Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Access-databas i Pocket PC ?


Göran Frisk

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag undrar om det finns någon version av Microsofts databasprogram Access som kan köras på Pocket PC. Det vore ju elegant att ha sitt register i fickan!

 

Eller finns nåt annat databasprogram man konvertera till så det funkar på Pocket PC? Finns något av Officeprogrammen till Pocket PC? Eller är det för tunga program för detta OS?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glenn Larsson

Såvitt jag vet; MS dumpade Access efter H/PC platformen, så office paketet till PocketPC innehåller bara Word, Exhell och Powerpoint.

 

Du kan skriva en DB hanterare i eVB/vbCE och använda dig av konvertings verktyg som konverterar Access filer till .CDB (*) format.

 

(* Pocket Access, fast ändå inte)

 

Själv har jag skrivit en egen DB hanterare går via en PC och kan därmed göra ALLT som ADODB kan (som exempelvis köra stored procedures i SQL server - fick himmla bra online prestanda över 2Mbit RLan.)

 

Mvh

Glenn

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, och tack för ditt svar

 

Jag har inte skaffat nån handdator än, jag fantiserade bara vad jag skulle ha den till och mitt skivregister i Access skulle vara toppen att ha i en sån.

 

Nu kan jag inte programmera själv (har visserligen Delphi 2). Jag antar att eVB/vbCE står för Visual Basic för Windows CE (numera PocketPC?) eller?

 

Din egentillverkade DB hanterare, skulle man kunna ta del av den på något sätt om det skulle bli aktuellt med en handdator? Vad står ADODB för? Vilken är den bästa Pocket PC-datorn för tillfället? Compaq har väl en med färgskärm?

 

mvh/gf

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glenn Larsson

>Jag antar att eVB/vbCE står för Visual Basic för Windows CE

 

eVB = eMbedded Visual Tools

VBCE = Visual Basic med CE Toolkit

 

Tyvärr kan jag inte lämna ut den koden och jag tror inte du skulle ha användning för den i alla fall, www.codeproject.com har dock en ADOCE tutorital.

 

Bästa PocketPC'n för vad? Symbols PocketPC är ÖVERLÄGSEN en iPaq när det gäller att exempelvis kunna göra en online lösning med streckkods hantering, medans iPaqen är snabbare och kan spela MP3 (+ lite annat). Det hela beror på exempelvis på _vad_ du ska göra.

 

Mvh

Glenn

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen

 

Jo, som sagt, jag undrar om man kan köra mitt databasprogram som är skrivet i Access för PC på Pocket PC-datorer och i så fall vilken handdator i dagsläget skulle lämpa sig bäst för detta.

 

[inlägget ändrat 2001-02-03 21:05:49 av Göran Frisk]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...