Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

NT eller Unix...eller?


Pierre Hansson

Rekommendera Poster

Pierre Hansson

Det är så att jag har fått i uppdrag av min chef att sätta igång en server som ska tjänstgöra som webserver, grejen är den att jag har något av beslutsångest vilket operativ som ska köras, vilket är att föredra, en Win NT, Linux...eller vad?

Vi vill vara helgarderade så vi kan köra allt på den ASP osv.

 

Nån som kan maila mig med fördelar/nackdelar mellan olika servrar så jag kan avgöra vilket operativ som ska köras.

 

Tack på förhand.

 

/ Pierre

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joakim Andersson

Om du absolut vill använda ASP så är nog NT den bästa lösningen. NT är nämligen den enda som stöder det från början. Om man vill köra ASP på tex Linux så måste man ha tilläggsprogram.

 

Om du dessutom vill använda FrontPage så tror jag att du måste köra NT (om du vill använda specialfunktionerna alltså).

 

Om du däremot prioriterar CGI, säkerhet och stabilitet så bör du nog satsa på en UNIX server.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går att använda ASP på Unix med nåt tillägg som heter Chilisoft eller nåt sånt. Inte riktigt säker.

 

Frontpage ska inte vara några problem på Unix.

 

Min egen domän ligger på en unix-server och det fungerar perfekt.

Jag har inte hittat några nackdelar än...

Jag har ingen större erfarenhet av NT.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sven Pernils

Du bör nog precisera dig lite mer. Skall servern användas för Internet eller Intranet. Är din chef intresserad av att ha en driftavdelning för servern, eller spelar det ingen roll om den går ner fredag kväll och inte kommer upp igen förrän måndag morgon. I ett intranät så kanske det inte spelar någon roll. För en Internet-lösning verkar det inte riktigt smart. I så fall rekomenderar jag att ni lägger era sidor på ett webhotell, där det finns övervakning av servrarna dygnet runt. Om ni kräver riktiga speciallösningar finns det hotell som kan sätta upp en dedicerad server år just er, fortfarande med dygnetrunt övervakning. Om ni ändå beslutat er för att ha servern stående hos er, beror det väl mest på vad driftavdelningen för det övriga nätverket har för åsikt om serverval. Visst, det går att köra ASP på en Unixserver, det finns också Frontpage server extensions för Unix. Det beror ju mest på vad som känns enklast att administrera.

 

Till David vill jag säga, väx upp och svara inte på inlägg som du inte kan något om. Du har säkert möjlighet att bli duktig med tiden. Använd din tid till att lära.

 

Sven

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pierre Hansson

Sven, tack för ditt svar.

 

Visst, om du så önskar så ska jag givetvis precisera mig mer.

servern ska användas för Internet, ingen driftavdelning då den inte ska stå här på företaget, vi ställer den hos ett annat företag som övervakar den, grejen är den att vi ska själv köpa in den och lägga in den programvara vi vill ha, sen skeppar vi iväg den till det andra företaget som kopplar upp den mot internet och därefter övervakar den.

de övervakar ju dock endast själva driften, all administration ska vi sköta själva.

 

Hoppas denna info kan hjälpa, dig och mig till ett beslut.

 

Mvh Pierre

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joakim Andersson

Jo Chilisoft ska fungera bra men det är nog ändå enklare att använda IIS eftersom det då fungerar direkt.

 

Att FrontPage Extensions fungerar under UNIX hade jag ingen aning om men det är ju bra om det gör det.

 

Däremot har jag nog ändrat uppfattning om vilken server som ska användas: Om du inte ska ha servern i närheten så tror jag att någon typ av UNIX-system är att föredra eftersom de ju är mycket lättare att sköta via nätet än vad en NT-burk är.

 

/Jocke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...