Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Hjälp behövs av expert...

Matti Kolu

Recommended Posts

Vad gör jag om jag bara kan formatera 11% av datorn hårddisk?

Det hela började med att jag skulle uppgradera win95 til win98. Installationen gick bra, men när jag skulle starta win98 för första gången så stannade allt. Så vad gjorde jag? Tryckte på Ctrl+Alt+Delete som vanligt, ingenting hände. Jag stängde av datorn och satte på den igen. Då stog det "I/O diskfel byt ut disketten och tryck tangent". Eftersom jag inte hade gjort en startdiskett så gick jag och gjorde det på en annan dator. Så jag satte i startdisketten och datorn startade i en Dos promt. Jag skrev c: för att komma till hårddisken. Det gick bra. När jag sedan skrev Dir för att se om det fanns nåt på hd:n så fick jag upp det här meddelandet : "Läser C: Avbryt, Nytt Försök Fortsätt" eller nåt liknande.

Provade att skriva Dir igen och fick upp samma meddelande.

Shit tänkte jag, nu har allt blivit fel. Så jag tänkte formatera hårdisken. Jag startade programmet FDISK som fanns på win98 startdisketten. Tog bort en nuvarande partitionen och gjorde en ny. Sen startade jag om datorn. När jag skulle formatera den nya partitionen (c:), det gick bra till 11 procent, då började det höras ett ganska högt hackande ljud från hårddisken och jag fick upp ett felmeddalande. Formatition avslutades. Jag provade igen samma sak hände.

Så jag startade fdisk igen och tog bort partitionen och gjorde en ny, den här gången med bara 50% av utrymmet på hårddisken. Jag startade om datorn och tänkte formatera.. Den här gången gick allt bra till 20%, då började det där höga hackande ljudet från hårddisken att höras igen. Formatationen avslutades igen.

Nu började jag tänka... Min hårddisk är på 2 gigabyte. När jag försökte formatera hela disken så gick det bra till 11%, när jag försökte formatera halva hårddisken så gick det bra till 20%. Ahaa tänkte jag. Jag tog bort partitionen och gjorde en ny på 200 megabyte (10% av 2 gigabyte=200megabyte). Nu fungerade det att formatera den. WhooHoo! Jag installerade Win98 och allt gick bra. Nu hade jag bara ett problem, jag kunde bara använda 10% av min hårddisk. Så jag gjorde en till partition med fdisk på det utrymmet som fanns kvar av hårddisken. Det gick bra. Men när jag körde Scandisk på den så började hårddisken att låta igen och scandisk stannade.

Mitt problem är alltså att jag bara kan använda 10% av utrymmet på hårddisken.

Vet någon vad det är som är fel?

Tack

Är ingen expert men när dessa symptom inträffar som b.l.a mekaniska ljud från hårddisken så tror jag nog att den har gjort sitt.Har tidigare försökt att lågnivåformattera en sådan disk dock gick inte ens det.Om felet är mekaniskt så är det kört.Om någon annan vet så skulle jag bli glad att få veta(har två sådana diskar i hyllan)

Jovan

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...