Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nt som försvann


Jovan

Rekommendera Poster

Undrar om någon kan hjälpa mig med följande: Hade Nt4 workstation installerat på c:\.Jag hade också en ledig partition på d:\ och där fick jag för mig att jag skulle installera win98,för jag tänkte att ntloadern skulle lösa situationen åt mig.När installationen väl var färdig så startas win98 direkt.Ntloadern och boot.ini finns kvar på c:\ fast i boot.ini står det under operating systems enbart win98.Någon som vet hur jag kan reda ut situationen igen.

Tacksam för tips

Jovan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

David Karlsson

Annars så kan du redigera din

boot.ini fil, och lägga till

NT Workstation 4.0 med sökväg och allt.

 

Så gjorde jag iallafall.

 

/David

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Julian Shabo

ARC adressen kommer inte att hjälpa för att Windows NT kan EJ hantera FAT32, så det kvittar vad du skriver. FAT32 kommer att ha stöd i NT först i windows 2000. Detta kan du se om du installerar win98 först och sedan NT, då kommer han att säga att Nt inte stödjer FAT32

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

För ett tag sedan så hade jag samma problem, d.v.s installerade 98 efter NT, men vad är det som säger att du måste köra fat 32? vill du nu blanda OS, så kör fat 16, visst, du kan tjäna lite plats på att köra fat 32, men vill du köra NT + Win98 så får du ta den smällen.

Iaf, för att lösa ditt problem. Börja med att spara ned 98:ans bootsector till din hdd. använd lämpligtsvis bssave.bat ( http://www.schleipsoft.org/index.asp?main=windowsnt/bootsector.asp

spara filen som bootsect.dos och spara i roten på c: Därefter så startar du upp datorn med startdiskett. Har du tur så kan du återställa nt:s Bootsector med fdisk (fdisk /mbr). I annat fall så får du dra i gång installationen av NT och reparera (Nu ska du få upp NT Bootloader vid omstart).

Därefter drar du igång NT och redigerar boot.ini (den är skrivskyddad, ändra det först i egenskaperna) efter sista raden så lägger du till:

C:\="Microsoft Windows 98"

 

Spara, skrivskydda och starta om. Nu ska det fungera...

 

//Marcus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...