Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Återställ till tidigare version av fil i XP


Johan G

Rekommendera Poster

Jag undrar om det går att återställa en fil till en tidigare sparad version? Jag har tagit bort information som jag vill ha kvar och tyvärr sparat.

Jag vill alltså kunna återgå till den version som filen var sparad i innan jag sparade den igen.

 

Jag har Windows XP, version 2002 servicepack 3.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte har en backup är det svårt iochmed att filen skriver över sig själv. Om den bytt plats på disken kan det visserligen finnas en liten chans att dina gamla data finns kvar men sannolikheten är liten.

 

Du kan ta en chansning och titta i temp-mappen om det finns en kopia där, ibland kan det hamna där. Likaså om det är Word eller Excel kan de programmen vara inställda att hålla med en kopia som då är placerad i samma mapp som du sparar filen men kopian brukar vara en kopia av senaste version så kanske inget hopp där.

 

Nä, bästa rådet är att titta om du har en kopia av filen någonstans.

 

Om inte bör du nu börja fundera på någon form av säkerhetskopiering, backuprutin, för att minska risken för denna form av problem i framtiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte hunnit stänga ner programet och det inte var jättelänge sen du sparade kan du testa att ångar några steg (CTRL + z).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har ju sparat filen med ett program tex Excel.

Öpnna filen igen i det här programmet och välj att spara den i den version av Excel som du vill spara i tex. Excel 97 eller Excel 2003 osv.

Kan du inte göra detta, (och det är en Word, Excel, Powerpoint osv fil) installera Openoffice.

Öppna filen med Openoffice och välj sedan att spara filen i den version du vill spara i tex Word 97.

Jag själv väljer hemma alltid att spara i 97 versionen för den kan de flesta öppna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror, du missuppfattade honom lite, han har sparat över ett dokument av misstag och vill få tillbaka gamla versionen av dokumentet :S

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...