Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hitta första jack utan telefonabonnemang?


Freddie

Rekommendera Poster

Jag har nyligen beställt ADSL från Bredbandsbolaget, vilket ska installeras inom kort, men i den info jag fått utskickad uppmanas jag att kontrollera att det är seriekopplat och att jag sätter modemet i första jacket.

 

Då jag inte har något telefonabonnemang för fast telefoni kunde jag inte använda deras medskickade testkit för att identifiera första jacket. Jag har skruvat isär alla jack, men ingen av paren har en färg som skiljer sig från de andra, så jag är lite fundersam på hur jag i förväg ska kunna vara säker på vad som är första jacket? Dessvärre är det också parallellkopplat i dagsläget och inte seriekopplat.

 

Min fråga är därför om jag skulle kunna identifiera första jacket innan ADSL är inkopplat, samt hur om jag gör om kopplingen till seriekoppling ska kunna veta vad som är inkommande par och vad som är utgående par (i dagsläget har ju allt samma vit-blåa kablar och sitter på de nedre bläcken i jacken). Visst skulle jag kunna undersöka detta när ADSL väl är inkopplat via trial-and-error, men till problemet hör att det i brevet står att jag måste vara hemma när teknikern kopplar igång ADSL (antar att han bara är på telestationen och aldrig hemma hos mig?), vilket får mig att misstänka att de kollar med en gång om allt är som det ska med hastigheten, vilken jag antar kan påverkas negativt om det är parallellkopplat och modemet dessutom skulle vara inkopplat i fel jack.

 

Lång fråga blev det, men hoppas någon kan svara. Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte har något anslutet till dina andra kontakter spelar det ingen större roll vilket jack du ansluter ADSL-modemet i. Man kan omformulera det hela till att modemet ska anslutas i första aktiva jack.

 

En fördel finns dock med att sätta modemet i absolut första jacket då det jacket borde ha kortast väg till telestationen och, med höghastighets ADSL, spelar i praktiken varje decimeter kabel in på vilken hastighet man kan få.

 

Det vill säga om du inte har någon telefon ansluten spelar det ingen roll men du bör nog egentligen gå igenom dina jack och se till att de blir seriekopplade istället. Frågan är bara vad du ska börja men det borde inte vara omöjligt att finna.

 

Du kan läsa denna guide:

http://kundservice.glocalnet.se/upload/Guider/%C3%B6vriga/Hitta%20f%C3%B6rsta%20jacket.pdf

exempelvis, finns massor med andra på nätet om du bara söker.

Koppla om och testa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...