Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Var har hårddiskutrymmet tagit vägen?


era

Rekommendera Poster

Datorn ha ca 290 GB hårddisk. Tittar man med utforskaren på C: så är ca 280 GB använda, dvs 10 GB kvar.

Om jag däremot tittar på katalogerna under C:, genom att markera dem alla o titta på "egenskaper" så är bara ca 140 GB använda. Det stämmer också med vad som rimligen borde varit använt.

Halva diskutrymmet är alltså använt av något jag inte förstår!

 

Har bytt från Vista till Windows 7, har defragmenterat, rensat onödiga filer, virussökt utan att något hjälpt.

 

Hyggligt om någon har förslag på vad jag ska hitta på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ju alltid kolla med sequoiaview

http://w3.win.tue.nl/nl/onderzoek/onderzoek_informatica/visualization/sequoiaview/

litet kul program som kan åskådliggöra var alla filer finns.

 

Fast lite konstigt om 140 GB bara är borta. Det är ganska mycket utrymme det. Kanske även värt att kolla hårddisken hälsa?

http://www.hdtune.com/

ladda ned gratisversionen och titta under fliken Health om det står något konstigt där.

 

Vi kan ju även fundera på hur stor partitionen är? Även om disken är 290 GB kanske du partitionerat den i mindre delar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det gäller ju att man slår på visning av både dolda filer och operativsystemfiler för att få ett någorlunda korrekt resultat när man tittar på mappars egenskaper. Trots det brukar man ändå inte få med storleken på systemåterställningspunkterna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det troliga är att du i utforskaren inte angett att den skall visa dolda filer och mappar..

 

Dessutom döljs som standard en hel del systemfiler, som, då inte heller tas med i beräkningen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har bytt från Vista till Windows 7, har defragmenterat, rensat onödiga filer, virussökt utan att något hjälpt.

Hur gjorde du "bytet", uppgradering eller clean install? Om uppgradering, kan det ligga kvar något från Vista.

Inaktivera systemskydd och gör en diskrensning.

Har du t.ex. 16GB RAM, så tar det 32 GB av ditt hårddiskutrymme såvida du inte inaktiverat hiberfil.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla uppslag!

 

"Visa dolda filer" gav inte många GB.

HD Tune var kul men visade inte på några fel.

 

Problemet verkade ligga i återställningssystemet. Tog bort alla utom den sista, så kom

den upp i ca 200 upptagna o 80 fria GB. Vilket ju är en stor förbättring.

 

När jag går in o markerar alla synliga o osynliga filer/kataloger visas 140 upptagna.

 

Gisssar att de sista 60 GB, som är jag inte ser, utgörs av sista återställningspunkten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gisssar att de sista 60 GB, som är jag inte ser, utgörs av sista återställningspunkten?

Ta bort den och gör en diskrensning. Därefter kan du aktivera systemskydd för att få en ny återställningspunkt.

 

Tänk också på att dina X GB RAM tar plats.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...