Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windows fungerar, ingen bild


Accipiter46

Rekommendera Poster

Hej

Svårt att sätta rubrik på denna...

Har ett ganska konstigt problem som jag ska försöka beskriva:

 

1. Datorn fungerar om den stått utan ström ett tag, då bootar den som vanligt, dvs fläktarna går på högvarv i några sekunder innan den går in i bios och så vidare.

 

2. Om datorn varit på en gång och strömmen inte brutits innan när man startar igen får man ingen bild. Fläktarna (? kan vara en) går på högvarv hela tiden men datorn verkar boota och efter ett tag hörs windows startljud, därefter går den att stänga av med tangentbordskommandon.

 

Observera att datorn fungerar "perfekt" när den väl startar. Inga krascher eller någon seghet...

 

Spec.

Det är en hp pavillion, liknande denna: http://www.dustin.se...5010196640.aspx,

windows 7

 

Tacksam för hjälp med idéer om vad som kan vara felet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret.

 

Mjukvarufel är positivt i alla fall.

Jag har provat att växla mellan olika grafikkortsdrivrutiner i ett försök att fixa det vilket hittills inte har hjälpt.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror det närmast är i strömsparfunktionerna som felet finns. Verkar som om datorn går i viloläge vid avstängning och uppväckningen inte fungerar. Kan vara att BIOS och Windows inställningar inte passar ihop.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen BIOS kommer upp i alternativ 2, skärmen får ingen signal alls..

 

Tror inte datorn går ner i strömsparläge, i alla fall inte den "dvala" som jag tänker på, eftersom jag uttryckligen trycker på stäng av i windows.

 

Vilka inställningar kan göra att windows och BIOS krockar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datorn är runt 2 år och den har inte varit så hela tiden, började för någon vecka sedan.

 

Datorn var ganska seg för ett tag sedan och jag gjorde lite grejer för att snabba upp den, rensade i registret och uppdaterade grafikkortsdrivrutinerna bland annat...

 

Datorn blev snabb men detta började istället några dagar senare, dock kan det bara vara ett sammanträffande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, rensade i registret. Det är ju inte helt ovanligt att sådant stökar till saker och ting. Vad använde du för program?

 

Har du möjlighet att installera de grafikdrivrutiner som du hade när datorn var seg?

Har du varit noga med att avinstallera grafikdrivrutinen innan du har installerat en annan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, lite ny info..

 

Drog bort alla kablar på baksidan förutom skärmkabeln och ström. Då startade datorn med bild och allt.

 

När jag satte tillbaka mus och tangentbord fungerade det igen. Fortsatte att sätta tillbaka sak efter sak och fick ett genombrott när "Fall 2" uppstod när jag kopplade in hdmi-kabeln till tv:n.

 

Denna inkoppling är den andra till grafikkortet och består av en adapter mellan dvi och hdmi, samt en 10 m lång hdmi-kabel.

 

Adaptern och kabeln fungerar fint om de kopplas till datorn när den är startad.

 

Det verkar alltså som om två inkopplade skärmar/tv påverkar datorn i startögonblicket?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, rensade i registret. Det är ju inte helt ovanligt att sådant stökar till saker och ting. Vad använde du för program?

 

Har du möjlighet att installera de grafikdrivrutiner som du hade när datorn var seg?

Har du varit noga med att avinstallera grafikdrivrutinen innan du har installerat en annan?

 

Just det, jag reparerade windows med startskivan efter detta, vilket borde ha nollställt registret...

 

Har inte tagit bort drivrutiner innan jag installerade dem, men eftersom BIOS inte syns så bör det inte vara de som är felet.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...