Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nätskrivare i brf nätverk


Froggy

Rekommendera Poster

Vi har köpt in en skrivare till styrelsen i föreningen och tanken är nu att vi skall kunna skriva ut från lgh. när vi ansluter skrivaren till huvud switchen (som är en cisco 3500xl)så får vi ingen nätkontakt till skrivaren. är det någon i inställning i switchen som skall ändras. hur gör man det?

Vi har fasta ip i nätveket.

 

Det finns ingen server i nätverket

 

Jag har en raouter netgear wtg624 som ligger till ingen nytta fundera på om man eventuellt skulle kunna använda denna. Frågan är om man då kan komma åt skrivaren utifrån. vist borde man kunna göra så att vissa fasta ip nummer i föreningen bara får tillträde till skrivaren på så vis någon som vet hur man gör det i denna raouter??

 

Bifogar en bild på raouter menyn om man nu göra så som ovan vilken meny.

Eller någon som har andra ider på hur vi kan lösa detta???

 

 

Tackar

Nisse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skrivaren bör ha en statisk IP-adress inom nätverket. Kolla instruktionsboken för skrivaren hur du tilldelar den en IP-adress. För XP, följ sen instruktionen i min Nätverksguide, avsnitt Skrivare, Skrivare ansluten till nätverket. Liknande förfarande för Vista och 7.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi har köpt in en skrivare till styrelsen i föreningen och tanken är nu att vi skall kunna skriva ut från lgh. när vi ansluter skrivaren till huvud switchen (som är en cisco 3500xl)så får vi ingen nätkontakt till skrivaren. är det någon i inställning i switchen som skall ändras. hur gör man det?

Vi har fasta ip i nätveket.

 

Det finns ingen server i nätverket

 

Jag har en raouter netgear wtg624 som ligger till ingen nytta fundera på om man eventuellt skulle kunna använda denna. Frågan är om man då kan komma åt skrivaren utifrån. vist borde man kunna göra så att vissa fasta ip nummer i föreningen bara får tillträde till skrivaren på så vis någon som vet hur man gör det i denna raouter??

 

Bifogar en bild på raouter menyn om man nu göra så som ovan vilken meny.

Eller någon som har andra ider på hur vi kan lösa detta???

 

 

Tackar

Nisse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skrivaren är redan konfig. med fast ip "brf fasta ip" Brf getway"

men får ingen länk uppkopling mot cisco switchen

sätter jag dit en liten enkel switsh för hemanv mellan skrivaren och datorn så svarar skrivaren direkt dock kommer man inte åt den om du ansluter datorn i en port på huvudswitschen.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skrivaren är redan konfig. med fast ip "brf fasta ip" Brf getway"

men får ingen länk uppkopling mot cisco switchen

sätter jag dit en liten enkel switsh för hemanv mellan skrivaren och datorn så svarar skrivaren direkt dock kommer man inte åt den om du ansluter datorn i en port på huvudswitschen.

 

1) Porten på Ciscoswitchen inte "påslagen". Logga in o kolla.

2) Fel nätverkskablage. Ciscoswitchen (urgammal) stödjer inte auto-MDIX.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är något cisco switchen som inte stöder att man ansluter en skrivare derekt på portnen. ansluter du en dator eller router så får du upplink på engång.

 

Vi har fasta ip ex "111.111.111.*" föreningsnätet och ingen dchp server eller server alls i nätverket. om man nu sätter in en router i typ netger wtg624 alt. dlink 825 i lokalen där skrivaren skall stå. så blir det ett eget lokalt nätverk då tilldelar den ut nya ip adresser 192.168.0.* om då gör ett fast ip där till skrivaren 192,*,*,*100.

Nu är frågan den då Kan man göra skrivaren användbar för alla som sitter utan för routen. ex du skall kunna sitta i din lgh eller på ett fik och kunna använda skrivaren.

 

om nu detta går så skulle jag behöva lite vägledande om hur config raouter.

 

eller är det någon som har ett annatförslag på lösning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ansluter du en dator eller router så får du upplink på engång.

 

Anslut då en av routerns LAN portar mot switchen. Du får länk.

Anslut sedan skrivaren till en annan av routerns LAN portar. Länk?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anslut då en av routerns LAN portar mot switchen. Du får länk.

Anslut sedan skrivaren till en annan av routerns LAN portar. Länk?

 

 

Vist men hur kommer du åt skrivaren utfrån???

 

Nu tar jag detta från början

 

Brf nätet består av 4st hus som är ihopkopplade med switchar och delas ut till all lgh och lokaler. Med fast ipNr. om de fasta ipNr ex: 123.456.789.2 och framåt. "finns ingen server eller dhcp inätet"

Sätter man en router i lokalen och till delar den ip 123.456.789.3 "självlkart används getway och nätmask"så delar den sedan ut ip till skrivaren 192.168.0.2 osv. på alt som anslut i den. om jag nu då vill komma åt skrivaren från min lgh är då sökvägen till skrivaren http://123.456.789.3/192.168.0.3

frågan är går det att använda en router till att dela ut en skrivare externt så man kommer åt den från sin lgh. är det någon som vet??

Hur config det då i en router???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ansluter via en router måste du göra portforwardning för att kunna nå skrivaren. Du måste åtminstone forwarda port 631 (Internet Printing Protokoll) och eventuellt också port 515 (Printer spooler).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, en sak i sänder nu:

 

1) Har ni publika eller privata IP-adresser (de fasta som ni anger)?

2) Är det ni som administrerar lokala nätet eller en operatör?

3) För att nå skrivaren från ert eget lokala nät krävs ingen router. En fast IP i samma subnät som resten. Klart.

4) Nå skrivaren från Internet? Varför är den uppenbara frågan. Om ni utan ngn autentisering/VPN setup eller dylikt helt sonika öppnar portar in mot printern, så visst det kommer att funka. För hela världen. Köp storpack skrivarpapper isf... :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, en sak i sänder nu:

 

1) Har ni publika eller privata IP-adresser (de fasta som ni anger)?

2) Är det ni som administrerar lokala nätet eller en operatör?

3) För att nå skrivaren från ert eget lokala nät krävs ingen router. En fast IP i samma subnät som resten. Klart.

4) Nå skrivaren från Internet? Varför är den uppenbara frågan. Om ni utan ngn autentisering/VPN setup eller dylikt helt sonika öppnar portar in mot printern, så visst det kommer att funka. För hela världen. Köp storpack skrivarpapper isf... biggrin.gif

 

1. Det är publika ip nr vi har fått en ip serie från oppratören och till de som är ansluta har det delats ut.

2. Ja det är vi som äger det lokala nätverket. det består av en huvudswitch cisco 3500xl och 3st 2950

3. Tanken med skrivaren är att en arbetsgrupp och styrelsen skall kunna skriva ut på den och skrivaren står i en skrubb och tanken är att du skall kunna jobb från din lgh och kunna skriva ut på denna brother 3040cn.

 

Tycker själv att det vore bara att tryck inkabel i skrivaren och utaget men vi får ingen uplink till switchen 3500xl.ansluter du din dator i utaget så får du kontakt med omvärden det är det som är skumt. "ex på hur jag konfig. skrivare med ett ip Ex: ip: 123.456.789.100 mask 255.255.255.0 getway 123.456.789.1 samma dns som vi fått från internet levrantören.

 

Jag har testat skrivaren genom att ansluta den enbart till dator och med en simpel switch och den funkar.

 

5. Jag är ingen expert på cisco switchar men den kaske är förgamlal för att stöda skrivare eller om det är någon annan inställning i den som behövs för att få det att funka.

 

Därför är vi inne på om det skulle funka med att sätta en router.

6. Om det funka så vet jag inte riktigt hur det kommer att hänga ihop så att säga.

a. först config. router så att den fungerar för nätet "med fast ett fast ip"

b. sedan ansluter jag skrivaren till en port på routen och den till delas ett ip 192.*.*.102 och den låser jag så att skrivaren alltid får det ip om strömen skulle gå.

c. sedan är jag osäker på hur man gör för att komma åt den utfrån var man skriver för att öppna portar

Hur man config. Går det att använda någon av dess router dlink 825 netger 624wgt

d. Vad blir sökvägen för att hitta skrivaren i nätet borde den inte bli det routerns fasta ip + det tilldelade

Ex. 123.456.789.100/192.168.0.102

e. Finns det något annat sätt att lösa detta på???? sad.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lägger du skrivaren bakom en NAT-router kommer du åt den på 123.456.789.100:631 och 123.456.789.100:80 (IP-nummer:portnummer). Port 80 är webbgränssnittet för inställning av skrivaren. Skrivaren kan eventuellt använda port 515. Förutom IP-nummer och port kan du behöva ange kö (/könamn).

 

Men det borde fungera att ansluta via Cisco-switchen. Reagerar switchen på inkoppling av skrivaren? Vad sköter routningen i ert LAN (gateway 123.456.789.1)? Ingår det någon brandvägg?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag flyttade skrivaren till grannhuset och kopplade in den på switchen där och den funkade rakt av men vid huvudswitchen vill den inte funka. det gick ej att nå skrivaren från hv switchen tog och konfigurerade om den och visp så fick jag kontakt med skrivaren av någon anledning. så bar jag över skrivaren till lokalen där den skall stå

 

Nu funkar den nästan som det skar det ända som är är att uppkopplingen känns ostabli kikar man på status symbolen så far den upp och ner varanan minut "symbolen som finns på datorn som övervakar skrivaren som följde med i programvaran" även indekator lampan på switchen slocknar lite kortare tider var 10 sec, kan hända att det är någon instälning i skrivaren som gör det med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...