Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dela ut media


Monshi

Rekommendera Poster

Har en dator med Windows Vista där Windows Media Player sköter om utdelningen av media från datorn till andra anslutna spelare i systemet. Fungerar bra i viss mån. AVI och MPG filer delas exempelvis ut och även en del andra format.

 

Spelar jag in ett program på mitt TV-kort får jag den i TS-format, dvs Transport Stream, och denna vägrar WMP ta upp i sin spellistor och därmed delas den inte ut i nätverket.

 

Testar på en Win7 dator istället. Den tar upp TS-fil i sin spellista men inte delar den ut denna till övriga datorer/enheter i nätverket inte.

 

Går denna begränsning att gå runt på något vis? Vilka filtyper delar egentligen WMP/Windows ut?

 

Okej, ett sätt att gå runt detta är att exportera till extern disk och ta den till mediaspelaren men denna accepterar bara FAT32 varvid en inspelad film måste styckas...

Ett annat sätt är att paketera om det inspelade materialet i annat format men extra steg är ju alltid otrevliga och tar tid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då kan man fråga sig varför MS aldrig lär sig. Varför inte låta det vara öppet vilka filformat som ska delas ut. Sedan en helt annan sak om spelaren kan spela det extra formatet man lagt till. MKV finns det ju inte stöd för heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, tror inte det. Är en hemmabio från Sony, BDV-E370, som kan ta emot utdelat SD-material (inte HD, det blir med andra ord massor med delar på FAT32-disken). Har inte läst något om att den ska kunna ta emot strömmat material.

 

Nåja, tar inte lång stund att splittra TS-filer, bara göra det mot den externa disken istället för att kopiera materialet direkt dit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En lösning har jag funnit.

 

Jag tar min ts-fil och döper om den till .avi.

Jag tar min mp4-fil och döper om den till .avi

jag tar min mkv-fil och döper om den till .avi

 

och se, då spelar och delar WMP11 ut dem alla. Inte testat till 100% vad som fungerar bäst, testade att koda om en filmsnutt i olika format och mkv i avi format gillade inte spelaren/hemmabio helt men det kanske var ett tillfälligt fel.

 

Spelaren plockade även en HDTV inspelning omdöpt till .avi även den enligt manualen inte ska kunna spela upp HD-material via nätverket.

 

Vad ska man säga... Finns det inte något alternativt program till WMP som kan dela ut enligt samma mall som Windows gör?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

var har snabbkommandot "Spara som"

tagit vägen i den ruta som kommer

upp då man högerklickar?

 

Eh vad? Starta en egen tråd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...