Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Köpråd! Skillnad på processorer och annat


Gabbi

Rekommendera Poster

Kolla denna länken

http://www.elgiganten.se/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-elgigantenSE-Site/sv_SE/-/SEK/ViewProductCompare-Paging?PageableID=doWsGQVrRRwAAAEslPlismEa&PageableName=Products&PageNumber=0&CatalogCategoryID=k98KeQuvLgkAAAEnys994OGj

 

jag har plockat ut de datorer jag kan tänka mig som ligger i min prisklass och som har 4gb i minne. Jag kör på 3gb nu och det funkar hyffsat men det känns bättre att ta sig ett steg uppåt när man köper ny.

Men vad är det för skillnad på alla dessa processorer?? i3 i5, intel, osv. vilken är bäst så att säga och vilket är rent skit som man ska undvika??

Det som kräver mest prestanda från min dator är när jag redigerar mycket bilder i RAW format och dyl.

Hoppas ni kan hjälpa mig.

Hälsningar

Gabbi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skit också, jag såg att länken inte funkade, men ni kanske kan förutse vilka datorer jag valt.

Minst 15.6 tum skärm. Helst inte 17 tum eftersom datorn blir för stor då. Och minst 4000mb i minne.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"vad menas med delat grafikminne eller dedikerat? "Det betyder samma datorn har inget minne till grafikkortet utan grafikkortet tar minne från det gemensamma minnet för processor och grafikkort.

 

Vad det gäller processor är det enda tänkbara för mig datorer med två, tre eller fyra kärnors processor.

På prisjakt. Med minst 8 i omdöme, minst 15" skärm, minst 4GB RAM, minst 2 kärnors processor

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s61318946&cols=1584,17,4461&o=produkt_betyg#rparams=l=s61319001

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dedikerat grafikminne betyder alltså att grafikkortet har sitt eget särskilda minne.

 

 

 

Men nu var jag och köpte en dator med 512mb i dedikerat grafikminne men som har 2173mb i delat minne.

Var det kanske dumt?

Det blev en HP Pavilion dv6-3143

Jag stod och tittade på en Acer eller en Packard Bell också som hade 1024 i grafikminne men inget delat minne...

Hade det varit bättre?

tacksam för snabbt svar, för jag köpte den på Net on net och där kan man lämna tillbaka datorn om man ångrar sig...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så vitt jag vet är mycket grafikminne mest intressant när man spelar avancerade datorspel och inte för bildredigering. Men eftersom jag inte håller på med bildredigering kan jag ha missat något, om någon annan vet säkert så vore det bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Du skriver att du gör bildredigering och om du använder dig av Adobe Photoshop CS4 eller CS5 så kan dessa dra nytta av GPU:n i grafikkortet tillsammans med OpenGL 2.0 och Shader Model 3.0 om du använder Vista/Windows 7 och minst 256MB Grafikminne.

 

GPU use in Photoshop CS5 and CS4

Tested Videocards CS4

Tested Videocards CS5

 

Optimize Photoshop performance | CS4, CS5 | Windows 7, Vista, XP

 

Mvh

 

[Edit] Är det ATI HD5470 512MB grafikkort så är det testat i CS5 och fast det kortet inte fanns när grafikkorten testades för CS4 så borde det stödjas även där - detta gäller infon ovan som handlar om att grafikkortet kan avlasta CPU:n och höja prestandan.

Testerna avser både stationära datorer och Laptops.

Har du Photoshop så kommer det i vilket fall att fungera utmärkt även utan GPU-stöd. Jag kör själv på ett äldre ATI HD4850 512MB som har GPU-stöd i CS4 som jag använder oftast.

 

[Edit2] Det fria/gratis Fotoredigerings-programmet GIMP har inget sådant stöd för grafikkortet - har att göra med rättigheter. Ej heller vad jag kunnat se PaintShop Photo Pro X3

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör bara elements men funderar på en CS version, men jag hänger inte riktigt med i vad du skrev ovan, vet inte vad CPU ocg GPU är...

menar du att det är positivt att det är uppdelat såhär?

för jag åker nog in och lämnar tillbaka den idag.

Hittade denna istället vad tror ni? bättre?

http://www.pccity.se/product/datorer-pc/barbar-dator/INS50107354/dell-inspiron-5010-7354?SelectedSubscriptionUUID=&Selected=Specifications#tProductTabcontent

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Det viktigaste när man handlar något för en massa pengar man slitit och sparat för, är att det "känns rätt" och känner du att det inte gör det, så skall du lämna tillbaka den.

 

Annars så kommer den datorn att fungera utmärkt med Photoshop CS5 och naturligtvis med den lättare versionen Photoshop Elements.

Grafikminnet 512MB på den är absolut inga problem.

RAM-minnet eller arbetsminnet på 4GB är ju helt godkänd.

 

Ang. den nya du funderar på, så låter jag någon av dom andra kommentera den, fast även den kommer givetvis att fungera utmärkt för fotoredigering.

 

Du hittar förklaringar i länkarna här om CPU och GPU och RAM-minne

 

Vad jag menade i förra inlägget var att Adobe Photoshop CS4 och CS5 versionerna har möjlighet att kunna utnyttja grafikkortet för att på så sätt avlasta en del av huvudprocessorn=CPU:n

Det medför 2 saker: dels att redigeringarbetet när man är inne i en del "tuffare" redigeringar i Photoshop CS4 el. CS5 går snabbare och dels att huvudprocessorn får mera "ledigt" för att kunna göra andra saker. Alltså att hela systemet blir lite effektivare utnyttjat under redigeringsarbetet.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...