Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Oförklarliga återkommnade USB-in/ut ljud


StaLin

Rekommendera Poster

Den senaste tiden har min dator börjat ge ifrån sig ett oförklarligt ljud var 10:e sekund. Det är samma ljud som låter när man pluggar i och ur ett USB-tillbehör. Men jag har INGA USB-tillbehör inkopplade. Det låter alltså som att jag pluggar i ett tillbehör och sedan direkt tar ur det igen. Vart kommer ljudet ifrån, eller hur kan jag lokalisera det. Jag har inte gjort någon förändring, varken hårdvaru- eller mjukvaru-.

 

Jag sitter med en ganska ny laptop (Acer 1820p) med Win7.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är var 10:e sekund regelbundet kanske du kan se i Enhetshanteraren vilken ny enhet som poppar upp?

Var beredd med en PrintScreen.

Alltså om nu ljudet härrör till någon hårdvara.

 

Kanske kan du försöka hålla koll i Aktivitetshanteraren på processer som dyker upp, eller ändrar CPU/minne, i samband med ljudet.

Även här kan en skärmdump vara till hjälp.

 

Jag har för mig att det finns minst en liknande tråd här på eforum.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har för mig att det finns minst en liknande tråd här på eforum.

Tack, jag ska kolla under dagen. Återkommer.

 

Jag försökte söka på andra trådar efter liknande fall, men visste faktiskt inte vilka sökord jag skulle använda (problemet är ju något diffust).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är var 10:e sekund regelbundet kanske du kan se i Enhetshanteraren vilken ny enhet som poppar upp?

 

Kanske kan du försöka hålla koll i Aktivitetshanteraren på processer som dyker upp, eller ändrar CPU/minne, i samband med ljudet.

Processer i aktivitetshanteraren gav ingenting. Däremot visar enhetshanteraren upp ett intressant beteende. Efter varje ljud laddas listan om, däremot dyker det inte upp någon maskinvara. Ergo, ljudet härrör sig från en maskinvaruförändring men jag vet inte vilken. Kan jag kolla på något annat sätt?