Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Drivrutinen hittade ett styrenhetsfel på \Device\Harddisk1\DR1


xtropia

Rekommendera Poster

Troligtvis så är det något fel på det lilla kretskort som sitter på hårddisken..

 

Mitt råd är att du sparar undan data som du önskar behålla från den hårddisken (till annan disk eller till USB-minne etc) och därefter ersätter disken med en ny..

 

Hårddisken kommer med största sannolikhet att sluta fungera vilken sekund, dag eller vecka som helst..

 

När det sker förlorar du tillgången till datat som finns på disken!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter som om hårddisken antigen kraschat totalt eller att det är glapp i kabeln.

 

Mitt enda tips är nog att testa disken i en annan dator om möjligt bara för att se om den kommer igång där. Kan även vara något annat i datorn som bråkar.

 

Alternativt ladda hem diskkontrollprogram, bränn ut på CD och starta från denna:

http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=287

och se om det kan accessa disken. Ta gärna program från tillverkaren av din hårddisk eller, om du inte vet vem som skapat den, ta Hitachis Drive Fitness Test.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jepp! det ser ut som om Harddisk1\DR1 kan antyda att det rör sig om en USB-ansluten enhet..

 

Har t.o.m. för mej att siffran isåfall ändras ifall du byter till en annan USB-kontakt i datorn! (om jag inte missminner mej!)

 

Annars fann jag vissa träffar när jag sökte på Ms Knowledge base som antyder att det kan vara din hårddiskkontroller som inte är helt frisk!

 

se: http://support.microsoft.com/search/default.aspx?query=The%20driver%20detected%20a%20controller%20error%20on%20Device%20Harddisk1%20DR1&catalog=LCID%3D1033

 

Sök fram ett svar som matchar din situation och se om det hjälper dej!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

måste jag isånnfall byta åt hårddiskkontrollern ?

eller hur ska jag gå till väga.

 

Om det är hårddiskkontrollern (ingår i sydbryggan), som är sönder så måste du byta moderkort, såvida moderkortet inte har 2 st. Har moderkortet 2st. hd-kontroller så har oftast SATA-uttagen olika färg beroende på vilkendera de är anslutna till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet vad detta fel beror på nu, det är mitt usb minne som ger felmedelandet i alla usbportar, men när jag kopplar in min externa i alla usbportar får jag inga felmedelanden.

Men tack för all hjälp ni gav mig!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...