Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

NT eller Unix...eller?


Pierre Hansson

Rekommendera Poster

Pierre Hansson

Det är så att jag har fått i uppdrag av min chef att sätta igång en server som ska tjänstgöra som webserver, grejen är den att jag har något av beslutsångest vilket operativ som ska köras, vilket är att föredra, en Win NT, Linux...eller vad?

Vi vill vara helgarderade så vi kan köra allt på den ASP osv.

 

Nån som kan maila mig med fördelar/nackdelar mellan olika servrar så jag kan avgöra vilket operativ som ska köras.

 

Tack på förhand.

 

/ Pierre

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pierre Hansson

Säkerheten behöver inte vara av den värsta sorten så att säga.

Mina förkunskaper är bra inom NT, lite sämre inom Linux, fast det går iofs att åtgärda ganska kvickt.

Har dock aldrig kört en NT som webserver.

 

Fast nu är det så att jag har inte tid att sätta mig ner och lära mig ett nytt os, jag jobbar redan 14-18 timmar per dag.

 

Vi kör på en NT tills vidare...eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det testet är inte att lita på....

 

det var sponsrat utav Ms, och dom hade fixat så att linuxen skulle gå extra segt... (kolla in slashdots kommentarer.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Urban Anjar

Hej!

 

Jag har kört en Linuxbaserad webserver i ett par år nu. Kunde inte något om Linux innan men hade kört annan unix ett par timmar.

 

Jag bad en kollega om hjälp med installationen men senn har servern bara funkat utan att jag har gjort alltför mycket med den. Jag är mycket nöjd. Verkligen kanon!

 

Lösningen är också väldigt billig. Datorn bygger i huvudsak på hopplock ur skrotlådan. P100, 64M RAM men jag kostade på den en ny hårddisk. Genomsnittlig processorbelastning brukar ligga på ett par-tre procent...

 

Jag har installerat Linux på ett antal burkar sedan och det är inte något att vara rädd för, för den som är någotsånär datorvan. Ungefär lika bökigt som en normal installation av win95 eller så (mycket gamla eller väldigt nya /udda komponenter kan man som vanligt få problem med drivisar till, så en halvgammal maskin är idealisk för nybörjaren)

 

Varför inte leta upp en gammal dator som står någonstans i ett hörn och blir dammig och prova? Linux har ju följt med ett antal olika datortidningar så du har säkert en CD som ligger och skräpar någonstans. Annars kan du dra hem det med ftp, om ni har en bra internetförbindelse, men det har du väl om du ska sätta upp en webserver.

 

Jag behöver väl inte nämna att den vanligaste webservern, Apache brukar finnas med i linuxdistributionerna, så när du fått igång Linux, så är din webserver också igång, så det är bara att börja skriva sina websidor.

 

Urban

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Urban Anjar

>jag jobbar redan 14-18

 

Då har du inte tid med en NT-burk som krånglar! Satsa på ett stabilt system som du sätter igång och som funkar senn.

 

Linux funkar så länge det finns ström till datorn. Testa det och bilda dig en egen uppfattning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Urban Anjar

Det finns i alla fall tester som har visat på precis det motsatta resultatet.

 

Med tanke på hur billigt och lättillgängligt Linux är så kan ju var och en i stället bilda sig en egen uppfattning om dess prestanda.

 

Urban

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

peppelorum

Nja, vete tusan om man kan jämföra cgi mot asp så där rakt av. ASP är betydligt mycket lättare att konfigurera än vad cgi är och betydligt mycket lättare att använda tillsammans med vanlig htmlkod. Är van vid cgi men tycker ändå att asp är den klart vinnande tekniken. Ett extremt lätt sätt att blanda databaser, extra asp-kod med varandra och få ut en alldeles härlig mix...

 

Ska snart byta plats för min hemsida från en linux till en NT-burk, just för att ASP kommer att slå cgi i längden.

 

//Peppe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

peppelorum

Tack för tipset!

 

Äntligen någon som inte bara klankar ner på den på lede Fi utan tipsar om någto användbart istället för att bara köra den hata-Micrsoft attityden.. Inte för att jag älskar dem men ändå..

 

PEppe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...