Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

internet security suite "hjälp"


Bluppen

Rekommendera Poster

Det är fortfarande en infekterad Hosts-fil. Har du bytt ut den enligt Microsofts anvisningar som jag länkade till förut?

 

För övrigt kan jag inte hitta några skadliga filer. Men det behövs en avslutande städning mm, men först vill jag veta att hosts-filen är korrekt.

 

Vet inte om jag gör fel men jag kommer inte åt hosts filen. Försöker jag ändra namn på den som det står, så har jag plötsligt inte behörighet att göra det. Fast jag är administrator. Och Eset loggen hade inge mer text än så??!

 

Samt kör jag programmet som ska fixa hosts filen så ändras inte datumet på den. Så det verkar som om programmet inte heller når den. Och det är samma datum på hosts filen som internet security filerna hade...blink.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gick lite omvägar för att återställa en fil med innehållet dom ville ha där. Men nu är det gjort en hosts fil med rätt innehåll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad bra att du lyckades till sist! :thumbsup:

 

Nu återstår bara en sista städomgång:

 

1. Ta bort samtliga systemåterställningspunkter eftersom dessa kan vara infekterade.

Börja med att skapa en ny systemåterställningspunkt:

Högerklick på Datorn - Egenskaper - Systemskydd

Tryck på Skapa.

 

Ta sedan bort alla gamla systemåterställningspunkter genom att köra diskrensningsprogrammet.

Högerklicka på C: i Den här datorn/Utforskaren och välj Egenskaper.

På fliken Allmänt finns det en knapp som heter Diskrensning. Välj den.

Efter några minuter kommer programmet upp och då väljer du en flik som heter Fler alternativ eller något likande. Tryck på den Rensa-knapp som tar bort alla systemåterställningspunkter utom den senaste.

 

2. Starta OTL.

Tryck på knappen CleanUp! och DDS m.fl. rensningsprogram kommer att avinstalleras efter en omstart av datorn. Om något sådant program är kvar efter det så fråga hur du ska ta bort det. Ta bort eventuella loggar.

 

3. Spara TFC (Temporary File Cleaner) av OldTimer på Skrivbordet.

http://oldtimer.geekstogo.com/TFC.exe

 

Stäng alla program och fönster.

Kör TFC (om du har Vista eller Windows 7 så högerklicka på filen och välj Kör som administratör).

Klicka på Start-knappen för att starta städningen.

Det kan ta några minuter och låt datorn vara ifred under tiden.

 

När det är klart är det meningen att datorn ska startas om automatiskt. Om den inte gör det så startar du om datorn själv. Ta bort TFC-filen.

 

4. Byt alla lösenord som du använder i datorn och på internet eftersom dessa kan ha kommit i orätta händer.

http://mnin.blogspot.com/2009/02/why-i-enjoyed-tiggersyzor.html beskriver ett skadligt program som spionerar genom att ta skärmbilder, logga tangentbordsnedtryckningar och läsa lösenord som är lagrade i webbläsare, epostprogram etc.

 

5. Förbättra skyddet i datorn, se mina Råd för en säkrare dator: http://sites.google.com/site/ceblstockholm/home

Många sådana här infektioner sprids därför att man har gamla programversioner med säkerhetshål. I ditt fall verkar åtminstone din Adobe Reader vara en version med säkerhetshål. Det är därför viktigt att du kör Secunias kontroll som jag länkar till på min webbsida.

 

6. Eftersom du installerade Avast medan datorn var infekterad så är det bäst att installera om Avast. Det finns en del infektioner som stör installationer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...