Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Flytta användarfiler till D:


GunnarMqt

Rekommendera Poster

Jag startade min nya dator (Samsung RF510 med Windows 7 Home Premium 64bit) igår och började med att partitionera 500 GB hårddisken enligt rekommendationen och mitt gamla XP-tänk för att dela på system och data. Tyvärr insåg varken jag eller Samsungs uppstartprogram att i W7 läggs ju alla användardata på C: vilket gör att min fördelning mellan C och D är rent åt h-vete.

 

Jag vill fortfarande ha en delning mellan system och data om möjligt, även om det verkar som om Microsoft inte tycker det är en bra idé i W7...

 

Lite tänk och forsk och läsande av gamla eForumtrådar har lett till följande tre scenarion:

  1. Man kan flytta "Plats" för de centrala mapparna (Mina Dokument, Min Musik osv) enligt Gammal eForum tråd. Det känns enkelt, måste dock göras för alla users på datorn. Finns det nån nackdel?
  2. Deleta D: och ändra fördelningen så att nästa hela HD ligger på C: (nämns också i tråden jag länkade till) Det ger ju inte min önskade delning mellan system och data men är mest i linje med Microsfts filosofi (varför man nu skulle vilja följa den rolleyes.gif )
  3. En mer komplicerad metod som använder mklink hittade jag här: mklink-metoden Det verkar dock inte vara helt okomplicerat...

Finns det fler (=bättre) metoder?

 

Hoppas på goda råd så jag kan sätta upp det rätt innan jag börjar flytta över 120 GB musik från den gamla datorn biggrin.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla användarmappar kan du spara på en annan plats genom att högerklicka på mappen Bilder, Dokument etc och välja Egenskaper och välja målvägen under fliken Plats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det vet var mappen ligger, tex är det vanligt på företag att dokumentmappen ligger på en server och i Windows Vista/7 ligger den i mappen Users medan den i XP ligger i Documenting and Settings.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...