Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

SSD hårddisk läs/skriv hastigheter


Olli_Boss

Rekommendera Poster

Jag har bestämt mig för att köpa nya komponenter till min dator, men för att det inte ska bli en flaskhals i datorns prestanda tänkte jag investerar i en SSD också.

Detta är ett helt nytt för mig, jag har ingen erfarenhet av SSD.

Jag har tittat lite på olika modeller men vet inte vilken jag ska välja för skriva och läsarhastigheterna skiljer sig så mycket.

 

Här är två stycken jag har kollat på¨:

 

Crucial RealSSD C300 2,5" 64GB

Corsair SSD Force Series 2,5" 60GB

 

Den första har den snabbaste läshastigheten som jag kunde hitta (355 MBps) men endast 70MBps skriv

 

den andra har mer "jämn" överföring mellan läs och skriv hastigheterna med 285 MBps läs/275 MBps skriv

 

Datorn ska mest användas för spel och liknande, i mina ögon är det därför bäst med den första (som har skriv 355 MBps) den kommer väll tex ge mig kortare laddningstider i spelen än den andra? vad tjänar man på skrivhastigheten, är det inte mest installationer och liknande som kanske går snabbare?

Finns det några andra fördelar med snabb skrivhastighet?

 

Tänker jag rätt med att det är kanske lite viktigare med en snabb läsarhastighet? :rolleyes:

 

övriga komponenter i dagtorn:

Radeon HD 6870

Asus Sabertooth X58

i7 950

Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 6GB CL9

 

 

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns inga enkla analyser av SSD-diskar tyvärr och det räcker inte med så (till synes) simpla siffror som läs- och skrivhastighet för att bedöma dem.

Toms Hardware har nyligen gjort ett uttömmande test av ett gäng SSD och när man börjar närma sig slutet på den artikeln så framstår Intel och Crucial som vinnare på de flesta punkter och Crucial C300 tycks vara den de varmast rekommenderar.

 

Här har du testets slutkläm

http://snipurl.com/1homvh

 

Backar du från den sidan så har du mängder av stapeldiagram som jämför olika aspekter av diskarna, inte lätt att hänga med kan jag säga.

 

Så kontentan blir att om du väljer mellan de två du föreslagit så blir det den förstnämnda.

 

PS. Nu när du uppgraderar så mycket krävande komponenter bör du även se över om ditt nätaggregat även bör uppgraderas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...