Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bildformat för TV


Torparen

Rekommendera Poster

Har tidigare lärt mig att då jag kör dvd-skivor med foto på TV-n, skall jag använda formatet 16:9 eller 4:3

vilket medfört att jag beskuret bilderna till 16:9

 

Av en tillfällighet läste jag på Windows DVD-bränning att jag kan, i detta program, ställa in önskat bildformat.

 

Nu till frågan; innebär detta att programmet beskär bilden?

 

,

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag antar det. I Pinnacle Studio 14 gjorde jag alldeles nyss ett bildspel, som jag lade in efter filmen som var i 16:9

Utan att göra något med bilderna så blev det en svart ram runt, men om jag markerade alla bilderna och valde "passa till ram" så blev blev bilderna automatiskt beskurna uppe & nedtill för att passa 16:9 formatet.

 

Det blev ju i huvudsak bra resultat, men i fortsättningen så kommer jag att välja att beskära bilderna själv i ett foto-redigeringsprogram, så jag får full koll på beskärningen.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan väl testa, välj ut en och samma bild som du lägger upp 2 ggr.

Ändra bara den ena och sedan jämför du vad du ser på bilderna.

Det finns väl någon förhandsvisning i programmet?

 

Själv brukar jag ibland bränna ut mina filmer först på en DVD-RW skiva som går att radera och skriva ny information på. På så sätt kan jag kolla på TV:n och DVD-spelaren direkt och är jag inte nöjd så bränner jag om skivan med nytt innehåll, tills jag är nöjd och ser att menyerna fungerar som dom skall. Det kräver förstås att DVD-spelaren klarar att läsa DVD-RW eller DVD+RW skivor.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...