Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Partition check


Rogrrr

Rekommendera Poster

Hej.

 

Min sambo har under aftonen installerat Solaris 2.7 och efter detta går det inte längre att boota Linux (2.0.36). Bootningen stannar vid "Partition check: hda:" och står där tills jag slår av strömmen. Jag skulle tro att problemet ligger i hur Linux ser på Solaris partitionen, den är en "Linux Swap"! enligt Linux fdisk som ligger sist på HDn /dev/hda4.

 

Vad skulle man kunna göra för att få igång Linux igen? (förutom att ta bort Solaris).

 

Skulle det hjälpa om jag kompilerar in stöd för UFS i kärnan?

 

Kan man på något sett hindra LILO eller kärnan från att se Solaris partitionen?

 

Tacksam för svar.

 

/R

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör om din linux installation. Välj i rätt ögonblick uppgradera befintlig installation. Lycka till. Själv försökte jag från min RH besöka min SuSE. Det gick inte bra. SuSE ohjälpligt förlorad.(Kanske SBS -:) RH mådde inte heller bra men gick att rädda med vi. Däremot går det bra med gemensam swap-partition. Solaris kanske inte kan dela nått med en linuxinstallation. Det är väl inte så att Solaris partitionerna finns i /etc/fstab... då måste de tas bort innan de mountas, kanske skriva efter LILO boot: linux single

Erik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som förbryllar mig allra mest är att när Solaris partitionen/disken finns på HDn, utan några linux partitioner dessutom, så går det inte att starta installationsprogrammet, det görs en partition check även här. Jag tror att problemet ligger i antingen BIOS/hårdvara eller i RH kärnan (som ju saknar UFS stöd).

 

Jag har lyckats dra igång installationsprogrammet (med hjälp av autoboot/loadlin) till RH en (1) gång efter det att Solaris installerats. Fick klagomål om att "Swappen" dvs. Solaris är på tok för stor men i övrigt gick installationen bra. Den gick dock inte att boota. :(

 

Källor på internet (Sun!!!) hävdar att Solaris och Linux kan gå på samma disk utan problem vilket ytterligare stärker mina misstankar enl. ovan.

 

/Roger

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...