Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Från PAL till NTSC


K Olagus

Rekommendera Poster

Hej!

 

Skulle behöva hjälp av någon av alla vänliga själar som finns på eforum att konvertera en film så att den kan ses på NTSC-systemet som det ju heter i Nordamerika. Tycker att allt som har med film att göra är så rörigt och svårt med alla typer av filer och system.

 

Har en film på min hårddisk innehållande 6 vob-filer, 2 ifo-filer, 2 bup-filer. Hela filmen är 4,9 GB och får plats på en vanlig dvd. Har testat det och kan se den på min dvdspelare till tv:n. Vi har ju PAL här och det är t.o.m. så att jag kan ställa om min dvd till NTSC. Men det kan man inte göra på den aktuella dvd-spelaren i Kanada.

 

Frågan är - och jag skulle bli väldigt glad för en tydlig steg för steg-guide - hur jag bär mig åt för att filmen skall kunna ses i Kanada, hur jag gör för att behålla bild och ljudkvalitet och hur jag dessutom får plats med filmen på 1 dvd?

Vilket eller vilka program ska jag använda? Gratis måste dom vara. Tilläggas bör att jag har Windows 7 Pro 64 bitar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jo, jag känner till sajten. Men det är just det....., vad vill jag använda? Inte en susning. Förstår inte alla finesser. Blir bara förvirrad av alla möjligheter som tycks finnas och förstår inte vad man använder dom till. Vill bara kunna göra en dvd som ska kunna ses i en kanadensisk spelare. Filmen ligger som sagt på hårddisken och jag vill att den ska se lika bra ut i Kanada som den gör här.

Jag brukar inte banga för lite utmaningar, men det här är nytt och lite skrämmande för mig och jag har dessutom lite tidsbrist - filmen skulle bli en present. Blev nyss uppmärksammad på de olika systemen och vet nu inte vad jag ska göra. Kan du tipsa om ett program (alt. om det krävs fler program) som gör det jag önskade i min första fråga? Gärna med guide om hur man använder programmet/programmen också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...