Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kombinera värden och lägga till fält i ett formulär


Nina75

Rekommendera Poster

Hej, hoppas jag lägger denna tråd rätt nu bara.

 

Jag har ett formulär som ska skickas och all data ska sparas i en databas. Vissa av mina värden ska kunna kombineras i olika kombinationer innan det skickas till databasen.

Så jag har lagt formuläret i en tabell och de två listorna ska hämtas från databasen och läggas i en optionlist så att det ser ut som nedan.

<tr>
<td>Språk:<br />
<select name="Lang">
<option value="eng" selected="selected">Engelska</option>
<option value="sve">Svenska</option>
<option value="fra">Franska</option>
<option value="int">Internationellt</option>
</select>
</td>
<td>Ljud:<br />
<select name="Sound">
<option value="dts">DTS</option>
<option value="DD" selected="selected">Dolby Digital</option>
<option value="stereo">Stereo</option>
<option value="mono">Mono</option>
</select>
</td>
<td>
[En kombinera-knapp]
</td>
</tr>

Jag ska alltså kunna välja Engelska i ena listan och DTS i andra listan och sen genom att klicka på en knapp eller liknande så ska det sparas i nån variabel så att jag kan kombinera ytterligare val, t.ex. Svenska med Stereo.

Sen då det ska skickas till databasen så ska alla kombinationer skickas.

 

Det måste man ju kunna lösa med nåt script? Ett alternativ skulle ju vara att få kombinationerna utskrivna nånstans på sidan så att man håller reda på vilka man angett redan.

 

Vidare så skulle jag vilja ha möjligheten att få nya input-fält genom att klicka på en knapp. Jag har två fält av typen text där för- och efternamn ska matas in, just nu har jag bara fält för ett förnamn och ett efternamn och min tanke är att jag ska kunna klicka på en knapp eller länk och få ytterligare en rad med två fält för att skriva in ytterligare ett för- och efternamn.

<tr>
<td colspan="2">Skådespelare:<br />
<input name="first" type="text" id="" size="" maxlength="" tabindex="" />
<input name="last" type="text" id="" size="" maxlength="" tabindex="" /></td>
<td>[Lägg till]
</td>
</tr>

Det här borde också kunna lösas med ett enkelt script? Alternativt är ju att som ovan få det inmatade namnet/namnen utskrivna nånstans på sidan i en lista.

Hur gör man det med script?

 

Ni har hela formuläret (dock i html-format men det ska ändras sen) på http://familjenstarck.se/form.html

Tack på förhand

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

(Jag flyttar denna till databasfrågor då den inte har med ajax att göra - ännu )

 

Först och främst behöver du göra ändringar i databasen för att ha stöd för fler ljudspår.

Jag föreslår en relationsdatabas, eller en kopplingstabell

[log]movie_languages

ID name

1 Svenska

2 Engelska

...

 

movie_audiotracks

ID Name

1 Stereo

2 Mono

3 DTS

4 DD 5.1

...

 

 

movie_audio

MovieID LanguageID audioID

1 1 2 //Film 1 på svenska i mono

1 2 3 // Film 1 på engelska i DTS

2 1 4 //Film 2 på engelska i DD 5.1

2 2 4 //Film 2 på svenska i DD 5.1[/log]

 

När du gjort det får man ev koppla om lite på det du gjort redan, sedan kan vi nog gå vidare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för ditt svar, jag kanske var lite otydlig i mitt första inlägg men jag har en relationsdatabas redan bestående av 14 tabeller.

(Actor, Director, Genre, Language, Manus, Movie, Sound, Tag, Movie_Actor, Movie_Director, Movie_Manus, Movie_SoundLang, Movie_Tag) Jag trodde inte att det spelade nån roll att nämna det :)

 

Mina tabeller ser ut som dina fast jag har ju då döpt dom lite annorlunda :)

[log]Language

ID Lang

1 Engelska

2 Svenska

3 Franska

4 Internationellt

 

Sound

ID Sound

1 Mono

2 Stereo

3 DD

4 DTS

 

Movie_SoundLang

MovID souId lanId

1 1 4 //Film 1 på engelska i DTS

1 2 2 //Film 1 på svenska i Stereo

2 1 1 //Film 2 på engelska i mono

3 3 3 //Film 3 på franska i Dolby Digital

[/log]

 

Den gamla tabellen (japp en enda tabell med all info i) jag haft tidigare har jag gjort om och delat upp och det ligger nu uppe i de nya tabellerna.

Skådepelare ligger i sin tabell Actor med ett unikt id och de har kopplats till respektive film i tabellen Movie_Actor. Likaså med Genre, varje Genre har sitt id i tabellen Genre och de har kopplats till respektive film i tabellen Movie_Genre.

Enkelt sagt så innehåller de tabeller med dubbelnamn endast siffror, dvs id:n från tabellerna som bildar dubbelnamnet. Inga konstigheter alltså.

 

Vi verkar iaf ha tänkt på samma sätt och det är verkligen en egoboost för mig ;) Då är jag inte helt fel ute ändå *haha*

 

Du skriver att då detta är gjort så måste jag koppla om lite, vad behöver jag koppla om?

 

Hur gör man själva skickandet smidigast? Jag menar filmen måste ju in i sin tabell, få ett ID som sen ska användas i kopplingstabellerna till Actor, Manus, Director, Genre etc. Och alla namn (Actor, Director och Manus) måste ju kollas om de finns i respektive tabell för jag vill ju inte ha dubbletter... Och hur hanterar man enklast stavfel t.ex. eller olika stavning på namn? Ibland kan ju en bokstav hamna på fel plats utan att man märker det.

 

Dessutom har jag nu två filmer som hör och häpna heter exakt samma sak, har samma genre och är exakt lika långa, hur hanterar man nåt sånt? För tidigare hade jag en snabbkoll på titel om filmen fanns i databasen redan, så upptäckte jag denna film så nu har jag dessutom en koll på tid, Genre och skådespelare. Men det känns tidsödande.

 

Det blev många frågor, men jag tänkte att eftersom tråden nu ligger i databaser så kan jag ju häva ur mig allt ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Sitter med mitt formulär för att lägga in filmer och har några funderingar som jag hoppas att någon vänlig själ kan hjälpa mig med.

Jag har nu bestämt mig för att hämta upp alla skådespelare och lägga dom i en optionslist med multipla val. Då kan man enkelt välja skådisar och undviker stavfel och dubletter. Men...

Om skådespelaren inte finns med så måste han/hon läggas in separat och då tillstöter en del problem tror jag iaf...

Säg att jag har lagt in all info om filmen i formuläret och ska lägga till skådisar och inser att Burt Reynolds inte finns med i listan, då måste han läggas in och då gör jag det kanske i ett separat fönster med ett eget formulär? Eller kan jag ha flera formulär på sidan och bara skicka det ena? Hur får jag då sen upp honom i formuläret där all info om filmen redan är inskriven?

Kan man uppdatera formuläret och speciellt listan över skådespelare utan att förlora redan inskriven info i övriga fält? Eller kan man på nåt sätt få in Burt Reynolds och eventuella andra skådespelare som inte redan finns i databasen nedanför formuläret i nån lista?

 

Hoppas ni förstår hur jag vill ha det, formuläret hittar ni på http://www.familjenstarck.se/Test/letustry.php

 

Tack på förhand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför inte bara göra som med "Tag"?

(samt på serversidan kolla så att skådespelaren faktiskt inte redan finns inlagd)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aaahh det var ju en idé :thumbsup: Tänkte inte så långt :D

 

Men om jag skulle vilja göra som jag skrev ovan hur skulle jag gå tillväga då? Det borde väl gå? Och jag är smått vetgirig ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förslagsvis använder du Ajax.

 

Förslagsvis skapar du även en ny tråd med denna frågeställning i Ajax-forumet.

Länka till denna tråd så att man har bakgrunden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...