Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Formatera om Datorn! (HP)


Sewly

Rekommendera Poster

Hejsan!

 

Hade tänkt formatera om datorn, men är relativt okunnig... Så tänkte fråga om lite hjälp och tips! biggrin.gif

 

Är så att jag blir smått förbannad när datorn inte funkar som den ska... seg som satan, program krashar och fungerar allmänt inte riktigt som den ska, t. ex. "halv-krashar" när man stänger ner en webbläsare, har testat internet-explorer, mozilla och chrome, men datorn går ändå i någon slags koma när webbläsaren stängs ner ;p

Kan inte heller fixa nya drivrutiner till grafikkortet (Radeon X1650 SE), datorn krashar och jag får reboota den till innan jag började installera om drivisarna.

 

Datorn är dryga 3 år gammal och har Vista Home Premium 32bitars.

 

Har nu fått nog och bestämt mig för att blåsa ur datorn, har aldrig gjort detta förr och är ganska ovan vid att handskas med datorer! Har en partion kallad "HP_RECOVERY" på datorn, där finns allt som behövs för att återställa datorn till leveransskick (antar jag ;p). När datorn först startades brändes recovery'n ut på skiva, är det denna skiva jag ska använda för att formatera om datorn? Och hur gör jag detta?

 

Och vad händer med alla drivrutiner etc.? Ska man spara dom, eller ska tar man hem nya? Samt, gör datorn detta automatiskt när datorn startas efter den formaterats? ohmy.gif

 

Tacksam för svar,

Okunnig wink.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

om du väljer att "fabriksåterställa".

Kommer datorn att vara i det läge då du fick hem den.

Du kommer att få installera uppdateringar av Vista och nyinstallera dina program. Återställningen hämtas från den skyddade partionen, troligen D:\.

Du kommer under denna process att behöva din recoveryskiva.

Drivrutiner installeras på nytt via Windows Update, och/eller din recoveryskiva.

 

Ta kopior/backup, på alla dina viktiga data, som bilder, dokument, musik och film.

Detta kan var ett bra sätt att få datorn att fungera bättre.

 

Följ instruktionerna för återställningen.

Se även manualen som levererades med datorn.

 

Alternativt en utrensning av program och virusskanning kan också hjälpa dig att få fart på datorn.

Då kör du detta:

Klistra in loggen/resultatet från programmet DDS. Spara DDS på Skrivbordet.

http://download.blee...om/sUBs/dds.scr

Starta programmet genom att dubbelklicka på det.

Tryck Yes/Ja om frågan om Optional Scan dyker upp.

I ditt svar klistrar du in loggen DSS.txt. Medan du bifogar Attach.txt som en fil.

 

DDS är ett program som listar processer som kör, program och tjänster som startas automatiskt samt filer i sådana mappar som är vanliga att skadliga program och som är nya eller ändrade under senaste 1-3 månader. DDS är ett mycket vanligt program bland oss som hjälper till att rensa datorer. Resultatet ger oss en grundläggande kunskap om vad som händer och har hänt nyligen i datorn, och från det kan vi dra slutsatser om vad som är nästa lämpliga steg i rensningen av datorn.

 

Obs! När du klistrar in en logg eller ett resultat i ditt inlägg använd inga knappar eller taggar utan kopiera det i programmet (oftast Anteckningar) och klistra in det direkt i rutan du skriver i.

 

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En annan möjlig orsak till de problem som finns nu är att det är något hårdvaruproblem i datorn, t ex överhettning eller dålig hårddisk, och i så fall blir det inte bättre av en ominstallation av Vista.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cecilia, grejen är att den inte blivit omformaterad sen den köptes, vilket är för dryga 3 år sedan.

Den krånglar och spel krashar utan vettig anledning. Ända spel som går att spela utan krasher är WoW och CS1.6. Den är alltså inte bara seg, det är något som inte står rätt till... Kan inte ens radera internethistorik utan att datorn flippar ur, och internethistoriken blir inte raderad.

 

Dock så är den nog ganska dammig, kanske dags att göra något åt allt damm ;p

 

Men vad menar du specifikt med överhettning eller dålig hårddisk? ohmy.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Överhettning, alltså att något blir för varmt i datorn, t ex på grund av damm som hindrar fläktar att kyla processor eller hårddisk tillräckligt, och det kan ge upphov till konstigt beteende. Vet du hur man får bort damm utan att riskera skada datorn med statisk elektricitet?

Man kan kolla temperaturer i datorn t ex med HWMonitor.

 

En hårddisk kan gå sönder på så sätt att vissa områden på den blir skadade och det innebär att det blir skador på de filer som ligger på dessa områden. Filerna kommer då inte att fungera som de ska och det kan bli krascher eller andra konstigheter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tryckluft på burk, typ http://www.webhallen.com/hardvara/70088-am_tryckluft_pa_burk är bra att använda för att blåsa rent i kylflänsar. För att ta bort damm från ventilationshål och fläktar brukar jag använda tops. Nu ska du ju inte ta på någon elektronik i datorn så det är ju inte väldigt känsligt så antistatarmband ska du inte behöva men du kan ju kolla lite på det här och följande inlägg: //eforum.idg.se/topic/224395-racker-mitt-natagg-till/page__view__findpost__p__1118178 Om det är något oklart så fråga på :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu formaterat om datorn och det har gått bra ;p

 

Bara lite krångel med virusprogrammet som inte vill uppdatera av någon anledning :C

 

Tror du att det går att dammsuga rent datorn lite försiktigt på lägsta styrka utan munstycke? ;O

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ominstallera antivirusprogrammet och se om det hjälper.

 

Dammsugning i datorn rekommenderar jag inte. Men visst kan det gå ändå men det innebär en viss risk.

 

-----------

Flyttar tråden från "Hårdvara – övrigt" till "Windows Vista".

 

Cecilia

Moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...