Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bygga dator...


Morgan Sundqvist

Rekommendera Poster

Morgan Sundqvist

Ok..

Jag är nu redo att bygga mig en egen dator.

Det är bara ett problem.

Jag vill komma undan så billigt som det är bara möjligt.

Ja gskulle vilja ha lite tips.

Typ om var man hittar de biligaste data grejerna.

Eller om hur man kan ta kontakt med nån grosist.

 

All hjälp är välkomen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Många letar efter så bra priser som möjligt, men faller på dåliga märken m.m. och det blir oftast deras död.

 

Något som jag skarpt rekomenderar är att du istället för att köpa det där moderkortet för 600:- från "hokus-pokus hardware inc.", lägg ut lite mer och se till att du får ett av dom kändare märkena, t.ex. Abit, Asus eller nått annat rekomenderat märke. Detta kommer spara dig en MASSA problem i framtiden!!

 

Fundera även på saker som att du kanske klarar dig med ett "SB Live! Value" kort istället för ett "riktigt" "SB Live!" kort. För behöver du verkligen dom extra grejjerna som den dyrare modellen erbjuder? Själv kör jag med "Value" modellen. Du kanske funderar på något annat ljudkort, men detta var bara ett exempel. Ett varningens ord för PCI64 och PCI128 ljudkorten från creative, det är inte samma kort som Live!, utan saknar dock vissa grundläggande funktioner man vill ha med ett ljudkort. :) Udda märken av saker och ting brukar man förlora med iomed att man sitter och försöker få datorn att fungera i 200 timmar.. dom 200 timmarna skulle du ha sluppit med en bra produkt!

 

Dyraste minnerna behöver inte alltid vara bäst. Detta är en djungel, och enligt mig är det bara att hugga sig fram och se vad man råkar trilla över.

 

En dyrare och bättre monitor kan vara på sin plats. En monitor har betydligt längre "Livslängd" än en processor. Med alla rapporter om el-alergi m.m. pga monitorer, så vill man gärna sitta säkert efter som man brukar sitta ett par timmar om dan. (10-15 timmar för min del). För att inte tala om att man vill slippa en suddig skärm i höga upplösningar och andra saker. Du kanske kommer ha samma monitor i 5 år, så varför inte klämma i lite extra här, såvida du inte känner till att det kommer en ny teknik som du vill ha i monitorväg inom kort?

 

Hårddisken är en av dina käraste delar där du lagrar saker som du säkert vet! ;) Om du råkar ut för en hårddiskkrash kan du bli av med alla dina dokument, filer m.m. som du vill ha. Jag föll för quantums bra priser, men jag har haft många problem med quantum hårddiskar både på mitt f.d. jobb och hemma. Jag lovar att om alla här skulle få svara så skulle inte någon hårddisk bli rentvådd från problem, men satsa på en bra hårddisk så får du bra prestanda + säker lagring.

 

Handla billigt - men handla smart!

Tänk till en gång extra innan du slår till..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Robert Kristensson2

Samsung är faktiskt helt ok nuförtiden. Deras 1,6-2,1 GB HDD sög kraftigt... Cd-läsare har jag inte haft några problem med. Däremot vill jag utfärda en varning för Creatives CD-läsare...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...