Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Pinnacle Studio DV eller DV200??


JELman

Rekommendera Poster

Jag skall investera i ett videoredigeringskort.

Jag kommer uteslutande använda DV, behöver alltså ett kort med stöd för Firewire (IEEE 1394), i.Link.

 

Eftersom jag befinner mig på hobbynivå och gärna håller mig kring de "billigare" korten så

har jag kikat på Studio DV och DV200, båda från Pinnacle.

 

I pris skiljer de sig ganska mycket.

Studio DV c:a 1400:-

DV200 c:a 4500:-

 

Med DV200 medföljer då Adobe Premire 5.1,

men eftersom jag redan har en licens så vore

det tacksamt och kunna köpa enbart kortet.

 

Så min fundering är nu om det är några

stora skillnader (om några alls?) mellan

Studio DV och just DV200 kortet?

 

Om det inte så stora skillnader mellan de två kortet så ligger mycket av pengarna för DV200 i licensen för Adobe Premiere. Eller?

 

Tacksam för svar och andra tips angående detta?

OBS skulle helst vilja kunna använda kortet i Windows 2000! =)

 

[inlägget ändrat 2001-01-24 17:47:40 av JELman]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok. Nu har jag läst på lite på dessa två.

 

Det billiga är juh bara ett firewire-kort och redigeringsprogramvaran studiodv, frågan är om det ens funkar med premiere?

 

Det dyra kortet är det som sagt mjukvaran som man betalar för. Framförallt diverse praktiska plugins till premiere osv..

 

"DV200 features Pinnacle Systems’ DVTools pre-production software for automatic tape scanning, batch capturing, and complete DV device control"

 

"Also includes Adobe Premiere 5.1 with Pinnacle’s miroINSTANT Video Plug-in for faster rendering."

 

Fast det fåniga är juh att även det dyra kortet inte verkar vara mer än ett firewirekort, bara det att mjukvaran ter sig mer omfattande och mogen och stöder premiere som standard... du får nog fråga någon som har direkt erfarenhet - men detta var mina två ören ;)

 

/Weyland

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har bara tråkiga erfarenheter av produkter från Pinnacle. Bedrövliga drivare, usel support och en ganska död "community".

 

Studio DV är mycket enkelt och du kommer växa ur lösningen snabbt. Kortet fungerar inte med Premiere 5.1. Apple's iMovie 2 är bättre.

 

DV200 är ok, men inte i förhållande till priset. Det finns betydligt bättre produkter för några tusenlappar extra.

 

Själv är jag otrolig nöjd med mitt Canopus DVRaptor. Kostar visserligen 9000:- (inkl. Premiere 5.1c), men har så pass många fördelar att såren läker snabbt. Ett billigare alternativ från Canopus är EZDV (c:a 3500:-). Har bara hört bra saker om det kortet och det kommer att fungera med Premiere inom kort. Ta en titt på Canopus hemsida (http://www.justedit.com) och sök i användarforumen, där finns massor av bra information (från mestadels vettiga människor).

 

Jag tror att den bästa lösningen för dig är att köpa ett billigt OHCI-kompatibelt firewire-kort (under 1000:-) och att uppgradera till Premiere 6. Nya Premiere har inbyggt stöd för "vanlig" (OHCI) firewire. Uppgraderingen går på c:a 1500:-.

 

Då får du en bra prova-på-lösning som inte kostar multum och lever ganska länge.

 

Tänk på att DV äter hårddisk till frukost, lunch och middag. Köp en snabb 40-60 Gb disk. Det är pest att redigera mot systemdisken och risken för fel ökar ordentligt.

[inlägget ändrat 2001-01-24 22:08:33 av Dotgain]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

DVRaptor

 

Går det att använda det för att redigera analog video också ?

Plocka in och redigera och sedan kanske lägga ut på VHS-kassett eller kanske konvertera till VCD ?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DVRaptor

 

Går det att använda det för att redigera analog video också ?

Plocka in och redigera och sedan kanske lägga ut på VHS-kassett eller kanske konvertera till VCD ?

 

Nja, det beror på hur du menar. Kortet hanterar bara DV, du kan alltså inte fånga analog video. Men självklart kan du göra VCD-skivor och kopiera dina redigerade filmer till VHS (först till DV-kameran/bandaren). Du måste också ha DV-in på kameran för att kortet ska fungera ordentligt (och för att kunna kopiera till VHS).

 

Kortet har s-video och komposit in- och utgångar för "overlay", men du kan inte anväda dessa för hämta in video från en analog-källa. Det går visserligen, med beta-drivare och ganska dassig kvalitet.

 

DVRaptor är knappast något att rekomendera om du vill jobba med analog video, för DV är det däremot mycket bra.

 

//Dotgain

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Canopus är rätt sköna.. har stor vana av ett gammalt DVRex M1-kort.. mkt bra, klarar analoga källor och analog produktion med glans (utöver DV då).

 

/Weyland

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok.

 

Finns det något kort för både analog och digital videoredigering för PC ?

Eller ska man skaffa ett för digital och ett för analog ?

 

Något förslag på något analogt-kort ?

 

Eller om det finns med både digital och analog...

 

Någon som vet ?

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"...OHCI-kompatibelt firewire-kort..."

 

Hmm...vanligt firewire-kort...är det ett kort för att koppla in alla olika sorters firewire-prylar eller ?

Vad har DV-korten för speciella grejer som gör dem bättre ?

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"...OHCI-kompatibelt firewire-kort..."

 

Hmm...vanligt firewire-kort...är det ett kort för att koppla in alla olika sorters firewire-prylar eller ?

Vad har DV-korten för speciella grejer som gör dem bättre ?

 

Ja, OHCI-korten är helt vanliga firewire-kort. De billigaste DV-paketen brukar vara bundlade med ett sånt kort.

 

De lite dyrare DV-korten brukar ha en minnesbuffert, möjlighet att utnyttja kamerans/bandarens DV-codec vid redigering (för att avlasta datorns CPU), bättre mjukvaru-codec för export av DV (minimal kvalitetsförlust), kan slussa video till en extern TV för att få en bättre bild av hur det slutgiltiga materialet blir (som en vanlig TV-ut, fast ändå inte =) m.m.

 

Ytterligare lite dyrare kort kan ha realtids effekter, inbyggd DV-codec, hantera både DV och analog video m.m.

 

//Dotgain

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

>Finns det något kort för både analog och digital videoredigering för PC ?

 

Min favorit - www.videotoaster.com juh =D

 

/Weyland

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jepp.

Det känner jag till.

 

Är det för DV också ?

 

Var där och kollade men såg inte något med firewire-port. Hmmm...är det inte det man behöver om man vill redigera DV ?

 

Tja...när jag ändå håller på och svamlar här så kan jag ju fråga vad ni skulle rekommendera till mig. Kunskapen här på eforum verkar det inget fel på.

 

Hade tänkt mig ett kort eller kanske två för att plocka in video från VHS-band och kanske tv för att konvertera till VCD eller SVCD. Gärna till M-JPEG eftersom jag kan tänkas redigera filerna en aning kanske. När det gäller att ta in video från tvn så vill jag gärna ta i PAL-standard (720x576 ?). Sen när det gäller redigering så är det Hi8 och DV som gäller.

 

Något tips eller råd ?

 

Skulle vara sjyst om kortet/korten hade någon form av inbyggd komprimering till MPEG1 eller MPEG2, men inget krav.

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2001-02-01 22:59:48 av Viking1]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

>Om du jämför DVRex M1 med Videotoaster då ?

 

Då är det inget snack om saken: Videotoaster.

 

M1an är tämligen gammal och har vissa stabilitetsproblem (drivrutinerna). Den är dock inte dålig och väldigt många semiproffs jobbar med M1an även idag. Men VT ligger närmre hjärtat.. och är juh en ngt dyrare och betydligt mer fullfjädrar lösning trots allt.

 

/Weyland

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tydligen höll jag på att redigera mitt inlägg när ditt svar kom.

Men du kanske ändå kan komma med något råd ? Eller någon annan ?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man ser till dina första krav ang. att ta in vhs å liknande å göra mpegs av det materialet så krävs det inte mer än ett grafikkort med video-in eller ett tv-kort med video-in.. dessa är inte alls dyra å ligger på 600-1200 pix..

 

..men ditt andra krav att kunna redigera i full broadcastkvalle (PAL D1) ställer till det och egentligen bör du skaffa ett "riktigt" kort som klarar av detta i hårdvara, motsvarande dvrex m1 eller videotoaster osv.. det finns säkert lite billigare lösningar ifrån pinnacle om du vågar - ex. dv500.. och matrox rt2000 - dessa är lite begränsade iom stabilitet å vilka OS som de funkar på, men kör du korrekt os för dem lär de funka bra..

 

Videotoastern ligger på ca $3000 utan breakoutboxen (aka mixerbordet) och firewireportar är inget problem, du får leta lite mer i specarna för Vtn så hittar du det oxå.. men jag anar att det är en lite för dyr lösning för gemene man (även om jag förtvivlat försöker spara ihop till en ;)

 

/Weyland

 

PS. Ursäkta min stavning, men det här apple-tangentbordet är heeemskt att försöka vänja sig vid (apple pro)

 

[inlägget ändrat 2001-02-02 16:16:51 av Weyland]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för det.

Om jag skippar redigering i PAL D1 och bara köra med att spela in direkt till hårddisken eller så då ?

 

Men ändå med redigering av Hi8 och troligen DV.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

>Om jag skippar redigering i PAL D1 och bara köra med att spela in direkt till hårddisken eller så då ?

 

(ja, jag ska lära mig formatkoderna snart)

 

...det är just det här med att ta in materialet.. antingen ett firewirekort så du kan pumpa in det digitalt direkt, då behövs inget extra kort om din dv-kamera har dv-in som du kan spela tillbaka materialet till.

 

Men om du ska använda analoga källor oxå eller producera till analoga källor så måste det till ett videoredigeringskort av det lite bättre slaget för att få ett acceptabelt resultat. DV500 verkar enligt specarna vara rätt bra, det finns även ett äldre kort i DCx0-serien som har liknande funktioner men det kostar lite mer tror jag.. svårt att rekommendera nå't som är tillräckligt billigt.. se vad canopus kan erbjuda dig för lösningar vetja (eller vilka som numer äger canopuscorp?)

 

/Weyland - hatar apple pro-tangentbord.. som att skriva på en taskig bärbar :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja...

har tittat runt lite nu...

 

Canopus verkar mest ha lösningar enbart för DV.

Men DV500 verkar vara något för mig förmodligen. Eller kanske DC10plus(DC30plus/DC50 ?) kombinerat med ett DV200(DV300 ?) eller kanske DVRaptor...Matrox RT2000 verkar ju också vara något för mig.

Frågan är väl vad DV500 tar in videon i för format ?

 

Det jag funderar mest på är hur jag ska ansluta antennkabeln...måste man ha någon sorts extrapryl eller så ?

 

 

[inlägget ändrat 2001-02-03 16:13:05 av Viking1]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...