan behöva bli, redan innan man scannar in den. Man ska alltså ange en inläsningsupplösning i scannerprogrammet. Och, det finns en enkel formel för detta, som är såhär: storleksförändring (i %) x 2 x rastertätheten (som man vill trycka bilden med. Vanligtvis 150-linjersraster.).

Ett enkelt exempel: Jag vill göra en bild dubbelt så stor; uträkningen blir: 2 (200%) x 2 x 150=600. Inläsningsupplösningen blir alltså 600 dpi.

Ett annat gott råd: R.T.F.M.

/Pelle

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för att försöker hjälpa mig!

 

Jag är som sagt inte bra på det här alls...

 

Tyvärr är det en bild som redan är i digitalt format...det är mitt företag som har satt mig på att göra dessa bilder för tryck...och allt material jag har fått är digitala bilder i 72 pixlar...

 

Dumt...men det verkade bli lite bättre nu i allafall...

 

Tack ändå!

 

- K

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Jag undrar vad rastertäthet är för något, och hur man vet storleken på det....

 

...och är det 72 dpi som gäller för webben?

 

...är det 300 dpi som gäller för tryck?

 

...tacksam för svar + gärna en lång utläggning för att klargöra detta!

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lars Silverek

Rastertäthet anger antalet rader av punkter som används för att återge en bild på film eller papper. Rastertätheten mäts i linjer per tum, lpi. En skrivares upplösning mäter man i dpi, dots per inch. Bilder mäts i pixels per inch, ppi.

Förhållandet mellan upplösning på utskriftsenehten (dpi) och rastertäthet (lpi) avgör hur fin eller grov en punktuppbyggd bild ser ut i tryck. Ex.vis så ser en bild finare ut som skrivs ut på en sättare (avancerad skrivare med mycket hög upplösning, oftast 2400 dpi eller högre) än på en "vanlig" laserskrivare då bilden/bilderna har samma upplösning.

Vilken rastertäthet som skall användas beror på bl.a papperstyp och tryckpress. De flesta trycksaker kan man dock trycka i 133 lpi eller högre. (vanligast är dock 133 och 150 lpi). Dagstidningar däremot trycks vanligtvis med en låg rastertäthet, runt 85 lpi på grund av att de trycks med mycket hög hastighet och på grund av att papperet drar åt sig mycket färg. Så bilder med finare rastertäthet skulle bara se suddiga ut.

En bild som scannas in i 300 ppi räcker gott och väl för tryck upp till 175 lpi.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, tack så mycket för informationen!

 

Jag undrar om man ska göra en logotype, ska man då använda sig av 300 dpi för tryck? Och ska man använda sig av 72 dpi för webben, räcker det?

 

Vilket program lämpar sig bäst att göra logotype i?

 

Är det Pagemaker? Eller fungerar Photoshop 5.0 bra?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lars Silverek

Det beror lite på loggan i sig.

Själv hade jag nog gjort den i Adobe Illustrator eller Macromedia Freehand (ev. kan man tänka sig Corel Draw också).

I ovanstående illustrationsprogram behöver man inte bry sig om upplösningen, men skall du göra en logga i ex.vis Photoshop så skulle jag nog rekommendera en högre upplösning än 300 ppi, man vet ju aldrig ifall man behöver "dra upp" loggan och eftersom Photoshop är pixelbaserat (illustrationsprogrammen är vektorbaserade) så kan man ju inte dra upp bilder hur mycket som helst.

Men det är ju klart - allting går...

 

Och javisst, 72 ppi räcker för webben.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...