Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

webbsajter och lagar?


johanSt

Rekommendera Poster

Hej,

 

jag undrar hur det fungerar med "internet lagar" i Sverige, jag hittar dessvärre ingen riktig information om det,

det gäller huvudsakligen "forum" och "sökmaskiner", det jag vill veta är främst dessa saker:

 

a) om jag har en webbsajt, kan jag skydda mig personligen genom att ha en disclaimer att alla användare är ansvariga för sina handlingar?

T.ex. om folk länkar till (eller laddar upp) upphovrättsskyddade texter/audio/videos/bilder etc så är det dom som är ansvariga och ej jag som driver webbsajten.

 

b ) Jag planerar att ta bort saker som folk rapporterar är upphovrättskyddat, hur gör man det korrekt?

T.ex. kan ju folk hävda att saker andra lagt upp är upphovrättsskyddat och vill att jag ska ta bort det, vad för "bevis" ska man begära att dom verkligen har

rätten att begära att det tas bort?

 

c) om jag har en typ av sökmaskin, vad gäller för regler där?

T.ex. om sökmaskinen hittar upphovrättsskyddade audio/video filer och dom blir länkade,

är det risk att jag blir ansvarig? (original filen kommer alltså ligga kvar på original servern, det är helt enkelt en vanlig länk från min webbsajt till filen)

(även här kommer jag ta bort länkar som folk rapoorterar)

 

d) om jag har en sökmotor och visar en del av den funna texten från den indexerade webbsidan, är det lagligt?

Alltså, i sökresultatet skulle t.ex. första paragrafen som är funnen på sidan visas. Måste man friskriva sig här på något sätt att man inte tar ansvar för vad

som står i texten som visas etc?

 

e) om jag lägger ut en webbsida och driver den personligen, alltså inte genom ett företag, är det riskant i dessa avseenden?

Alltså, är det väldigt klart vad som gäller rent lagligt, så man riskerar inte att bli stämd eller liknande.

(I t.ex. USA & Tyskland är det ju väldigt osäkert, i Tyskland kan man kasta mynt om utgången när en webbsajt blir stämd för att en användare länkat till en upphovrättsskyddad fil)

 

Vilka myndigheter / webbsidor / andra källor finns det som kan hjälpa mig klura ut exakt vad för rättigheter/skyldigheter som gäller när man lägger ut en webbsajt på internet?

 

tacksam för hjälp i någon riktning :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som gäller är lagen om elektronska anslagstavlor:

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19980112.HTM

 

Det som Pirate Bay åkte dit för var att de kände till att flera länkar till upphovsrättsskyddat material låg där utan tillstånd, men de tog inte bort dem. Tvärtom svarade de upphovsrättsinnehavarna att de ansåg att de inte hade någon skyldighet att ta bort dem.

 

a) Alla användare är ansvariga för sina handlingar om du inte registrerar en ansvarig utgivare. Registrerar du en ansvarig utgivare så är den personen ansvarig för allt. Fördelen med det är att personuppgiftslagen (PUL) då inte gäller för webbplatsen, det vill säga du får - precis som massmedia - publicera personuppgifter.

 

B) Lagen säger att du ska ta bort om det är "uppenbart" att det rör sig om upphovsrättsbrott. Med andra ord om det är någon känd låt eller film. Är det inte uppenbart att personen i fråga inte har skapat filen själv eller har rättigheterna så kan du låta den ligga kvar och be om någon form av bevis.

 

c) Borde inte vara någon fara om den samlar in länkar automatiskt och du tar bort när du får anmälningar.

 

d) Att friskriva sig går inte. Möjligen att det skulle kunna klassas som ett citat och därmed vara tillåtet, men jag är inte säker.

 

e) Kontakta en advokat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...