Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

datorn piper vid start


Älgen06

Rekommendera Poster

När jag ska starta datorn ljuder en hög signal. Ljudet hörs under hela uppstarten, vilken tar omkring tio minuter. Vad är det för fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag ska starta datorn ljuder en hög signal. Ljudet hörs under hela uppstarten, vilken tar omkring tio minuter. Vad är det för fel?

 

oo, länge sen man kunde pippandet :P

 

OK, beskriv det. hur många långa hur många korta? vilken ordning m.m. Har för mig att det har en betydelse ^^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samt vad för BIOS

 

några sidor där motstridande info om olika pip kan fås

http://www.bioscentral.com/

http://www.wimsbios.com/faq/biospostbeepcodes.jsp

http://www.pcguide.com/ts/x/sys/beep/ami.htm

 

exempelvis. Har man tur kan koderna stå i manualen till moderkortet. Om man har tur.

 

En sak är säker, ett hårdvarufel av någon art har detekterats under uppstart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursäkta sent svar. Forumet var avstängt ett tag och sen har ju datorn krånglat...

 

Bios: Acer v1.16, 2009-12-11

 

Pipandet är konstant, men växlar mellan högt och lågt ett par gånger i sekunden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den typen av sirentjut brukar användas vid överhettning.

 

Ok, fast det tjöt i dag när jag startade datorn trots att den varit avstängd ett tag och inte var varm längre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen bild - starta Full redigerare och klicka på att ladda upp och lägga till en bild.

post-8996-0-37447500-1290777153_thumb.png

 

Bilden på LaddaUpp finns inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pep den när du tog den bilden?

Temperaturerna är lite i högre nivån men inte farliga. Om du tar dig in i BIOS, finns det inställningar där om vid vilken temperatur den ska larma?

 

 

Mmh, ja du, jag vet inte. Det är dessutom en bärbar, lite svårare att veta. ta kontakt med Acer eller, om det finns garanti, den du köpt datorn av.

 

Samt kontrollera om det sitter mycket damm i luftintag/utblås.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pep den när du tog den bilden?

Temperaturerna är lite i högre nivån men inte farliga. Om du tar dig in i BIOS, finns det inställningar där om vid vilken temperatur den ska larma?

 

 

Mmh, ja du, jag vet inte. Det är dessutom en bärbar, lite svårare att veta. ta kontakt med Acer eller, om det finns garanti, den du köpt datorn av.

 

Samt kontrollera om det sitter mycket damm i luftintag/utblås.

 

Nej, den pep inte då. Hittar ingen sådan inställning i BIOS.

 

Jag blåste rent vid fläkten. Sen startade den utan problem. Måste dock göra några fler felfria omstarter innan jag kan vara säker på att datorn är problemfri.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har insett nu att problemet beror på att tangenten 5 på den numeriska tangentsatsen är konstant intryckt. Vet dock inte hur jag ska göra för att åtgärda det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...