Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

En USB-enhet känns inte igen


Anna Birgitta

Rekommendera Poster

Anna Birgitta

Efter att dottern (6 år) pysslat med datorn och "inte gjort något konstigt" dog USB-enheterna.

Har en Acer Aspire, OS Vista, SP 2.

 

Trådlösa musen fungerar nu inte (funkar i sonens dator), kameran går inte att koppla in via USB.

Samma problem med alla fyra uttag.

 

När man sätter in något i USButtaget kommer en varning i högra hörnet som säger "En USB-enhet känns inte igen...", klickar man på varningsrutan kommer ett fönster upp som markerar "okänd enhet".

 

Har varit inne i enhetshanteraren och avinstallerat allt USB-relaterat samt startat om - inget ändras.

Har gjort samma manöver om igen utan resultat.

 

Någon idé vad som kan bli mitt nästa steg?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har varit inne i enhetshanteraren och avinstallerat allt USB-relaterat samt startat om - inget ändras.

Har gjort samma manöver om igen utan resultat.

 

Någon idé vad som kan bli mitt nästa steg?

 

Fortsätt där i Enhetshanteraren...

Har du några gula varningssymboler före någon enhet?

Välj Visa dolda Enheter (om det valet finns i Vista) - några gula symboler då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anna Birgitta

Inga varningssignaler i enhetshanteren...

Har även försökt kolla i administrationsverktyg/loggboken men blev inte riktigt klok på hur jag läser där

:mellow:

 

What´s next?!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Operativet tycks ju känna av att man ansluter en enhet..

Funderar på om 5 Volt till portarna saknas (om symtomen då kan bli så)

Har du en USB-kabel till mobiltelefonen? Har telefonen laddats via den när man ansluter?

I så fall: testa att ansluta telefonen och kolla om den laddas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det var nyligen det inträffade kan kanske en systemåterställning vara något att pröva. Vad tror du om det, Mikael63?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det var nyligen det inträffade kan kanske en systemåterställning vara något att pröva. Vad tror du om det, Mikael63?

 

Ja, varför inte? Bara man har en rätt så ny punkt så att man inte (ev.) pajjar någon annan installation osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anna Birgitta

Laddar inte telefon via USB på datorn, har ingen sådan sladd... Borde kunna fixa det om det är vad som behövs för att kolla strömmen.

 

Är osäker på hur en systemåterställning går till.

 

Är livrädda för att pajja sparat material (foton, dokument) på hårddisken, brukar dra över dem till extern hårddisk men det var någon månad sedan och det funkar ju inte nu. Hmm - kan iofs ta dem till skiva så behöver jag inte svettas över det...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En extern disk brukar ju inte snurra igång om inte USB-kabeln är insatt.

Om min fundering kring 5V stämmer så borde inte disken snurra igång.

Om den däremot gör det, men inte kommer åt den, är felet troligen ett annat...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är osäker på hur en systemåterställning går till.

 

Är livrädda för att pajja sparat material (foton, dokument) på hårddisken, brukar dra över dem till extern hårddisk men det var någon månad sedan och det funkar ju inte nu. Hmm - kan iofs ta dem till skiva så behöver jag inte svettas över det...

Du hittar systemåterställningen här:

Start - Program - Tillbehör - Systemverktyg

Man väljer ett datum, det senaste där datorn fungerade, och inställningar och Windows-filer återställs till det hur de såg ut vid den tidpunkten. Det är meningen att ens egna filer inte ska röras.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anna Birgitta

Problemet har fått en skum lösning:

Packade ihop eländet, la det i väskan och tog med till jobbet för att en tekniskt begåvad kollega skulle kolla på den.

Efter att ha legat utan ström i 5-6 timmar funkade uttagen plötsligt?! :blink: Vi kollade med mus, tangentbord, minnepinne - allt funkade perfekt.

 

Undrar då om det låg något i det Mikael63 skrev, att det var tjall på strömmen på något vis?

 

Hur som helst - jag har lärt mig något och den funkar igen!

1000 tack för alla goda idéer och engagemang!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, tjall på strömmen vet jag inte..

Men var det så att USB-fungerade när datorn var enbart på batteridrift eller omvänt?

 

Inte för jag förstår vad skillanden skulle vara men det kan ju vara en liten "hint" om det händer samma fel igen, att testa med & utan laddare osv..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anna Birgitta

Måste tänka - vi dog igång den på bara batteri och sen när jag trasslat ut sladden så kopplade vi på strömmen. Undrar just om han började testa med musen medan jag trasslade med sladden eller om jag hann före...

 

Men definitivt något att testa fram&tillbaka med om *gud förbjude* det händer igen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...