Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Relähjälp


Mikael63

Rekommendera Poster

Behöver hjälp att hitta en ersättare för ett relä som heter JZC-11F (Hongfa).

(eller en Svensk försäljare av just detta)

12VDC, 1 slutande, 5A 230V

Elfa, Farnell, Conrad m.fl. har ju en massa reläer men problemet är ju att kunna filtrera på hålbilden.

(reläet ska monteras på kretskort)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är ändamålet inte alltför seriöst så finns ju möjligheten köpa ett lämpligt relä på ELFA, löda på "förlängningssladdar" på stiften och löda in förlängningsladdarna på kretskortet.

Jag har gjort nått liknande, förlängningsladdarna var ca 30cm. Se upp med om originalreläet har inbyggd skyddsdiod för 12V spolen. Då behövs relä med skyddsdiod eller att du kompletterar ett vanligt relä med skyddsdiod som hindrar att spolen ger ifrån sig spänningsspikar när strömmen bryts.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är ändamålet inte alltför seriöst så finns ju möjligheten köpa ett lämpligt relä på ELFA, löda på "förlängningssladdar" på stiften och löda in förlängningsladdarna på kretskortet.

Jag har gjort nått liknande, förlängningsladdarna var ca 30cm. Se upp med om originalreläet har inbyggd skyddsdiod för 12V spolen. Då behövs relä med skyddsdiod eller att du kompletterar ett vanligt relä med skyddsdiod som hindrar att spolen ger ifrån sig spänningsspikar när strömmen bryts.

Jag har nån gång gjort ungefär samma sak, då limmade jag reläet upp&ner.

Det finns nya kretskort att köpa och där verkar man nu ha ett större relä som ersätter det som nu brunnit.

Men din idé med ett relä helt separat har jag faktiskt inte tänkt på. Plats finns (nog) för ett indistrirelä så jag tror jag fixar det!

Poäng!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men din idé med ett relä helt separat har jag faktiskt inte tänkt på. Plats finns (nog) för ett indistrirelä så jag tror jag fixar det!

Tänk bara på att ett industrirelä har en större spole som drar mera ström. Om ditt kretskortsmonterade relä styrs av elektronik kan den ökade strömförbrukningen i industrireläet bränna elektroniken. Det finns även risk för att spänningsspikar från den större spolen kan bränna elektroniken. Precis som jannejanne påpekar.

 

Välj helst en spole med liknande data.

 

Värden på JZC-11F spole.

 

Coil Rated Voltage: 12VDC

Coil Rated Current: 37.5mA

Coil Resistance : 320Ω±10%(at 20℃

 

Thomas

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk bara på att ett industrirelä har en större spole som drar mera ström. Om ditt kretskortsmonterade relä styrs av elektronik kan den ökade strömförbrukningen i industrireläet bränna elektroniken. Det finns även risk för att spänningsspikar från den större spolen kan bränna elektroniken. Precis som jannejanne påpekar.

 

Välj helst en spole med liknande data.

 

Värden på JZC-11F spole.

 

Coil Rated Voltage: 12VDC

Coil Rated Current: 37.5mA

Coil Resistance : 320Ω±10%(at 20℃

 

Thomas

 

Eg. borde jag inte svara och skriva att det hela verkar fungera (för då lär väl nån krets ryka..) .

 

Har just nu inte exakt data på reläerna jag använde (gamla) men nya motsvarande drar 0.53 W så jag hoppas det finns lite marginal i drivkretsarna...

Och precis nu när jag skriver detta så kom jag på att jag har halvledarreläer på jobbet...

Nåja, det är lätt att byta reläerna nu..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har just nu inte exakt data på reläerna jag använde (gamla)

 

Uppgifterna som jag angav gäller JZC-11F som du sökte en ersättare på. Enligt ohms lag så drar JZC-11F 0.45 watt. P=U*I (12 x 0,0375 = 0.45 watt)

 

Det låter som om 0.53 watt inte borde vara något problem.

 

Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...