Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Oförklarliga återkommnade USB-in/ut ljud


StaLin

Rekommendera Poster

Den senaste tiden har min dator börjat ge ifrån sig ett oförklarligt ljud var 10:e sekund. Det är samma ljud som låter när man pluggar i och ur ett USB-tillbehör. Men jag har INGA USB-tillbehör inkopplade. Det låter alltså som att jag pluggar i ett tillbehör och sedan direkt tar ur det igen. Vart kommer ljudet ifrån, eller hur kan jag lokalisera det. Jag har inte gjort någon förändring, varken hårdvaru- eller mjukvaru-.

 

Jag sitter med en ganska ny laptop (Acer 1820p) med Win7.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är var 10:e sekund regelbundet kanske du kan se i Enhetshanteraren vilken ny enhet som poppar upp?

Var beredd med en PrintScreen.

Alltså om nu ljudet härrör till någon hårdvara.

 

Kanske kan du försöka hålla koll i Aktivitetshanteraren på processer som dyker upp, eller ändrar CPU/minne, i samband med ljudet.

Även här kan en skärmdump vara till hjälp.

 

Jag har för mig att det finns minst en liknande tråd här på eforum.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har för mig att det finns minst en liknande tråd här på eforum.

Tack, jag ska kolla under dagen. Återkommer.

 

Jag försökte söka på andra trådar efter liknande fall, men visste faktiskt inte vilka sökord jag skulle använda (problemet är ju något diffust).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är var 10:e sekund regelbundet kanske du kan se i Enhetshanteraren vilken ny enhet som poppar upp?

 

Kanske kan du försöka hålla koll i Aktivitetshanteraren på processer som dyker upp, eller ändrar CPU/minne, i samband med ljudet.

Processer i aktivitetshanteraren gav ingenting. Däremot visar enhetshanteraren upp ett intressant beteende. Efter varje ljud laddas listan om, däremot dyker det inte upp någon maskinvara. Ergo, ljudet härrör sig från en maskinvaruförändring men jag vet inte vilken. Kan jag kolla på något annat sätt?

 

Det kanske är överflödigt med anledning av förra stycket, men jag förstår inte hur du menar "ändrar CPU/minne".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förmodligen hinner inte enhetshanteraren visa den "nya" enheten förrän den kopplas bort...

 

Är det regelbundet var 10:e sekund exakt?

Eller ca 10 sek. intervall?

Om det är ungefärligt så skulle det kanske vara något glapp på någon enhet, typ kortläsare, nätverkskort(trådlösa), inbyggd webkamera(?) osv..

 

Exakta intervaller tyder mer på någon process som utför detta.

 

CPU/Minne - då menar jag att man kan sortera hur listan i aktivitetshanteraren ska visas. (pröva) Om någon process flyttas upp, alltså drar mer CPU eller minne och gör det med samma intervall kanske det går att spåna vidare på den processen..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förmodligen hinner inte enhetshanteraren visa den "nya" enheten förrän den kopplas bort...

 

Är det regelbundet var 10:e sekund exakt?

Eller ca 10 sek. intervall?

Om det är ungefärligt så skulle det kanske vara något glapp på någon enhet, typ kortläsare, nätverkskort(trådlösa), inbyggd webkamera(?) osv..

 

Exakta intervaller tyder mer på någon process som utför detta.

 

CPU/Minne - då menar jag att man kan sortera hur listan i aktivitetshanteraren ska visas. (pröva) Om någon process flyttas upp, alltså drar mer CPU eller minne och gör det med samma intervall kanske det går att spåna vidare på den processen..

Jag klockade nu till exakt 11 sekundersintervall. Men om det är en process, varför uppdateras enhetshanteraren? Hur kan jag ta reda på process? Döda en i taget?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag klockade nu till exakt 11 sekundersintervall. Men om det är en process, varför uppdateras enhetshanteraren? Hur kan jag ta reda på process? Döda en i taget?

Ja döda en i taget är ju en brutal väg... Men eftersom det bara tar 11 sekunder för varje så torde det vara en relativ snabb åtgärd. Döda de du känner igen och som inte direkt behövs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja döda en i taget är ju en brutal väg... Men eftersom det bara tar 11 sekunder för varje så torde det vara en relativ snabb åtgärd. Döda de du känner igen och som inte direkt behövs.

Tack för hjälpen! Det var en process som ställde till det. Det var den tredje processen jag dödade, så det gick snabbt... Jag hade aldrig listat ut att det var en process utan lutade mer åt hårdvaruglapp eller nåt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen! Det var en process som ställde till det. Det var den tredje processen jag dödade, så det gick snabbt... Jag hade aldrig listat ut att det var en process utan lutade mer åt hårdvaruglapp eller nåt.

Kan du berätta vilken process det var?

Det kan vara till stor hjälp för andra i liknande situation.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du berätta vilken process det var?

Det kan vara till stor hjälp för andra i liknande situation.

Shareport. Ett program från d-link för att kunna komma åt skrivare o dyl som är inkopplade på routern. En smart funktion som dessvärre strular även på andra sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...