Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Processor byte


s2050

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag har nyss köpt en bärbar dator och min fråga är om man kan byta processor på den i framtiden?

 

I såfall hur vet man vilken som passar eller vilken hastighet är max?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I de flesta fall är processorn fastlödd i bärbara datorer vilket innebär att man inte kan byta ut den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha

 

Så det finns ingen möjlighet att få datan att klara av spel och program med ungefär 2.8GHz?

 

Min nuvarande är AMD Dual Core Turion II 2,3GHz. En hp dv6-3011SO

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din nuvarande processor är en Dual Core, vilket innebär att den har två kärnor och det gör att den presterar nästan som två processorer med 2,3 GHz. Om spelen det gäller har kravet 2,8 GHz med en enkärning processor så klarar din dator av dem. Om kravet däremot är 2,8 GHz med en tvåkärning processor är det troligt att spelet inte kommer att fungera tillfredsställande med din dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din nuvarande processor är en Dual Core, vilket innebär att den har två kärnor och det gör att den presterar nästan som två processorer med 2,3 GHz. Om spelen det gäller har kravet 2,8 GHz med en enkärning processor så klarar din dator av dem. Om kravet däremot är 2,8 GHz med en tvåkärning processor är det troligt att spelet inte kommer att fungera tillfredsställande med din dator.

 

 

Jag kollade och det behövdes Två kärnor med 2,8GHz. Så det går inte på något sätt att öka mitt processorhastighet om den är fastlödd?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket spel är det? Äldre dubbelkärniga processorer var mer ineffektiva än dagens dito, så det kan vara värt att lusläsa specifikationen och kolla på nätet vad andra säger om kravet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket spel är det? Äldre dubbelkärniga processorer var mer ineffektiva än dagens dito, så det kan vara värt att lusläsa specifikationen och kolla på nätet vad andra säger om kravet.

 

Det är flera inte bara en. T.ex COD black ops som kräver 3,2 GHz dubbbelkärnig.

 

http://www.game-debate.com/games/index.php?g_id=703&game=Call%20of%20Duty%207

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det brukar anges två nivåer på krav, minsta och rekommenderat. Eftersom det står "* System requirements displayed are based on recommended system requirements and should be used as a guide only." så tolkar jag kraven som rekommenderad setup. Stämmer det bör det funka med mindre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det brukar anges två nivåer på krav, minsta och rekommenderat. Eftersom det står "* System requirements displayed are based on recommended system requirements and should be used as a guide only." så tolkar jag kraven som rekommenderad setup. Stämmer det bör det funka med mindre.

 

Minimum är 2,8Ghz men det funkar fortfarande inte. Går det asså inte att uppgradera processorn på annat sätt om den är fastlödd?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://products.amd....kCPUResult.aspx

 

Processorn är inte fastlödd,men jag tror det är väldigt svårt att få besked om en annan processor skulle fungera i datorn.Att det är samma socket (S1 i ditt fall)betyder inte att den kommer att fungera.Vem vill experimentera med en bärbar dator.Alldeles för dyrt och riskabelt-

Och var kan man köpa delarna.

 

P520 är nog din modell.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ilket innebär att den har två kärnor och det gör att den presterar nästan som två processorer med 2,3 GHz.

Detta är mest en teoretisk fördel. Oftast är nog skillnaden i prestanda långt mindre märkbar, till stor del pga avsaknad av att program faktiskt utnyttjar flera kärnor.

En annan sak man kanske inte alltid tänker på är att processorn bara är en del i ett nätverk av komponenter som står för den märkbara prestandan utåt. Exempelvis är bussarna mellan processor och övriga komponenter oftast en flaskhals och även om processorn teoretiskt skulle utföra mer arbete per tidsenhet så kan mängden data inte skeppas runt (ex. till/från internminnet) snabbare för det (när busskapaciteten är nådd vill säga).

En dators prestanda är alltså avhängig en hel del faktorer.

 

Inte för att något av detta teoretiserande hjälper i trådskaparens frågeställning förstås =)

 

I värsta fall får du spara till en ny speldator, men enbart Black Ops är värt den investeringen vågar jag påstå; det var den klart intensivaste FPS-kicken jag någonsin upplevt, såväl grafiskt som spel- och storymässigt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...