Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Laptop hittar ingen hårddisk. Försöker boota om men funkar inte!

dojch

Recommended Posts

Hej!

Hoppas ni kan hjälpa mig med mitt problem.

Min Hp 6710b(laptop) blev plötsligt väldigt ledsen och gav något konstigt felmeddelande när jag försökte starta den om att det inte fanns någon hårddisk. Kör Ubuntu.

Nu har jag satt i Ubuntu-skivan och testat att boota om och greja men jag kommer inte så långt. Skivan startar upp men sedan så är det bara Ubuntu loggan som visas och en "loading-stapel". Men inget händer. Har väntat i flera timmar.

Går det att komma åt datorn på något sätt och boota om?

Har även försökt med en xp-skiva. Men den säger bara att det inte finns någon hårddisk.

Har laddat ner SATA-drivrutiner och lagt in på ett USB och försökt att installera på datorn. Men det funkar inte.

Kommer iaf in i BIOS och kan välja installer på Ubuntu skivan.

Men sen händer det inget. Bakom första fönstret ser jag att den försöker köra igång. Men den kommer inte så långt. Står mycket om KILL m.m

När jag försöker boota från hårddisken säger den:

mount: mounting /dev on /root/dev failed: No such file or directory

mount: mounting /sys on /root/sys failed: No such file or directory

mount: mounting /proc on /root/proc failed: No such file or directory

No init found. Try passing init= bootarg.

Tack på förhand!

Kör Ubuntu live från CD:n. Hittar du då någon hårddisk katalogerna under i /dev/disk/ ?

Jag kan köra igång Ubuntu skivan. Men den stannar halvvägs i. Så kan inte leta i några kataloger or nothing. Kan hårddisken vara trasig?

Det är ganska säkert att hårddisken eller filsystemet är trasigt. Det bör dock inte hindra dig att köra Ubuntu från CD:n (inte installera) eller bättre SystemRescueCD. SystemRescueCD inehåller program (ddrescue länk), som kan göra det möjligt att rädda ditt data. Om dataräddning är möjligt beror på felets art. Är det hårddiskens kretskort som gått sönder går det inte att rädda datat utan specialutrustning.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...